تناقضات عملکرد دین‌داران، باعث دین‌گریزی شده است
کد خبر: 4059824
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
استاد دانشگده الهیات آنکارا:

تناقضات عملکرد دین‌داران، باعث دین‌گریزی شده است

استاد دانشگاه الهیات آنکارا گفت: علوم جدید مانند فیزیک موجب ایجاد برخی از شب‌هات الهیاتی شده و از سوی دیگر، تناقضات عملکردی دین‌داران نیز افراد زیادی را دچار دین گریزی کرده است.

نشست علمی«الحاد، علم و دین»

به گزارش خبرنگار ایکنا، پروفسور مفیدسلیم ساروهان، استاد دانشکده الهیات آنکارا، پنجم خرداد طی سخنانی در نشست علمی «الحاد، علم و دین» که به همت مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان جامعةالمصطفی برگزار شد، به پنج مبنای مهم دئیسم اشاره کرد و افزود: مشکل مهم دین گریزی در عصر حاضر، به ویژه در ترکیه مربوط به نزاع عقل و ایمان متأثر از تاریخ مسیحیت در کشور‌های غربی است.

وی اظهار کرد: علوم جدید مانند فیزیک موجب ایجاد برخی از شبهات الهیاتی شده و از سوی دیگر، تناقضات عملکردی دین‌داران نیز افراد زیادی را دچار دین‌گریزی نموده است. ظاهراً راهکار مهم این است که ابتدا حاکمیت عقل و فطرت را در جامعه تثبیت کرده و بر زبان دینی به صورتی جدید و روشمند تکیه کنیم.

سپس، حجت‌الاسلام حمید رضانیا شیرازی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی بر اهمیت گفت‌وگو در قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) تأکید کرد و گفت: چالش علم و دین که در محتوای برخی از گزاره‌ها به وجود می‌آید، با تمسک به نظرات اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی حل شدنی است.

همچنین حجت‌الاسلام مهدی کریمی، مدیر گروه کلام مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان نخست به چیستی الحاد مدرن و ویژگی‌های اساسی آن اشاره کرد و افزود: رویکرد الحاد مدرن دارای سه شاخصه سلبی، علمی و تهاجمی است و لذا با همین استناد تأکید دارم که الحاد جدید کمتر به فلسفه و مناقشات عقلی تکیه می‌کند.

وی به تبیین مبانی مهم الحاد مدرن پرداخت و اذعان کرد: «انسان گرایی» و «تجربه گرایی» از مبانی مهم الحاد مدرن هستند و راهکار‌های مقابله با بُعد نظری و عملی الحاد با تمسک به کتاب و سنت قابل اصطیاد است.

در پایان، اساتید شرکت‌کننده به بحث و گفت‌وگوی طرفینی پرداختند و به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.

انتهای پیام
captcha