شریفی: نگاه سیما به اعتیاد درگیر کلیشه «آیینه عبرت» است + صوت و فیلم
کد خبر: 4066423
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

شریفی: نگاه سیما به اعتیاد درگیر کلیشه «آیینه عبرت» است + صوت و فیلم

یک تهیه‌کننده گفت: تصویرسازی تلویزیون از اعتیاد و مواد مخدر در کلیشه‌هایی چون «آیینه عبرت» خلاصه شده برای همین کارهای تولیدی جریان‌سازی لازم را ندارند.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که مصادف با پنجم تیر است، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سیما در پرداختن به موضوع مواد مخدر موفق نبوده است. تولیداتی که در تلویزیون با این موضوع تولید شده نه تنها نتوانسته کارکرد بازدارندگی داشته باشد بلکه در مواقعی در کمال تاسف حکم مشوق را هم برای کشاندن جوانان به سمت مواد مخدر ایفا کرده است! دلیل این امر هم به فیلمنامه این کارها مربوط می‌شود، چون متاسفانه آثاری که در این رابطه روانه پرده می‌شوند به هیچ وجه کیفیت لازم را ندارند.

وی افزود: در پایین آمدن کیفیت فیلمنامه‌های تلویزیونی علاوه بر نقش مدیران سیما، نهادهای دیگری چون نیروی انتظامی هم موثر هستند زیرا پلیس می‌توانست با حمایت از سناریو و کارهای قوی در این رابطه نویسندگان و سازندگان را به سمت کارهای برتر سوق دهد. در عمده کارهای تلویزیونی تصویری که از اعتیاد می‌بینیم در کلیشه‌های خاصی خلاصه شده که سال‌هاست آن را شاهد هستیم، درصورتیکه این معضل اشکال متفاوت دارد که می‌شود به هر یک از آنها نظر داشت.

این تهیه‌کننده ادامه داد: تا چه زمانی در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌خواهند اعتیاد را همانند کارهای دهه شصتی نظیر «آیینه عبرت» نشان دهند؟ آیا همه معتادها همان شکلی هستند که در آن سریال می‌بینیم؟ گاهی اوقات ممکن است فردی معتاد باشد اما حتی خانواده او متوجه اعتیاد وی نشوند. آیا این افراد را نمی‌توان در آثار نمایشی نشان داد؟ در همین رابطه باید به یاد داشته باشیم با تنوعی که در مواد مخدر به وجود آمده آسیب‌ها و نحوه بروز آنها نیز متفاوت شده است، پس بیایم به این آسیب جدی اجتماعی نگاهی کارشناسانه‌تر داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مدیران تلویزیونی نباید خواهان ساخته شدن کارهای خوش ساخت در این رابطه باشند؟ گفت: کارهای قوی در حوزه معضلات اجتماعی به ویژه مواد مخدر نیاز به تحقیقات و اطلاعات کافی دارد، برای رسیدن به این خواسته نیز، هم باید هزینه کافی صورت گیرد هم اینکه زمان برای آن گذاشت. این خواسته موردپسند مسئولان نیست برای همین ترجیحشان این است که با پول و زمان کم کارهای بی‌تاثیر و خنثی تولید کنند تا تنها بیلان کاری خودشان پر شود.

‌این تهیه‌کننده سیما درباره نقش هنرمندان هم چنین توضیح داد: نمی‌خواهم در این میان منکر نقش فیلمسازان و نویسندگان شوم، چون آنها نیز تاثیرات خاص خود را خواهند داشت اما وقتی هنرمند، متن مورد نظر خود را به سیما تحویل می‌دهد و آن کار با استقبال مواجه نمی‌شود دیگر چه انتظاری می‌توان از هنرمند داشت؟ بنابراین باز هم تاکید می‌کنم اگر مسئولان در این رابطه توجه لازم را انجام دهند مطمئن باشید فیلمساز و نویسنده هم به سمت کارهای با کیفیت سوق پیدا خواهد کرد.

‌تهیه‌کننده فیلم «ضیافت» تاکید کرد: در یک دوره‌ای نیروی انتظامی سفارش‌هایی به سینماگران می‌داد تا کارهایی در رابطه با مواد مخدر تولید کنند. در آن مقطع دست سازنده و نویسنده هم برای کارهای مورد نظر باز گذاشته می‌شد. برای همین کارهای خوبی در دهه هشتاد ابتدای 90 تولید می‌شود. من خود پنج کار با محوریت مواد مخدر ساخته‌ام که از کارهای خوب سیما محسوب می‌شود اما متاسفانه دیگر چنین سفارش و حمایت‌هایی وجود ندارد.

شریفی در انتها با بیان اینکه مردم از کارهایی نظیر «آیینه عبرت» استقبال به عمل آوردند، گفتند؟ در دهه‌های گذشته مخاطب از کارهایی نظیر «آیینه عبرت» استقبال می‌کرد البته قبول دارم شاید کیفیت فنی آن تولیدات با سلیقه مخاطب امروز همخوانی نداشته باشد چراکه به واسطه محصولات مختلف سطح سلیقه مردم بالا رفته است اما این کارها نشان می‌دهد که مردم به اصل موضوع علاقه دارند. امروز هم این اتفاق می‌تواند باز هم تکرار شود به شرطی‌که کیفیت مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha