ضرورت استفاده از اقدامات دانش‌بنیان در حوزه کارآفرینی گردشگری
کد خبر: 4066551
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

ضرورت استفاده از اقدامات دانش‌بنیان در حوزه کارآفرینی گردشگری

معاون امور گردشگری و زیارت استانداری فارس گفت: با هم‌افزایی و همکاری آموزش و پرورش و حوزه اقدامات دانش‌بنیان، آموزش فراگیر و کارآفرینی گردشگری می‌توان گام‌های موثری در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم و نسل آینده برداشت.

محمد فرخ‌زاده، معاون امور گردشگری و زیارت استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون امور گردشگری و زیارت استانداری فارس امروز، ۴ تیر در جلسه شورای عالی گردشگری استان با اشاره به لزوم علمی کردن گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن بیان کرد: با هم‌افزایی و همکاری آموزش و پرورش و حوزه اقدامات دانش‌بنیان، آموزش فراگیر و کارآفرینی گردشگری می‌توان گام‌های موثری در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم و نسل آینده برداشت.

وی با بیان اینکه در شورای آموزش و پرورش کارآفرینی در زمینه گردشگری و هتلداری و توریست مطرح شد تا بتوان یک رونقی به این حوزه داد، افزود: پیشنهاد تأسیس و راه‌اندازی پژوهشکده گردشگری با همکاری دانشگاه شیراز داده شده است که می‌تواند در زمینه علمی‌تر کردن فعالیت‌های گردشگری کمک کند. همچنین مبحث بومی‌سازی رشته‌های دانشگاهی هتلداری نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

فرخ‌زاده با تصریح اینکه کارخانه نوآوری در فارس راه‌اندازی شده که مرتبط با مراکز رشد و دانش‌بنیان و فناور است، گفت: یکی از پیشنهادات این بود که شرکت‌های نوپای گردشگری در این کارخانه ورود کنند و مقرر است که با توافق معاونت ریاست جمهوری دپارتمانی ویژه گردشگری، میراث و صنایع دستی در کارخانه نوآوری استان فارس ایجاد شود.

معاون امور گردشگری و زیارت استاندار فارس همچنین از تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز برای رونق بازار صنایع دستی خبر داد و بیان کرد: مهارت‌های مرتبط با صنایع دستی در آموزش و پرورش و فرهنگسراها می‌تواند دنبال شود تا این رشته‌ها حفظ شود و توسعه یابد.

مجید سلیمی، سرپرست معاونت صنایع دستی فارس نیز در این جلسه با اشاره به صادرات ۷۵۰ هزار دلاری صنایع دستی استان در قالب چمدانی و رسمی در سال گذشته، گفت: سالانه ۹۰۰ شغل در صنایع دستی ایجاد می‌شود که با احتساب بافندگان، امروز ۲۰۰ هزار نفر در صنایع دستی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه وسعت زیاد استان، تعدد رشته‌ها و کمبود نیروی متخصص در حوزه صنایع بزرگترین مشکل است، گفت: ۸۰ درصد از صنعتگران به صورت منفرد کار می‌کنند که از رساندن فعالیت خود به گردش مالی ناتوان هستد علاوه بر آن عمده هنرمندان و فعالان صنایع دستی در روستا هستند که سرویس دهی به آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

سرپرست معاونت صنایع دستی فارس بیان کرد: نقشه عملیاتی جامع علمی و به روز در حوزه صنایع دستی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از صنایع دستی استان به دیگر استان‌ها می‌رود که درآمد مالی آن به استان نمی‌رسد.

سلیمی با بیان اینکه عدم ثبات قیمت مواد اولیه و وابستگی به مواد اولیه در خارج استان از دیگر مشکلات این حوزه است، تصریح کرد: تعطیلی دبیرخانه صنایع دستی شهر شیراز به عنوان شهر جهانی از دیگر مشکلات است که اگر با همکاری شهرداری فعال شود بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha