مسجد تاریخی «دهمش» در معرض خطر یهودی‌سازی
کد خبر: 4066601
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

مسجد تاریخی «دهمش» در معرض خطر یهودی‌سازی

مسجد تاریخی «دهمش» در شهر اللد در حومه تل‌آویو در اراضی اشغالی، از سوی شهرداری این شهر مصادره شده و در خطر یهودی‌سازی قرار دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از عرب 48،  شعبه اقتصادی شهرداری اللد (شهری در 15 کیلومتری جنوب شرق تل‌آویو) اخیراً بخشی از مسجد دهمش، یکی از پنج مسجد تاریخی این شهر را مصادره کرده که نگرانی از یهودی‌سازی و مصادره این مسجد را افزایش داده است.

در 13 جولای 1948، نیروهای اشغالگر اسرائیل با لباس ارتش اردن به شهر یورش بردند و 426 فلسطینی از جمله 176 نفر را که در داخل مسجد دهمش مخفی شده بودند، کشتند. این کشتار بعدها به عنوان «قتل عام مسجد دهمش» شناخته شد.

این مسجد تا سال 2002 بلااستفاده ماند، تا زمانی که شهروندان عرب در اللد بخشی از آن را بازسازی و دوباره آن را برای نماز باز کردند. این یکی از پنج مسجد شهر برای حدود 35000 فلسطینی بود که باقی مانده بودند.

پس از سال 2002، اعراب سعی کردند بخشی از مسجد را که توسط اسرائیلی‌ها به عنوان قصابی استفاده می‌شود، خریداری کنند تا به نمازخانه فعلی اضافه کنند. قصابان اسرائیلی نپذیرفتند و آن را با قیمتی بسیار کمتر از پیشنهاد اعراب به شهرداری اللد فروختند.

شهرداری اسرائیلی تلاش کرد تا این بخش را بازسازی کند، اما اعراب اعتراض و آنها را مجبور کردند کار خود را متوقف کنند. یکی از اعضای عرب شهرداری به نام محمد شریکی در این باره گفت: ده‌ها جوان فلسطینی در اعتراض به این اقدام تجمع کردند و نیروهای شهرداری مجبور شدند کار خود را متوقف و منطقه را تخلیه کردند.

شریکی گفت: شهروندان عرب با اعضای عرب شهرداری اللد و مدیر شعبه اقتصادی دیدار و موافقت کردند که در ازای یافتن مکان دیگری در شهر برای پروژه شهرداری، منطقه را به اعراب بفروشند. 

انتهای پیام
captcha