نهضت امام خمینی(ره) نقطه عطف حرکت علما در زمینه‌سازی ظهور بود
کد خبر: 4061726
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۵

نهضت امام خمینی(ره) نقطه عطف حرکت علما در زمینه‌سازی ظهور بود

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در تبیین نقش علما در عصر غیبت و زمینه‌سازی ظهور، گفت: در عصر غیبت، علما و فقها زمینه‌سازان ظهور بوده‌اند که در ابتدا معمار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) این رسالت سترگ را به دوش کشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائقبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج)، فارس بامداد امروز، 13 خردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن گرامیداشت یاد امام راحل که این ایام مصادف با سالگرد ارتحال ایشان است، به تبیین رابطه مهدویت و علمای زمینه‎ساز ظهور پرداخت و گفت: در میان نخبگان و فرهیختگان و گروه‌های مرجع فکری جامعه اسلامی، نقش علما و روحانیون به علت برخورداری از پشتوانه ایدئولوژیک، مرجعیت تقلید، نفوذ معنوی و مردمی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی تعیین‌کننده است.

وی افزود: روحانیت به دلیل کارکردها و نقش‌های مستعد از جمله رهبری دینی، رهبری سیاسی نهضت‌ها و قیام‌ها، رهبر معنوی دفاع و مقابله همه جانبه با تهاجم خارجی، مرزبانی از فرهنگ دینی و گسترش آن، مقابله با تهاجم فرهنگی، خرافه‌سازی‌ها و فرقه‌گرایی‌ها، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری در مواجهه با مقوله زمینه‌سازی برای ظهور از طرق دیگر می‌توانند بسیار مؤثر باشند که به صورت مختصر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

حدائق نقش عالمان دین در عصر غیبت را مرزبانی دانست و افزود: علمای شیعه باید فرهنگ دینی را گسترش دهند، با تهاجم فرهنگی مقابله کنند، نسبت به تولید علم، همت ورزند و دایره علم را گسترش دهند تا جهل بر جامعه حاکم نشود. علمای دین باید نسلی معتقد و صبور و بردبار تربیت کنند. در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم علمای تاریخ به این شکل بودند و در کنار مردم حضور داشتند و در مواقف سخت، با یک فتوا در جامعه تحول ایجاد کرده‌اند.

بیان ویژگی‌های حکومت جهانی

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز تأکید کرد: علما باید ویژگی‌های حکومت جهانی را برای مردم بیان کنند. اینکه در حکومت جهانی چه اتفاقی خواهد افتاد و مردم را برای رسیدن به آن روز امیدوار کنند. بیان ویژگی‌های آن حکومت در بعد عمرانی و امنیت و تکامل انسان‌ها از نظر فکری می‌تواند در مردم شور و اشتیاق ایجاد کند.

وی دیگر وظیفه عالمان دین در عصر غیبت را شناساندن حضرت به جامعه و بالا بردن معرفت نسبت به ایشان برشمرد و افزود: این نکته بسیار مهم است. «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه». آنان باید شناخت نسبت به حضرت را بالا ببرند. معرفت سطحی و ظاهری جوابگو نیست. ما در جامعه شاهد هستیم کسانی که دچار معرفت سطحی و ظاهری هستند، به بیراهه می‌روند.

حدائق با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای نیز به دنبال تطبیق‌سازی و مصداق‌یابی هستند، گفت: این موارد که برخاسته از نشانه‌های ظهور است و گاهی با واقعیت، فرسنگ‌ها فاصله دارد، ما را به جایی نمی‌رساند و به کج‌راهه می‌برد. وظیفه عالمان دین این است که در مقابل ایجاد چنین فضایی در جامعه موضع بگیرند تا مانع انحرافات گرفته شوند و امید مردم از آن آینده ارزشمند به فضای موجود محدود نشود.

عضو جامعه روحانیت شیراز وظیفه دیگر عالمان دینی را پرهیز دادن جامعه از گرایش به رذایل و دعوت به فضایل عنوان کرد و افزود: کار سترگ عالمان دین، امر به معروف و نهی از منکر، گناه‌زدایی در جامعه، دعوت به فضائل و بیان زیبایی‌های کلمات اهل بیت(ع) برای مردم است. امام رضا(ع) فرمودند خدا رحمت کند کسی را که امر و مکتب ما را احیا کند. کسانی که علوم ما را فرامی‌گیرند و به فراگیری آن بسنده نمی‌کنند، بلکه آن را به مردم می‌آموزند، پس اگر مردم زیبایی‌های کلمات ما اهل بیت(ع) را بدانند، پشت سر ما به راه می‌افتند. این کلام یعنی اگر می‌خواهید برای عصر ظهور جامعه را تربیت کنید، باید مردم را با سخنان، معارف، فضائل، مکارم و اخلاق اهل بیت(ع) آشنا کنید.

بهره‌برداری از خیزش‌های منطقه‌ای

وی با بیان اینکه وظیفه دیگر عالمان دینی در عصر غیبت بهره‌برداری از خیزش‌های منطقه‌ای است، گفت: عالمان دین و مردم جامعه ما باید از فرصت پیش آمده و خیزش‌های منطقه‌ای استفاده کنند و در نتیجه، الگویی مناسب برای جامعه بیدار شده ارائه دهند. امروز در کشورهای مختلفی که این حرکت ایجاد شده، دنبال الگویی موفق هستند. عالمان دین ما در حکومت اسلامی، باید بتوانند مدلی مناسب ارائه دهند و برادران شیعه و اهل سنت و همه مستضعفان جهان را در این زمینه با خود همراه و همدل کنند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: در عصر غیبت، علما و فقها این سروقامتان تاریخ، زمینه‌سازان ظهور بوده‌اند که در نقطه عطف حرکت آن‌ها، معمار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) رسالت سترگ را به دوش کشید و ضرب‌آ‌هنگ زمینه‌سازی ظهور را سرعتی پرشتاب بخشید. از این‌رو پیشنهاد می‌شود مسئولان حوزه زمینه‌سازی ظهور را طراحی و اجرا کنند تا در سایه‌سار این حرکت مقدس، تمامی استعدادهای حوزه با رویکرد زمینه‌سازی به آرایشی پویاتر دست یابند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات و تلاش عالمان دین برای معرفی و شناساندن سیره ائمه و اهل بیت(ع) به خصوص امام زمان(عج) در عصر غیبت گفت: یکی از آثار شناخت امام معصوم(ع) است که محبت، علاقه و دوستی ما نسبت به ایشان بیشتر می‌شود. قطعاً کسانی که امام و احساس او راجع به مسلمانان را خوب بشناسند بیشتر قدردان امام می‌شوند.

حدائق در پایان یادآور شد: در روایت آمده است مسلمانی کـه امام را همچون پدری مهربان می‌داند و وجودش را مصداق روایت «الامام الوالد الشفیق» می‌داند، این باور در وجودش ریشه می‌زند که ایشان ما را بیشتر از خودمان دوست می‌دارند و دغدغه‌ها و مشکلات ما برای حضرت ایجاد تأثر می‌کند.

انتهای پیام
captcha