رویکرد سازمانی قبرستان حلقه‌های میانی است
کد خبر: 4058782
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
حجت‌الاسلام محمد قمی:

رویکرد سازمانی قبرستان حلقه‌های میانی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یک انگاره غلط رایج در خصوص حلقه‌های میانی را نگاه و رویکرد سازمانی به آنها دانست و گفت: این نگاه، قبرستان حلقه‌های میانی است و به جای آن باید نگاه شبکه‌سازی، جبهه‌ای و حرکت هم‌افزا به حلقه‌های میانی داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، صبح امروز، یکشنبه اول خرداد، در سومین همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» با بیان اینکه باید عمیق‌تر به حلقه‌های میانی بپردازیم، گفت: در این راستا باید از وجوه تمایز هویتی صحبت کنیم و تحلیل عمیق‌تری از پدیده حلقه میانی ارائه دهیم. پدیده‌ای که حتما یک رویکرد رو به جلو را پیش روی ما قرار می‌دهد.

وی افزود: ما در چهل‌واره اول انقلاب سه‌گانه «حاکمیت، مردم، کنشگران مردمی» داشتیم که بعضا این کنشگران مردمی، متشکل بودند و هستند مانند هیئات مذهبی، مؤسسات فرهنگی مردمی، گروه‌های جهادی و ...اما الان در وضعیت عبور از این سه ضلعی به چهار ضلعی هستیم؛ «حاکمیت، حلقه‌های میانی، کنشگران مردمی، مردم» و این یک بعد یا یک ضلع به این حیات اجتماعی پیش‌برنده این نهضت اضافه می‌کند و یک چیز جدید است، گرچه ریشه‌هایی در قبل داشته است.

قمی بیان کرد: امام(ره) فرمودند که مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، 20 میلیون تفنگدار و بسیجی می‌خواهد. تک‌تک جوانان ما تفنگدار بسیجی مکتب هستند و همه با هم بودن اصل بوده است. این رویکرد نوین پیشرو پیش رو ماست از یک هویت و عمق حکایت دارد که کارکردهایی دارد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ابراز کرد: حلقه‌ میانی خودش را مستقیم مواجه با ایده مردم یا ایده بخشی از مردم نمی‌داند. حلقه میانی راهبر کنشگران مردمی انفرادی یا جمعی برای به میدان آوردن مردم است. زمانی کنشگر فردی یا جمعی اتصالش با حاکمیت قطع بوده اگر هم به مردم وصل بوده است و لذا یکی از فواید حلقه‌های میانی این است که از گسست حاکمیتی مردمی جلوگیری می‌کند و یک پیوستار ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: حلقه میانی پدیده‌ای است که خود را متعهد به حل یک مسئله کلیدی می‌داند. هر یک از کنشگران مردمی، اعم از انفرادی و جمعی، متعهد به حل مسئله‌ای در کشور هستند اما مسئله حلقه میانی مسئله این کنشگران مردمی نیست. مسئله حلقه میانی چگونگی خلق مردمی‌های جدید و به میدان آوردن آنها برای به میدان آوردن همه مردم است.

قمی با بیان اینکه ما باید تا ابد از نظریه نظام انقلابی دفاع کنیم، گفت: ما نمی‌خواهیم از انضباط اجتماعی و انقلابی کوتاه بیاییم و از شلختگی و آشفتگی حرف نمی‌زنیم. در واقع به نحوی از انضباط‌های بسیار فاخر و البته متناسب با ساختار انسان و جامعه قائل هستیم اما در عین حال این به شدت منعطف و جوششی و مردمی است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص انگاره‌های غلط رایج درباره حلقه‌های میانی گفت: یکی از این خطاهای رایج رویکرد سازمانی به این حلقه‌ها و سازماند‌هی اینهاست و این نگاه قبرستان حلقه‌های میانی است. به جای آن باید نگاه شبکه‌سازی، جبهه‌ای، حرکت هم‌افزا به جای سازماندهی داشت.

وی ادامه داد: نگاه نادرست رایج دیگر، چسبیدن محکم به پدیده حلقه میانی برای پیشبرد انقلاب اسلامی ولی نداشتن نگرش کلان منظومه‌ای است. یعنی بیانیه گام دوم حرف‌های تمدنی و علم و پیشرفت را فراموش کنیم و یک دستاویز پیدا کنیم که با آن چند پروژه را جلو ببریم.

قمی تصریح کرد: انگار و نگاه غلط رایج آخر، تکیه به داده‌های کلان است که به نگرش‌ها و اراده‌های کلان می‌رسد. این نگاه، مدل‌های خاصی از حلقه میانی بازتولید کرده و آن را حلقه میانی تراز معرفی می‌کند و می‌خواهد این نوع خاص تکثیر شود در حالی که تنوع و رقابت ذات حلقه میانی است و نمی‌‌توان یک الگو از آن درست کرد، زیرا اینجا از پدیده راهبری اجتماعی صحبت می‌کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار کرد: در مواجهه حاکمیت با حلقه‌های میانی، آزاداندیشی، به‌روز بودن، نوجوانان، زنان، معلمان و هزاران ظرفیت مغفول را باید جدی بگیریم.

انتهای پیام
captcha