مسیر انتقاد در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شود
کد خبر: 4059000
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

مسیر انتقاد در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شود

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: برای اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها به صورت مناسب بسترسازی شود، باید مسیر انتقاد در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شده و برای آن احترام ایجاد شود.

حجت الاسلام نظری، مدرس حوزه و دانشگاهحجتالاسلام مجتبی نظری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه در باب آزاد اندیشی، ابتدا باید آزادی اندیشه را با آزادی عقیده جدا کنیم تا فضا برای گفتمان هر فرد شکل گیرد، گفت: شهید مطهری از آزادی اندیشه حمایت می‌کند اما از آزادی عقیده موضع می‌گیرد و دفاعی نمی‌کند وی می‌گوید آزادی اندیشه هویت هر فرد است و انسان باید در مقابل نظرات گوناگون بیندیشد.

وی افزود: اگر آزادی عقیده مبتنی بر عقیده‌ آزاد اندیشی است، دارای اعتبار است اما اگر آزادی اعتقادی بازار و جاهلانه باشد دارای نفی بوده و بت‌شکنی حضرت ابراهیم نیز مصداق این است.

نظری ادامه داد: زمانی شهیدمطهری تأکید داشتند در دانشکده الهیات بحث مارکسیست توسط استاد معتقد به مارکسیست تدریس شود تا به طور روشن و بی‌طرفانه به دانشجویان تدریس و توضیح داده شود که متأسفانه این دیدگاه هنوز در دانشگاه‌ها پیاده نشده است و به همین علت شاهد پیشرفت نیستیم که البته باید در این زمینه چاره اندیشی کنیم‌. باید این را بدانیم که دروغ و خیانت، آزادی اندیشه محسوب نمی‌شود که با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی بیاییم مسئله صادق رو با تهمت و دروغ نهی کنیم، این کاملاً برخلاف آزاد اندیشی است.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: برای اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها به صورت مناسب بسترسازی شود، باید باب انتقاد در دانشگاه‌ها به رسمیت شناخته شود و برای آن احترام قائل شود اما گاهی آلودگی در الفاظ موج دیگری به هم می‌زند امروزه قماربازان سیاسی واژه انتقاد را در قمار خانه‌ها به گونه‌ای استفاده می‌کنند که از این کلمه زده می‌شویم، البته افرادی هستند که انتقاد را تشریفاتی جلوه می‌دهند و خود را منتقد و دغدغه‌مند نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: بهتر است مجالس کف و سوت زدن را از مجالس علمی و انتقادی در دانشگاه‌ها جدا کنیم تا نتیجه بهتر و معقول تری کسب کنیم. مسئله دیگر این است که نباید تفکر و تخیل را از هم اشتباه تشخیص داد و حضرت امام خمینی(ره) هم در کتاب خود به این پرداخته اند که تفکر و تخیل بحث جداگانه‌ای می‌باشد.

نظری در پایان اظهار کرد: مسئله آخر هم این است که باید در جوامع ما طرح سؤال جا افتاده شود و این‌کار باید از دانشگاه‌ها آغاز شود و از همه مهم‌تر این است که باید سؤالات بی‌منطق و ناچیز را در این مرحله کنار گذاشته شود.

انتهای پیام
captcha