جهاددانشگاهی از جوانان نخبه دارای ایده و طرح حمایت می‌کند
کد خبر: 4069622
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۳

جهاددانشگاهی از جوانان نخبه دارای ایده و طرح حمایت می‌کند

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه جهاددانشگاهی از جوانان نخبه و دارای ایده حمایت می‌کند، اظهار کرد: در مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی لرستان ۴۴ واحد مستقل وجود دارد که از آنها حمایت می‌کنیم تا محصولات آنها تجاری‌سازی شود و ایجاد اشتغال صورت گیرد.

امین سلاحورزیان، رئیس جهاددانشگاهی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، امین سلاحورزیان، رئیس جهاددانشگاهی واحد لرستان در بازدید آیت‌الله مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری از جهاد دانشگاهی استان لرستان که شنبه، ۱۸ تیر انجام گرفت، با تبریک عید قربان و روز عرفه اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی غیردولتی است که با ۲۲ سال تاخیر در لرستان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه سیاست ما در جهاد دانشگاهی این است که به بخش‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی استان ورود پیدا کرده و کمک به حل مشکلات داشته باشیم به مرکز درمان ناباروری این واحد اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه نورم ناباروری در لرستان عدد قابل توجهی است.

سلاحورزیان اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد افراد نابارور را ۶۰۰۰ زوج اعلام کرده در حالی‌که این رقم بیشتر بوده و دلیل آن این است که خیلی از افراد نابارور به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و برای درمان به کلان‌شهرهایی نظیر تهران مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه درمان ناباروری هزینه‌های زیادی را برای زوجین ایجاد می‌کند و این درحالی‌است که اکثر مراجعه‌کنندگان از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستند، اضافه کرد: برخی از این زوجین به دلیل نابارور شدن سرخورده اجتماعی شده‌اند و با این اوصاف ضرورت ایجاد مرکز درمان ناباروری در استان احساس شد و جهاد دانشگاهی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومان این مرکز را ایجاد و تجهیز کرد و در حال حاضر سه سال است که فعالیت دارد و به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد.

سلاحورزیان با بیان اینکه آستان قدس رضوی در کشور سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام داده و جهاد دانشگاهی آمادگی دارد که با کمک آستان قدس رضوی مرکز درمان ناباروری را توسعه دهد، گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان علاوه بر استان به استان‌های همجوار خدمات را ارائه می‌دهد.

رئیس جهاددانشگاهی لرستان با بیان اینکه سرطان سینه یکی از بیماری‌های استان در بخش زنان است گفت: جهاد دانشگاهی لرستان آمادگی دارد مرکز غربالگری سرطان سینه را در استان ایجاد کند و فضای فیزیکی و نیروی متخصص این مرکز را داریم و چنانچه اعتباراتی به این امر اختصاص داده شود این مرکز را راه‌اندازی خواهیم کرد.

سلاحورزیان در خصوص کشت، تولید، فرآوری، بسته‌بندی و صادرات گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی لرستان نیز اظهار کرد: با توجه به شرایط و پتانسیلی که در لرستان وجود دارد و  اینکه یکی از نقاط ارزشمند برای کشت گیاهان دارویی محسوب می‌شود اما متاسفانه به این قابلیت کمتر توجه و پرداخته شده است.

وی افزود: گیاهان دارویی یکی از موضوعات در خصوص ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رونق اقتصادی محسوب می‌شود و در این راستا مجتمع تحقیقات و فرآوری گیاهان دارویی را در بام لرستان ایجاد کردیم و در آن بیش از سه هزار متر گلخانه ایجاد شده و فضای فیزیکی به صورت کشت باز انجام می‌شود؛ در حال حاضر نهاده‌های گیاهان دارویی که شامل بذر، قلمه و نشاء استاندارد است را تولید و به کل استان می‌فرستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان اضافه کرد: افرادی که تمایل به کشت گیاهان دارویی دارند می‌توانیم نهاده‌ها را در اختیار آنان قرار دهیم و استان در تامین نهاده‌ها بی‌نیاز شده است.

سلاحورزیان با اشاره به اینکه لرستان به لحاظ کشاورزی و توسعه آن می‌تواند موفق باشد اما متاسفانه به کشاورزی مدرن کمتر توجه شده است، بیان کرد: در کوهدشت به دلیل کشت گیاهان آب‌دوست سطح سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته و تنش آبی ایجاد شده است که در این راستا با وجود نیروهای متخصص در جهاد دانشگاهی لرستان اقدام به ایجاد شهرک گلخانه‌ای با مساحت چهار هکتار در این شهرستان کردیم.

وی افزود: در لرستان پتانسیل لازم برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای وجود دارد چراکه به لحاظ اقتصادی غیرقابل مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: در این مجموعه گلخانه‌ای ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و قابلیت توسعه این شهرک وجود دارد.

سلاحورزیان با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی لرستان مرکز رشد واحدهای فناور را ایجاد کردیم و از جوانان نخبه دارای ایده و طرح حمایت می‌کنیم، اضافه کرد: در مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی ۴۴ واحد مستقل وجود دارد که از آنها حمایت می‌کنیم تا محصولات آنها تجاری‌سازی و ایجاد اشتغال صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در معاونت آموزش جهاد دانشگاهی لرستان نیز اقدام به آموزش کارکنان دولت و آموزش‌های آزاد با تاکید بر آموزش‌های اشتغال محور کردیم، گفت: رشته‌هایی را آموزش می‌دهیم که بازار کار را داشته باشد.

سلاحورزیان عنوان کرد: در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان نیز دانشجویان در ۳۰ رشته کاربردی مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
captcha