حجتالاسلام سید رضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولیفقیه در خراسانجنوبی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی گفت: اسلام دارای قوانین اجتماعی، جامع و ابدی است و ما به دلیل حکم عقل و تجربه میدانیم که تشریع قانون بهتنهایی سعادت بشر را تأمين نمیکند و برای اجرا و عمل، نیازمند به مجری و قوه مجریه است.
وی افزود: امام خمینی(ره) دراینباره میفرمایند: قوه مجريه است كه قوانين و احكام دادگاهها را اجرا میكند و ثمره قوانين و احكام عادلانه دادگاهها را عايد مردم میسازد؛ به همين جهت، اسلام همانطور كه قانونگذاری كرده، قوه مجريه هم قرارداد است. ولىّ امر متصدى قوه مجريه نیز است.
وی تصریح کرد: امام خمینی، ولایتفقیه را از موضوعاتی میدانند که تصور صحیح آن موجب تصدیق میشود و نیاز به برهان ندارد؛ امام معتقد است؛ «هرکس عقاید و احکام اسلام را، حتی اجمالاً دریافته باشد چون به ولایتفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بیدرنگ تصدیق خواهد کرد و آن را ضروری و بدیهی خواهد شناخت.» البته امام به روایات متعددی در اثبات ولایتفقیه استدلال فرموده است.
هاشمی ادامه داد: در بررسی نظریه ولایتفقیه که امام مطرح کرده است، روشن میشود که این مطلب تازه و بدعتی از سوی ایشان نیست، بلکه در آثار فقها از صدر اسلام تاکنون مطرح بوده و در «اصل ولايت داشتن فقيه (جدای از حدود و اختيارات) و نيابت فقيه عادل از امام معصوم فیالجمله اتفاقنظر بوده است.» و فقهایی مانند؛ آقا رضا همدانی، محقق کرکی و محمدحسن نجفی نیز اثبات آن را مورد اجماع علماء دانستهاند.
وی بیان کرد: آیتالله جوادی آملی در خصوص نوع نگاه ویژهای که امام در موضوع ولایتفقیه داشته است میگوید: كاری كه امام خمينی كرد، اين بود كه «بحث ولایتفقیه مظلوم را از قلمرو فقه بيرون آورد و به جايگاه اصلیاش كه مسئله كلامی است نشاند. آنگاه با براهين عقلي و كلامی اين مسئله را شكوفا كرد و سراسر فقه را در تابش شعاع آن قرارداد.»
وی ادامه داد: این مطلب در آثار امام نیز موجود است، ایشان در کتاب ولایتفقیه، موضوع ولایتفقیه را چيز تازهای كه ایشان ادعا کرده باشند نمیدانند، بلكه معتقدند اين مسئله از اول موردبحث بوده است و حكم فقهایی مانند؛ ميرزای شيرازی در حرمت تنباكو و ميرزا محمدتقی شيرازي در باب جهاد که بر همه علما واجب الاتباع بوده است نیز از باب حكم حكومتی ولایتفقیه است، تنها وجه تمایز مرحوم امام با سایر علما در موضوع ولایت فقیه، بررسی دقیقتر و بیان شعب حكومت جهت روشنتر شدن مسئله و اقدام عملی در جهت تحقق ولایتفقیه بوده است و الا اصل موضوع جدای از حدود و اختیارات ولیفقیه، از سوی بسياری از فقها مورد قبول بوده است.
دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولیفقیه در خراسانجنوبی تصریح کرد: امام منشأ قدرت و پیروزی انقلاب اسلامی را وحدت كلمه در جامعه ايرانى میداند و معتقد است؛ وحدت امت اسلامی بود که موجب سقوط قدرتی شد که همه ابرقدرتها از او حمایت میکردند، ایشان حفظ وحدت کلمه را برای ادامه حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز ضروری دانسته و میفرماید: «امروز حفظ اسلام در تفاهم است، تفاهم بین همه اقشار» و رمز بقاى انقلاب اسلامى را نیز، همان رمز پيروزى آن میداند و معتقد است: اجتماع ملت در سراسر كشور با وحدت كلمه و باانگیزه الهى و مقصد عالى حكومت اسلامى رمز پیروزی و بقای این انقلاب است و همچنین در فرازی دیگر میفرماید: «متحد شوید که در سایه اتحاد پیروزیتان برابر قدرتان حتمی است».
وی بیان کرد: ایشان بزرگترین منکری که نهی از آن واجب است را مراوده و دوستی با حکومتهای دشمن اسلام میداند و میفرماید: «همه ما بايد اين دشمنى را نهى كنيم، وحدت اسلامى را شعارمان كنيم. با وحدت و بودن زير پرچم لا اله الا اللَّه پيروز میشويم.»
وی اظهار کرد: امام معتقد به دفاع از استقلال ممالک اسلامی است و برنامه اسلام برای تحقق این هدف را وحدت کلمه مسلمین میداند و میفرماید: «برنامه ما برنامه اسلام است، وحدت كلمه مسلمين است، اتحاد ممالك اسلامى است.» ایشان بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، در مقام قدردانی از ملت ایران نیز میفرماید: ما بايد از همه طبقات ملت تشكر كنيم كه اين پيروزى تا اينجا بهواسطه وحدت كلمه مسلمين بوده است و بايد همه اين رمز را بفهميم كه وحدت كلمه رمز پيروزى است و اين رمز پيروزى را از دست ندهيم و به شياطين اجازه تفرقهاندازی ندهیم.
وی گفت: ممکن است با توجه به این فرمایشات امام در اهمیت نقش وحدت امت اسلامی در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، اینطور به ذهن برسد که در نگاه ایشان وحدت مطلوبیت ذاتی ندارد و بلکه از باب مقدمه تشکیل حکومت و از روی ضرورت و ناچاری و بهصورت مقطعی لازم است اختلافات را کنار گذاشته و بر اصول مشترک اتحاد داشته باشیم، اما دقت در سایر فرمایشات امام و همچنین سیره عملی ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی، گواهی روشن بر بطلان این نوع برداشت از سخنان ایشان است، چراکه امام وحدت، یکپارچگی و گستردگی انقلاب اسلامی بهگونهای که خرد و کلان و تمام احزاب سیاسی کشور، در به پیروزی رساندن آن نقش داشتند را از برکات وحدت کلمه دانسته و میفرماید: «وحدت کلمه است که زیر لوای توحید و پرچم اسلام حاصل شد.»
هاشمی بيان کرد: با به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و به خطر افتادن منافع و ماهیت حکومتهای ظالم، دشمنی آنها علیه انقلاب نیز شروع شد. امام برای بیاثر کردن توطئههای دشمنان، شناخت عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را برای عموم مردم لازم دانسته و سه عامل؛ اسلام، ايمان به خدا و توجه به مقصد واحد (جمهورى اسلامی) را رمز پیروزی انقلاب میداند که در سایه اتحاد وحدت کلمه بهدست آمده است و میفرماید: «اجنبیها فهميدند كه ما باقدرت واحد، كه قدرت ايمان است وحدت كلمه و اجتماع گروههای مختلف در يك كلمه، پيروز شديم؛ و آنها خوف اين را دارند كه دست آنها تا ابد قطع شود، درصدد برآمدند كه اين رمز را از دست ما بگيرند و ما را از اين سلاح بزرگ اسلامى خلع كنند.»
وی ادامه داد: در این بیان امام راحل، نقش مهم وحدت در بیاثر کردن توطئههای دشمنان را به عموم مردم متذکر میشوند. همچنین در جایی دیگر نیز، با اشاره به تلاش دشمن در تفرقهاندازی و ضرورت جلوگیری از آن میفرماید: «من مکرر اعلام کردهام که در اسلام نژاد، زبان، قومیت و گروه و ناحیه مطرح نیست. تمام مسلمین برادر و برابر و همه برخوردار از همه مزایا و حقوق اسلامی هستند. ازجمله جنایتهایی که بد خواهان به اسلام مرتکب شدهاند ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است.»
دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولیفقیه در خراسانجنوبی تصريح کرد: در فرازی دیگر نیز میفرماید: «ما همه که در تحت پرچم توحید هستیم تا باهم مجتمع نباشیم تا در اصل ملیتی که مال همه است باهم مجتمع نباشیم و باهم وحدت نداشته باشیم و درصحنه حاضر نباشیم، نمیتوانیم در مقابل این سیل کفر و این سیل فزایندهای که همه عالم را دارد میبرد، نمیتوانیم مقاومت کنیم.»
وی افزود: با توجه به فرمایشات امام خمینی درباره نقش وحدت در بیاثر کردن توطئه دشمنان، میتوان گفت؛ وحدت امت اسلامی، قدرتی به جامعه اسلامی میدهد که بتواند در برابر سیل هجوم دشمنان و اختلافات داخلی که لازمه هر زندگی اجتماعی و بخصوص یک انقلاب دینی است، تابآوری کند و همه این اختلافات و در مواردی توطئهها را بیاثر کند.
هاشمی ادامه داد: امام یکی از اهداف بزرگ شرایع و انبیاء الهی را رسیدن به مدینه فاضله میداند و معتقد است؛ این هدف محقق نمیشود مگر در سایه وحدت امت بهگونهای که جمعیت بهمنزله یک شخص باشد و افراد هریک، عضوی از این شخص باشند که در تمام امور مصلحت شخص را در نظر داشته باشند و معتقدند: تاریخ نشان داده است، اگر چنین اخوت و برادری میان هر ملتی باشد بر سایر مللی که این اتحاد را ندارند غلبه خواهد کرد.
وی بيان کرد: در فرازی دیگر امام رسالت انبیاء عظام و اولیاء الهی را اجرای قوانين الهيّه میداند که در آنها سعادت شخص و سعادت جامعه و نظام عائله و مدينه فاضله، کاملاً مراعات میشود. امام در ادامه بهعنوان نمونه به مواردی از احکام سعادت آفرین دین اسلام مانند؛ اجراى قصاص، حدود، تعزيرات و امثال آن اشاره میکند و معتقد است؛ تمام این موارد با ملاحظه نظام مدينه فاضله تأسيس و تقنين شده است و ناظر به سعادت شخص و جامعه است.
وی افزود: ایشان حتى برای كسانى كه نور ايمان و سعادت ندارند و آنها را با جهاد و امثال آن به قتل میرسانند نیز اين قتل را برای آنها به مصلحت دانسته و اینچنین است که آموزههای دینی با وحدت و اتحادی که در دلها و در سطح جامعه ایجاد میکند و با جامعیتی که دارد حتی برای خطاکاران نیز سعادت آفرین است.
انتهای پیام