معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی + صوت
کد خبر: 4066540
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
در برنامه افق رادیو قرآن مطرح شد؛

معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی + صوت

برنامه افق رادیو قرآن با حضور اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بررسی معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی پرداخت که در آن به تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه انتصابات، ضمانت اجرایی مصوبات و ... پرداخته شد.

ارسالی فوری //// تدوین آیین‌نامه هیئت عالی نظارت و ارزیابی دستگاه‌های قرآنی / ضمانت‌ اجرای مصوبات در کجاست + عکس و صوتبه گزارش ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن، چهارم تیرماه با حضور محمدحسین محمدزاده، از اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به منظور بررسی معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران قرآنی با اجرای کارشناسی جواد نصیری، به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

محمدحسین محمدزاده در ابتدای این گفت‌وگو به بیان ضرورت‌های این موضوع پرداخت و با تأکید بر راهبردی خواندن فعالیت‌های قرآنی طبق فرموده مقام معظم رهبری، گفت:‌ مدیران امور قرآنی به عنوان راهبران حوزه‌های تخصصی، تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی، آموزش تخصصی و پژوهش در قرآن کریم نقش‌آفرینی مهمی دارند، لذا ضروری است در رابطه با شرایط اختصاصی مدیران امور قرآنی شورای توسعه بر اساس وظایف ذاتی خود ورود داشته باشند.

وی افزود: بر همین اساس از حدود یک سال قبل در جلسات متعدد بحث شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی مطرح شده است. در آخرین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به این موضوع اختصاص یافت، قرار شد آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شود. بر اساس ریشه‌یابی که به عمل آمده است، این مسئله باید از فضای نظارتی و فضای پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی که چندی است، تعطیل شده پیگیری شود. مقرر شده است این کانون مجدد در شکل و شمایل جدید و در قالب یک هیئت عالی راه‌اندازی شود.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ضمانت اجرایی مصوبات و نتایج نظارت‌های این هیئت، بیان کرد: این موضوع در زمره مباحثی است که الان دارد شکل می‌گیرد. پس از طرح پیشنهاد تشکیل هیئت عالی نظارت، پیش‌نویس آیین‌نامه انتصابات تنظیم شد که در آن ضمانت اجرایی هم دیده شده است. این ضمانت زمانی محقق می‌شود که این شاخص‌ها در شورای عالی اداری تبدیل به مصوبه شده و به آیین نامه مدیران حرفه‌ای ملحق شود. علاوه بر شرایط اختصاصی مدیران امور قرآنی، به مسائلی همچون احراز توانایی مدیریت و راهبری مجموعه تخصصی قرآنی از طریق فرایندهایی همچون مصاحبه و ... نیز توجه شود.

تدوین آیین‌نامه هیئت عالی نظارت و ارزیابی دستگاه‌های قرآنی / ضمانت‌ اجرای مصوبات در کجاست

محمدزاده با اشاره به اینکه تمام شرایط در نظر گرفته شده در این آیین‌نامه در حد پیشنهاد است و هنوز به تصویب نرسیده است، گفت: یکی دیگر از عوامل انتصاب مدیران امور قرآنی، شرط تخلق قرآنی و بروز و ظهور آموزه‌های قرآنی در گفتار، رفتار و کردار اشخاص است. مجموع این شروط برای هر فرد 100 امتیاز دارد. در این آیین‌نامه تنها به انتصاب نگاه نشده و حتی بر نگهداشت و ابقاع مدیران نیز تأکید شده است. یعنی اگر مدیر یک دستگاه قرآنی تمام شرایط را برای ابقاع و ثبات در مدیریت داشته باشد، اگر ضرورت تغییر احراز نشود، جابجایی این فرد لغو می‌شود.

وی اظهار کرد: در بند دیگر این پیش‌نویس نیز آمده است اگر بعد از انتصاب فردی، هیئت عالی به نتیجه مثبتی نرسد، می‌تواند رأی منفی به انتصاب بدهد. در این پیش‌نویس که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده است حتی شرایط عزل هم پیش‌بینی شده است.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر مجمع مشورتی این شورا نیز به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد؛ وی در پاسخ به سؤالی در مورد ضرورت‌های ارائه طرحی با عنوان شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی،‌ گفت: این یک نیاز واقعی برای ما بود که در تجربه زیستی حوزه قرآن لمس می‌شد. این طرح قبل از آنکه دولت سیزدهم روی کار بیاید در دستور جلسه گذاشته شده بود اما در جلسات متعدد کشاکش‌هایی داشتیم. یک بار کلیات آن تصویب شد اما در نهایت فرایند تدوین این سیاست با کندی همراه شد. بنابراین مسئله شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی مسئله امروز یا چند روز قبل نیست، از قبل از اینکه دولت جدید مستقر شود، پیش‌بینی جابجایی‌های زیادی در حوزه قرآن شده بود و خواستیم برای آن، سنجه‌هایی را مصوب کنیم.

سلامت‌پناه با اشاره به اینکه با فرصت‌ها و تهدیدهای توأمانی روبرو هستیم، گفت: در حوزه قرآن از یک سو تکثر و تعدد دستگاه‌ها را شاهد هستیم و از سوی دیگر اگر این تکثر و تعدد با مدیران کارآمد همراه نشود، تبدیل به یک تهدید جدی می‌شود.

معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه ناکارآمدی ساختارها در بسیاری از مواقع حاصل ناکارآمدی مدیران است، گفت: در هیچ جایی پذیرفته نیست که مدیر جدیدی به محض ورود به سازمان، برنامه‌هایی را بیان کند که گویی هیچ سند بالادستی وجود ندارد و شخص و مدیر بالادست مرجع همه مسائل است. این بر خلاف عقلانیت موجود در نظام و ساختارهای رسمی است.

وی با اشاره به اینکه برای پرهیز از نگاه سلیقه‌ای اقدام به تهیه شاخص‌های انتصاب مدیران امور قرآنی شده است، به برخی سیاست‌هایی متعارض در این مسیر اشاره و اظهار کرد: برای ما بسیار ملموس است که در بسیاری مواقع در حوزه فرهنگی تعیین مدیران قرآنی در اولویت‌های آخرین و واپسین مدیران ارشد فرهنگی است.

سلامت‌پناه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد ضمانت‌های اجرایی این مصوبات، گفت: مهم‌ترین عامل و ضمانت اجرایی مصوبات و خروجی‌های هیئت عالی نظارت در درجه اول خود مردم و سطح ضمانت اجتماعی است که خواست مردم و فشار مردم روی این مسئله ایجاد می‌کند. علاوه بر این، پیشنهادهایی داریم که در صورت مغایر بودن و احراز نشدن، به عموم مردم، رئیس جمهور و قوه قضاییه معرفی شود. اخیراً نیز سازمان بازرسی ورود جدی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است و قطعاً این مصوبه هم در آن حوزه خواهد بود.

در ادامه این برنامه محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بیان نکات دیگری در مورد هیئت عالی نظارت، ارزیابی و پایش امور قرآنی پرداخت و گفت: این هیئت در ابتدا سه عضو داشت اما در ادامه تعداد آن به پنج عضو افزایش یافت. اعضای این هیئت به این دلیل از اعضای حقیقی شورا انتخاب شده‌اند تا استقلال کامل داشته باشند.

وی همچنین به مواردی که این هیئت می‌توان به آن ورود داشته باشد اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه هیئت عالی اشاره به وظایف مختلف و موارد نظارتی خواهد داشت. یکی از این موارد عملکرد دستگاه‌ها خواهد بود، بحث بازرسی از صندوق مشارکت، بحث ارزیابی طرح‌ها و برنامه‌ها نیز مطرح است. در جلسه‌ای که امروز برگزار شد در مورد تمام این موارد و نیز میزان ورود هیئت مباحثی مطرح شد که البته باید به تصویب نهایی برسد.

محمدزاده در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع انتصاب مدیران عطف به مدیران منصوب‌شده گذشته نیز می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بررسی احراز مدیران منصوب‌شده، زیرمجموعه نظارت بعد از عملکرد است، لذا این موضوع شامل مدیران گذشته نیز می‌شود.

 
انتهای پیام
captcha