آمادگی جهادگران برای کمک به زلزله‌زدگان با مشارکت در ساخت خانه
کد خبر: 4068768
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶

آمادگی جهادگران برای کمک به زلزله‌زدگان با مشارکت در ساخت خانه

ضرغام پرنیان، فعال جهادی اظهار کرد: گروه‌های جهادی می‌توانند در فرآیند ساخت و ساز منازل پس از شناسایی دقیق و برآورد از سوی بنیاد مسکن و نیز اعطای وام دولت به زلزله‌زدگان، شرکت کرده و برای کمک به احداث منازل ورود کنند.

ضرغام پرنیانضرغام پرنیان، فعال جهادی و دبیر سابق مجمع ملی جهادگران کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با خدمات گروه‌های جهادی در حادثه زلزله اخیر استان هرمزگان، اظهار کرد: طبق بررسی‌های میدانی انجام شده در محل وقوع زلزله، مشخص شد که به دلیل اینکه موج اول زلزله از شدت کمتری برخوردار بود، مردم منطقه در این زمان از منازل خود خارج شده و پناه گرفته بودند و به همین دلیل در هنگام وقوع موج دوم زلزله که شدت و زمان بسیار بیشتری نسبت به موج اول داشت، تلفات جانی زیادی رخ نداد.

پرنیان ادامه داد: البته شدت زلزله و زیرساخت‌های ضعیف سازه‌های منطقه باعث شده است تا خسارت بسیار فراوانی به ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی منطقه وارد شود که می‌توان گفت حدود 80 درصد از این سازه‌ها در محل وقوع زلزله تخریب شده است. البته خانه‌ها و ساختمان‌هایی که به تازگی احداث شده و از استحکام خوبی نیز برخوردار بودند، دچار ترک‌خوردگی و آسیب شده‌اند که باید بازسازی و تعمیر شوند.

این فعال جهادی تصریح کرد: بیشترین آسیب وارده از زلزله، متوجه روستای سایه‌خوش با جمعیتی نزدیک به 1500 خانوار شده است. البته چندین روستای دیگر نیز بین بندر خمیر و بندر لنگه دچار زلزله شده‌اند که نیاز به خدمت‌رسانی دارند.

دبیر سابق مجمع ملی جهادگران کشور تصریح کرد: گروه‌های جهادی بومی استان هرمزگان در کنار سایر نهادها همچون سپاه، بسیج سازندگی و ... از همان هنگام وقوع زلزله وارد منطقه شده و مشغول خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده هستند. در حال حاضر مسئول بسیج سازندگی هرمزگان به عنوان مسئول قرارگاه جهادی استان در حوزه توزیع و مدیریت‌های اولیه در حال فعالیت بوده و گروه‌های جهادی زیر نظر این قرارگاه مشغول خدمت به مردم هستند.

پرنیان ادامه داد: مهمترین و اصلی‌ترین نیاز زلزله‌زدگان در حال حاضر وسایل سرمایشی است؛ چراکه گرمای منطقه حدود 40 تا 50 درجه بوده و زلزله‌زدگان نیز از هیچ‌گونه امکانات سرمایشی در این زمینه برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: البته با خدمات انجام شده امیدواریم که طی 10 روز آینده زندگی مردم زلزله زده با شرایط بهتری مواجه شده و با تحویل چادرها، کانکس‌های اقامتی و به ویژه وسایل سرمایشی، روند زندگی ایشان رو به بهبودی حرکت کند.

دبیر سابق مجمع ملی جهادگران کشور اظهار کرد: با توجه به فعالیت و ایجاد قرارگاه جهادی استانی، تمامی امکاناتی که گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر به مردم زلزله‌زده نیاز دارند، تأمین شده و در اختیار ایشان قرار دارد.

پرنیان اظهار کرد: گروه‌های جهادی حتما می‌توانند در فرآیند ساخت و ساز منازل پس از شناسایی دقیق و برآورد از سوی بنیاد مسکن و نیز اعطای وام دولت به زلزله‌زدگان، شرکت کرده و برای کمک به احداث منازل ورود کنند.

این فعال جهادی در پایان سخنان خود با بیان اینکه پول نقد، چادر، پتو و مواد غذایی از جمله مهمترین نیازهای مردم زلزله‌زده استان هرمزگان است، تصریح کرد: گروه‌های جهادی تا جایی که توان دارند، وارد صحنه شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم منطقه هستند.

انتهای پیام
captcha