نعیم قاسم: 77 نماینده پارلمان جدید لبنان حامی مقاومت ضد صهیونیستی هستند
کد خبر: 4058978
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

نعیم قاسم: 77 نماینده پارلمان جدید لبنان حامی مقاومت ضد صهیونیستی هستند

معاون دبیر کل حزب الله در پاسخ به شایعات درباره اینکه با به اکثریت نرسیدن فراکسیون حزب الله و متحدانش در پارلمان لبنان، مقاومت لطمه می‌خورد، تأکید کرد: در پارلمان جدید 77 نماینده حامی مقاومت ضد صهیونیستی هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از المنار، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله تأکید کرد که این جنبش در رابطه با متحدان خود طی انتخابات پارلمانی اخیر کوتاهی نکرده و همواره با آنها همکاری کرده است.

شیخ قاسم در گفت‌وگو با المنار تأکید کرد: ما خواهان اکثریت پارلمانی نیستیم و تلاش هم نمی‌کنیم که این اکثریت متعلق به ما باشد. بقایای جریان 14 مارس در انتخابات اخیر 47 نماینده بودند و اکنون تعدادشان به 36 نفر کاهش پیدا کرده و این افولی آشکار است.

این مقام حزب الله تصریح کرد: اگر پارلمان را بر اساس اینکه چه کسانی حامی مقاومت در برابر اسرائیل و چه کسانی مخالف آن هستند، طبقه بندی کنیم، معلوم می‌شود که 77 نماینده حامی مقاومت در برابر دشمن است.

شیخ قاسم افزود: ما به عنوان حزب الله خیالمان راحت است و معتقدیم که انتخابات برای ما و مردم ما موفقیت‌آمیز بود و افرادی که از دست دادیم یک ضرر موقت است. آنها را پس از برگزاری جلسات و گفت‌وگو در یک صف‌بندی ملی قرار خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه حزب الله با نمایندگان میانه‌رو از بین نمایندگان مستقل و گروه‌ها و نهادهای مردمی غیرمرتبط با سفارتخانه‌های خارجی ارتباط دارد، گفت: در حزب الله به هیچ کسی از جنبش اعتراضی 17 اکتبر خیانت نخواهیم کرد؛ مگر کسانی که به طور مستقیم با سفارتخانه‌ها مرتبط باشند و هر کسی حق دارد گِله خود را ابراز کند.

شیخ نعیم قاسم با ابراز امیدواری به اینکه هیچ کدام از گروه‌های لبنانی به دنبال به تعطیلی کشاندن پارلمان نباشند و هر که را بخواهند برای ریاست پارلمان برگزینند، گفت: ما نامزدی نبیه بری برای تصدی ریاست پارلمان از سوی فراکسیون التنمیه و التحریر را تأیید می‌کنیم و می‌خواهیم دیگران هم این گزینه را تأیید کنند نه اینکه این انتخاب را معطل بگذارند.

وی با اعلام حمایت و تشویق خود برای تشکیل حکومت وحدت ملی، افزود: ما با گزینه موجود که منجر به راه‌اندازی کشور می‌شود، هستیم و آرزو می‌کنم هیچ‌کس از استیفای حق قانون اساسی خود دریغ نکنند. پیشرفت کشور بدون حکومت وحدت ملی دشوار است.

توزیع کرسی‌ها در پارلمان جدید لبنان بر این اساس است که حزب‌الله و متحدانش ۶۰ کرسی، حزب مسیحی قوات لبنانیه( مخالف حزب الله به رهبری سمیر جعجع) و متحدانش ۴۰ کرسی، و جریان‌های مستقل و نمایندگان جامعه مدنی ۲۸ کرسی در اختیار دارند. این بدان معناست که ایجاد تشکیل اکثریت مطلق در پارلمان (۶۵ کرسی و بیشتر) مستلزم انتظار برای آغاز گفت‌وگوها میان جریان‌های سیاسی پیروز در انتخابات است؛ اما  حزب الله، جریان ملی آزاد و جنبش امل به تشکیل اکثریت مطلق نزدیک‌تر هستند.

انتهای پیام
captcha