اعلام جزئیات مرحله کشوری مسابقات قرآن فرهنگیان و دانش‌آموزی
کد خبر: 4065713
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

اعلام جزئیات مرحله کشوری مسابقات قرآن فرهنگیان و دانش‌آموزی

طی نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان به جزئیات مرحله کشوری این دوره از مسابقات و همچنین ترکیب گروه داوری و همچنین موضوع غفلت چهل‌ساله از محتوای کتاب‌های درسی، برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از محتوای این کتب، بهره‌مندی از ظرفیت معلمان و مشارکت خانواده‌ها در مرحله آموزشگاهی مسابقات، اشاره شد.

 نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان ببه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان، امروز، ٣١ خردادماه با حضور میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ساختمان شهید علاقمندان این وزارتخانه برگزار شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه با تأکید بر اینکه جایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی در بستر حقیقی است، بیان کرد: با توجه به فروکش کردن کرونا، سعی شده است علاوه بر استفاده از تجربیات برگرفته از فعالیت‌های قرآنی در عرصه فضای مجازی و امتداد این فعالیت‌ها، فعالیت‌های قرآنی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عرصه حضوری بکشانیم.

رئیس ستاد برنامه‌ریزی این دوره از مسابقات با تأکید بر اینکه بخشی از فعالیت‌های قرآنی تابستانه، برگزاری مسابقات است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن، یکی از فعالیت‌های بیست و چندگانه اداره قرآن، عترت و نماز است و از جمله فعالیت‌هایی است که از سوی دانش‌آموزان به دلیل اقتضای سنشان و داشتن حس رقابت، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

باقری با اشاره به جزئیات مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان، بیان کرد: این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، حفظ کل و 10 جزء، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام در سه مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری برپا می‌شود. مرحله منطقه‌ای این مسابقات در ایام دهه فجر و مرحله استانی نیز در هفته گرامیداشت مقام معلم در اردیبهشت‌ماه 1401 برگزار شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش اظهار کرد: مرحله کشوری این دوره در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد و این تفاوت رقابت‌های امسال با سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بخش مقدماتی مرحله کشوری رشته حفظ به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای و اینترنتی برگزار شد که آسیب‌هایی داشت بنابراین امسال رقابت‌های این مرحله در گروه فرهنگیان به صورت آنلاین برگزار شد و همین امر در بخش دانش‌آموزی نیز انجام می‌شود و حافظان راهیافته به مرحله کشوری در بخش مقدماتی به سؤالات داوران پاسخ می‌دهند و حسن حفظ‌شان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

باقری بیان کرد: در بخش مقدماتی مرحله کشوری، هفتمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان ۳۲۰ متسابق بانو و آقا از 32 استان با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد 200 نفر از معلمان به بخش نهایی راه پیدا کردند که طی ابتدای تیرماه به میزبانی مشهد مقدس رقابت دارند. سهمیه هر استان به طور یکسان 10 نفر(هر رشته یک نفر در دو بخش آقایان و بانوان) بوده است.  

میکائیل باقری

رئیس ستاد برنامه‌ریزی این دوره از مسابقات به چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: مرحله آموزشگاهی این مسابقات هفته آخر آذرماه 1400 همزمان با هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز در 9 رشته و 14 سطح و دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار شد.

باقری بیان کرد: بخش آوایی شامل رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ در پنج سطح، عمومی، 5، 10، 20 جزء و حفظ کل(به صورت مشترک در دانش‌آموزان دختر و پسر) و دو رشته اذان و مداحی ویژه دانش‌آموزان پسر است که به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد. بخش پژوهشی نیز در رشته‌های تفسیر، نهج‌البلاغه، صحیفه‌ سجادیه، احکام و انشای نماز به میزبانی مشهد برپا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شش میلیون دانش‌آموز از 120 هزار مدرسه در مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن، حضور داشتند، بیان کرد: مرحله کشوری با راهیابی دو هزار و 500 نفر از 32 استان (به اضافه رقابت دانش‌آموزان استثنایی و احتساب آنها به عنوان یک استان) برپا خواهد شد. آثار تمامی رشته‌ها جزء حفظ(که به صورت آنلاین و برخط است) در بخش مقدماتی مرحله کشوری به دبیرخانه مسابقات در آذربایجان شرقی و مشهد مقدس ارسال شده است.

باقری اضافه کرد: آثار تعدادی از دانش‌آموزان پسر برای راهیابی به بخش نهایی در رشته‌های قرائت، اذان و مداحی در شبکه شاد به اشتراک گذاشته می‌شود تا آثار با آرای مردمی (دانش‌آموزان، معلمان و والدین) به بخش نهایی راه پیدا کنند. پیش‌بینی ما این است که این بارگذاری از اول تا هفتم تیرماه انجام و از 7 تا 15 تیرماه داوری آثار انجام شود. 14 و 15 تیرماه 1401 نیز آزمون بخش مقدماتی دانش‌آموزان حافظ به صورت برخط و آنلاین انجام و نتایج به صورت کلی، دهه سوم تیرماه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله نهایی بخش آوایی از دوم تا هشتم مردادماه در تبریز با رقابت 700 دانش‌آموز و بخش پژوهشی از 25 تا پایان مردادماه با رقابت 600 دانش‌آموز در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. دانش‌آموزان برتر رشته حفظ کل و قرائت به مرحله انتخابی مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام که دوسالانه است، راه پیدا می‌کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره فرایند مسابقات قرآن دانش‌آموزان استثنایی، تصریح کرد: فرایند برگزاری آن تا مرحله استانی با استان‌ها است، اما به منظور فراهم کردن شرایط یکسان و ایجاد حس رقابت و ارتقای آن، مرحله کشوری فراهم شده تا رقابت دانش‌آموزان استثنایی با دانش‌آموزان عادی در تمامی رشته‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در مرحله کشوری مسابقات دانش‌آموزی از 370 دانش‌آموز در رشته‌های مختلف در دو بخش دختران و پسران تجلیل به عمل خواهد آمد.

باقری درباره داوری مسابقات دانش‌آموزان و قضاوت 197 داور، گفت: سعی شده است در گروه داوری از داورانی استفاده شود که با خلق و خوی دانش‌آموزان و نظام آموزشی آشنایی داشته باشند و همچنین اهداف تربیتی مترتب بر مسابقات را بدانند و از سوی دیگر تخصص‌های لازم را داشته و با معیارهای سازمان اوقاف و امور خیریه همخوانی داشته باشند یا از برگزیدگان پنجمین دوره داوران قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش باشند که سال گذشته با حضور ۲۰ هزار فرهنگی علاقه‌مند برگزار شد و از این تعداد چهار هزار نفر به مرحله آخر راه پیدا کردند که پس از آن 400 نفر غربال شدند.

 نشست خبری هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان و چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان ب

وی با اشاره به پوشش رسانه‌ای مسابقات از سوی رادیو و شبکه قرآن و معارف سیما و پخش زنده آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه از شبکه شاد، گفت: آیین افتتاحیه مسابقات قرآن فرهنگیان چهارم تیرماه و آیین اختتامیه ششم تیرماه برگزار خواهد شد.

باقری اضافه کرد: همچنین افتتاحیه رقابت‌های بخش آوایی دانش‌آموزان پسر عصر دوم مردادماه و اختتامیه آن چهارم مردادماه انجام می‌شود. افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزان دختر در بخش آوایی ششم مردادماه و اختتامیه آن هشتم مردادماه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین آیین افتتاحیه رقابت دانش‌آموزان پسر در بخش پژوهشی 25 مردادماه و اختتامیه آن 27 مردادماه برپا می‌شود و افتتاحیه رقابت دختران نیز 29 مردادماه و اختتامیه آن 31 مردادماه برگزار خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره رقابت دانش‌آموزان در مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی، گفت: این رقابت‌ها ویژه دارالقرآن‌های وابسته به آموزش و پرورش است تا با اجرای گروه‌ها در سطح شهرستان‌ها، زمینه جذب سایر دانش‌آموزان را فراهم کنند تا مرحله کشوری آن همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌شود.

باقری در پایان به غفلت صورت گرفته از محتوای کتاب‌های درسی در مسابقات اشاره کرد و گفت: طی تدابیر اندیشیده شده در نظر داریم تا به منظور تقویت کارگروهی، توجه به اصل فراگیری در مرحله آموزشگاهی، توجه به محتوای کتاب‌های درسی، افزایش مشارکت خانواده‌ها و سایر همکاران آموزشی استفاده کنیم تا شاهد استفاده حداکثری از کتاب‌های درسی و ساعت کلاس، افزایش مشارکت‌ها و مهارت‌ها باشیم.

انتهای پیام
captcha