آیین سنتی «آب فرات» تاسوعا حسینی در بابلسر
کد خبر: 4076685
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸

آیین سنتی «آب فرات» تاسوعا حسینی در بابلسر

آیین تاسوعای حسینی در بابلسر با نام «آب فرات» در کنار رودخانه بابل رود بابلسر برگزار می شود. 

به گزارش ایکنا از مازندران، همه ساله در ایام ماه محرم کلیه تکایا مساجد و حسینیه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه‌پوش و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود، مردم با حضور در دسته‌ها و هیئت‌های  زنجیر‌زنی و سینه‌زنی مساجد و تکایا به عزاداری می‌پردازند. کسانی که نذر دارند، نذورات خود را اعم از شربت، خرما، شیر، آش خرما، شربت، غذا، دود کردن اسپند و... با حضور در جمع عزادران حسینی ادا می‌کنند.

دسته‌های عزاداری بعداز ظهر روز تاسوعا از محلات شهری و روستاهای نزدیک شهر با اجتماع در تکایا، حسینه‌ها و مساجد محل به سمت رود خانه بابلرود به راه می‌افتند و در طول مسیر دسته‌روی به یاد سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

زنان عزادار با آوردن گهواره علی اصغر یاد شهید شش ماهه صحرای دشت کربلا را گرامی می‌دارند و نظاره کنندگان در مسیر عزاداری نذورات نقدی خود را در گهواره قرار می‌دهند.
در مسیر رودخانه خیمه‌هایی به یاد کاروان کربلا برپا شده و اهالی ساکن مجاور رودخانه، نذورات خود را از قبیل چای، خرما، شربت، آش و... به عزاداران حسینی ارایه می کنند.
عزاداران حسینی با ادامه دادن مسیر عزاداری به جایگاه برپا شده درکنار رودخانه که مقصد نهایی دسته های عزاداری است می‌رسند، پس از رسیدن دسته عزادار به جایگاه، نوحه خوان دسته عزاداری جهت نوحه خوانی به جایگا دعوت و در فضای باز جلوی جایگاه به مدت چند دقیقه به نوحه خوانی و عزاداری می‌پردازد، پس از اتمام عزاداری از سوی مسوولان جایگاه  هدیه‌ای به سرپرست هئیت عزادار داده می شود، دسته عزادار محل را ترک کرده و جای خود را به دسته‌های عزادار دیگر واگذار کرده و به تکایای خود برمی‌گردند.
درطول برپایی عزاداری از جایگاه مخصوص نوای نی محزونی که توسط یکی از عزاداران نواخته می‌شود به گوش می رسد و فضایی معنوی را به محفل عزای سالار شهیدان می‌بخشد.


تاسوعای حسینی در «سقا تالار»
روز نهم محرم، در تاسوعای حسینی اهالی محل در شهر یا روستا به یاد سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع)، در سقا تالارها گردهم آمده و به عزاداری می‌پردازند، سقا تالار ها معمولا روبروی تکیه ها احداث می شوند.

رسم بر این است که جوانان در طبقه بالای این سقا تالار‌ها حضور یافته و به یاد سقای دشت کربلا  به نوحه خوانی و عزاداری می‌‌پردازند و در طبقه زیرین آن شربت و نذورات را به یاد سقای دشت کربلا بین عزاداران توزیع می‌کنند.

روستائیان و مازنی زبان‌ها به «سقا تالار»، سقانفار، سقانپار، ساقِ نفار و ابوالفضلی هم می‌گویند.

انتهای پیام
captcha