عید قربان نمایش بندگی انسان است
کد خبر: 4069821
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

عید قربان نمایش بندگی انسان است

امام جمعه فردیس با اشاره به اینکه عید قربان نمایش بندگی انسان و تسلیم‌بودن در برابر فرمان حق تعالی است، گفت: عید قربان برای بازگشت به خدا و رهایی از بت‌پرستی و هواپرستی است.

حجت الاسلام  سیدابراهیم حسینی امام جمعه فردیس

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی، امام جمعه فردیس، صبح یکشنبه، 19 تیرماه در خطبه‌های نماز عید قربان فردیس اظهارکرد: عید قربان نمایش بندگی انسان و تسلیم‌بودن در برابر فرمان حق تعالی است چون انسان باید همیشه تسلیم فرمان خداوند باشد.

وی افزود: گام برداشتن در راه دین و حفظ ارزش‌ها و پاسداری از آن از دیگر پیام‌های عید بزرگ قربان است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.

این مسئول، با بیان اینکه توجه به سیره عملی انبیا(ع) برای مبارزه با نفس امری لازم است، گفت: سیرت و زندگی حضرت ابراهیم(ع) پر از مجاهدت‌ها، رنج‌ها، هجرت‌ها و دردهاست و فراگرفتن آن قطعا می‌تواند در زندگی تاثیرگذار باشد.

حسینی تصریح کرد: حضرت ابرهیم(ع) برای آن که تسلیم فرمان خداوند باشد از عزیزترین خود یعنی فرزندش گذشت و او را به قربانگاه برد و این یک پیام بزرگ برای بشریت و هر شخص مسلمان است که برای تسلیم شدن در برابر فرمان الهی باید از همه چیز خود بگذرد.

امام جمعه فردیس گفت: معنای کلمه عید یعنی بازگشت به اصل خود و اعیاد به طور کلی برای آن است که به انسان یادآوری کنند که چرا پای در هستی گذاشته است؛ به عبارت دیگر، این همان روز بازگشت به خداوند متعال و بندگی است.

به گفته وی، عید قربان فرصتی برای کسانی است که بخواهند به درجات عالی برسند و لازمه آن، دوری از خودمحوری و توجه به خدامحوری است؛ در واقع انسان باید نفس خود را قربانی کند.

حسینی با بیان اینکه مشکل اساسی بشر، منیت و هواپرستی است، خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: مشکل اساسی مردم در طول تاریخ، عبودیت غیرخدا بوده است، عید قربان پا گذاشتن روی بت نفس، گذشتن از عشق و علاقه به هر چه غیر خداست.

این مسئول گفت: عید قربان یعنی فداکردن همه چیز و همه‌کس در برابر مشیت الهی و اظهار دلدادگی فقط در برابر خدا، لا اله الا الله یعنی هیچ‌کس و هیچ چیزی شایسته دلبری انسان را ندارد جز خداوند، عید قربان برای بازگشت به خدا و رهایی از بت پرستی و هواپرستی است.

خطیب نماز عید قربان فردیس اظهارکرد: عید قربان جشن روز بندگی است، هم قربانی کردن، هم نماز عید قربان، هم اجتماع و انسجام مردم و عید گرفتن این روز سفارش شده است، کما اینکه امام سجاد (ع) در دعای ۴۸ صحیفه سجادیه فرمودند: اللهم هذا یوم مبارک میمون، بارالها امروز روز مبارک و فرخنده‌ای است و  مسلمانان در نقاط مختلف گستره زمین به صورت دسته جمعی رو به سوی تو می‌آورند.

 

انتهای پیام
captcha