لزوم ارائه کتب پایه و مبانی اسلامی در قالب‌های متنوع
کد خبر: 4070118
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
آیت‌الله اعرافی خواستار شد:

لزوم ارائه کتب پایه و مبانی اسلامی در قالب‌های متنوع

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم ارائه کتب پایه و مبانی اسلامی در قالب‌های متنوع و بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های آزاد و روان برای ارائه رایگان به مخاطبان تأکید کرد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس هئیت امنای جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس هئیت امنای جامعةالمصطفی العالمیه و مدیرحوزه‌های علمیه کشور امروز ۲۰ تیرماه در نخستین روز از شانزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در ستاد مرکزی این نهاد علمی بین‌المللی اظهار کرد: باید نقش بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی را در اشاعه اندیشه الهی و گفتمان انقلاب اسلامی ستایش کنیم. امروز جامعةالمصطفی نهادی بالنده و شجره‌ای تناور در خدمت آرمان‌های بزرگی قرار دارد که برای آن تصویر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نقش‌آفرینی، میدان‌داری و کنشگری بسیار ارزشمند جامعةالمصطفی، مایه تحسین و تقدیر و جای بسی سپاس در پیشگاه خداوند متعال است؛ امیدواریم این نهاد روز به روز نقش‌آفرین‌تر و بالنده‌تر از پیش در عرصه‌های جهانی بدرخشد.

وی به فراز‌هایی از نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: ما به عنوان مدیران منظومه‌های علمی و حوزوی، بیش از همه باید با قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه مأنوس باشیم. دعا‌های صحیفه سجادیه و فقراتی که از امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه نقش بسته است، باید آمیزه جان و انس قلبی ما قرار گیرد.

آیت‌الله اعرافی به شاخص‌های چهارگانه حقیقت دنیا در کلام مولی‌الموحدین علی(ع) اشاره و اظهار کرد: «إِنَّ الدُّنْیَا دَارُ فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِیَرٍ وَ عِبَر». این جهان مادی با همه عظمت، شکوه، جلوه و تابلو‌های زرین و جذابش در ملکوت و عمق و ژرفا، سراى فنا، رنج، دگرگونی‌ها و عبرت‌هاست.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه فنا در همه ابعاد ذات و هویت جهان نهفته است، خاطرنشان کرد: کل این هستی و جهان ماده در حال فنا و نابودی پیوسته است؛ باید دائم متذکر باشیم که ذات ما در این دنیا فنا و نابودی و در مسیر هلاکت در حال عبور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه عالی‌ترین نعمت‌های الهی با سختی و دشواری در هم آمیخته است، اذعان کرد: هیچ یک از نعمت‌های این دنیا بی‌پیرایه از سختی‌ها و دشواری نیست. وجود این عالم با وجود جوهری ناآرام و پیوسته در تغییر و تحول ترکیب شده، این ذات متغیر و متحول فنا و عنا را به وجود می‌آورد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، توجه به دگرگونی و ناپایداری را مایه بیداری و حرکت هوشمندانه انسان توصیف کرد و یادآور شد: فَنَاءٍ وَ عَنَاءٍ وَ غِیَرٍ وَ عِبَر جهان مادی همواره انسان را در پنجه و چمبره خود گرفته است؛ هنر آدمی است که محدودیت‌ها را بشناسد و با استفاده از ظرفیت ابدی و جاویدان خود، این محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه دنیا، دنیای عبرت‌هاست، افزود: کسی که وارد فضای عبرت‌گیری می‌شود، همه ناکامی‌ها، سختی‌ها، فنا و مشکلات را به ابزار سعادت و کمال تبدیل می‌کند؛ این عالم مملو از ظرفیت‌های بی‌پایان عبرت‌آموز است.

رئیس هیئت امنای جامعةالمصطفی العالمیه بر لزوم اجرای چهار محور کلام امیرالمؤمنین امام علی(ع) در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی تأکید کرد و گفت: اگر مدیران و کنشگران اجتماعی در فعالیت‌های خود بدین نکات توجه داشته باشند، جهانی مترقی و مبتنی بر نظام و سامان‌دهی الهی خواهیم داشت.

وی عبرت‌گیری همراه با برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت‌ها را عاملی برای پیشرفت دانست و گفت: امام علی(ع) در تشریح چهار حصار و شاخص ویژگی‌های این جهان مادی، بر ابعاد فردی این مهم نیز تأکید نموده‌اند. تحقق مسئولیت‌هایی که به دوش داریم، بدون فهم معارف و تخلق به اندیشه‌های ناب الهی ممکن نیست.

آیت‌الله اعرافی، در بخش دیگری از سخنان خود، به یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم و مسیر رشد و بالندگی آن اشاره کرد و افزود: با وجود کاستی‌ها، در نگاهی کلان و جامع، آورده‌های این یکصدسال بسیار عظیم و بزرگ است. جامعةالمصطفی به عنوان نقطه عطف و درخشان در تاریخ یکصدساله حوزه، می‌تواند کنشگری خود را ارتقا دهد.

وی به محور‌های تحول سده اخیر در حوزه‌های علمیه پرداخت و ادامه داد: تطورات در حوزه دانشی و کنشگری در تدوین نظامات، اسناد و قوانین و نظامات جمهوری اسلامی و توسعه حوزه از نظر جنسیتی و ارائه آموزش‌های حوزوی به خواهران، گسترش در حوزه ملیتی و نیز حضور فراگیر در حوزه‌های مختلف اجتماعی و ارائه خدمات به ملت تنها بخشی از جلوه‌های تحولی حوزه در سالیان اخیر است.

مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه تنوع نظامات، نظریات، رشته‌ها و گستره کنشگری فرهنگی حوزه در سده اخیر با تمام ادوار گذشته مقایسه‌شدنی نیست، اظهار کرد: صیانت از دستاورد‌های تئوری و بنیادین حوزه علمیه قم در عرضه گفتمان بزرگ ملی، وظیفه‌ای همگانی است.

آیت‌الله اعرافی بر لزوم ارائه کتب پایه و مبانی اسلامی در قالب‌های متنوع و بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های آزاد و روان برای ارائه رایگان به مخاطبان تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha