چرا رژیم صهیونیستی درخواست آتش‌بس را به سرعت پذیرفت + صوت
کد خبر: 4077109
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
صدر‌الحسینی پاسخ می‌دهد:

چرا رژیم صهیونیستی درخواست آتش‌بس را به سرعت پذیرفت + صوت

کارشناس مسائل منطقه آمادگی کامل جهاد اسلامی در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی، ناکامی صهیونیست‌ها در اختلاف افکنی میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و نگرانی از تحرکات ضد صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی با طولانی شدن جنگ را از جمله دلایل پذیرش سریع آتش‌بس با قبول کامل شروط جهاد اسلامی از سوی رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل پذیرش سریع آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی گفت: یکی از مهمترین دلایل درخواست آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی، آمادگی کامل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود. رژیم صهیونیستی تصور نمی‌کرد با حمله به یکی از گروه‌های مقاومت فلسطینی، اختلافی بین این گروه‌ها به وجود نیاید. به عبارتی صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد اختلاف بین جریان‌های عمده مقاومت بودند و می‌خواستند با حمله به یکی از جریان‌های مقاومت، به شهادت رساندن فرماندهان آن و به اسارت گرفتن نیروهای آن، شرایطی را پدید بیاورند که هر یک از گروه‌های مقاومت فلسطینی را به طور جداگانه و یک به یک تضعیف و نابود کنند اما آمادگی کامل جنبش جهاد اسلامی و آتش سنگین آنها و همراهی همه جریان‌های مقاومت با فاصله کوتاه در قالب بیانیه‌های رسمی، رژیم صهیونیستی را به این نقطه رساند که با این حمله نمی‌تواند بین گروه‌های مقاومت فلسطینی اختلاف ایجاد کرده و جهاد اسلامی را به طور جداگانه از بین ببرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: نکته بعد این است که همراهی سایر گروه‌‌های مقاومت فلسطینی با جهاد اسلامی، رژیم صهیونیستی را نسبت به طولانی کردن جنگ دچار ترس و حشت کرد چون در این وضعیت همه گروه‌های مقاومت، حتی حزب‌الله لبنان، یک به یک وارد عرصه مبارزه می‌شدند و رژیم صهیونیستی یکدفعه با همه این جریان‌های مقاومت روبرو می‌شد. حتی در این رابطه ممکن بود مجاهدان مقاومت یمن وارد این جنگ می‌شدند و رژیم صهیونیستی توان مبارزه در مقابل این جریان‌ها را نداشت و این اتفاق می‌توانست اسرائیل را به مرز نابودی ببرد.

صدرالحسینی اظهار کرد: مجموعه این دلایل باعث شد که رژیم صهیونیستی در همان 48 ساعت اول جنگ در خواست آتش‌بس را بپذیرد، در حالی که صهیونیست‌ها اصلا در تحلیل‌های ابتدایی تصور نمی‌کردند که ممکن است شرایطی بر جنگ حاکم شود که مجبور به قبول شروط مقاومت شوند.

تحلیل واکنش جهاد اسلامی

این کارشناس مسائل منطقه درباره نوع واکنش جهاد اسلامی گفت: در مقابل جهاد اسلامی نیز علاقه‌مند بود که توانمندی خود را به رخ رژیم صهیونیستی بکشد و لذا درخواستی برای همکاری و حضور سایر جریان‌های مقاومت را نکرد اما گروه‌های مقاومت دست بر روی ماشه آماده بودند که هر وقت جهاد اسلامی در اتاق کنترل و فرماندهی عملیات درخواست همکاری کند وارد عرصه شوند.

وی تصریح کرد: مجموع این تحولات دستاوردهای زیادی برای مقاومت و امتیازات منفی بسیاری برای رژیم صهیونیستی در پی داشت به نحوی که صهیونیست‌ها برای اولین بار مجبور شدند شروط مقاومت را به طور کامل بپذیرد.

نگرانی صهیونیست‌ها از داخل 

صدرالحسینی درباره نگرانی رژیم صهیونیستی از فعال شدن گروه‌ها و جریان‌های ضد اسرائیلی داخل سرزمین‌های اشغالی به عنوان یکی از دلایل پذیرش سریع آتش‌بس و پرهیز از طولانی کردن جنگ از سوی صهیونیست‌ها گفت: در سال‌های اخیر جریان‌های مخالف در داخل سرزمین‌های اشغالی حرکت‌هایی را علیه دولت‌های مختلف انجام داده‌اند و از کوچکترین و کمترین زمان و فرصت استفاده می‌کردند و بروز و ظهور خودشان را به نمایش می‌گذاشتند. در نبرد اخیر هم این اتفاق افتاد و رژیم صهیونیستی از تحرکات در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز به شدت نگران شد.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: در وضعیت فعلی یک دولت موقت در اسرائیل بر سر کار است و انسجام داخلی نیز به شدت پایین است و امکان سرکوب جریان‌های مخالف داخلی نیز چندان فراهم نیست و لذا مقامات صهیونیستی با فهم و درک این شکست و عدم موفقیت در مدیریت وضعیت داخلی، تصمیم گرفتند هر چه زودتر جنگ را به پایان برسانند.

زوال رژیم صهیونیستی؛ گزاره‌ای واقعی

صدرالحسینی در پاسخ به این سؤال که تجربه شکست‌‌های پی در پی و سریع رژیم صهیونیستی تا چه اندازه موضوع افول و فروپاشی رژیم صهیونیستی را به امری عینی و واقعی تبدیل کرده است، گفت: در پاسخ به این سؤال باید گفت امروز رژیم صهیونیستی در کمتر از 72 ساعت در مقابل تنها یکی از گروه‌‌های مقاومت فلسطینی، عقب‌نشینی کرد و توانش را از دست داد. از همین منظر قطعا رژیم صهیونیستی رو به افول است و نشانه آن همین است که توان مقابله با یک جریان مقاومت در فلسطین و غزه را ندارد، حال چگونه می‌تواند با همه جریان‌های مقاومت مقابله کند و به پیروزی برسد؟

وی ادامه داد: در واقع رژیم صهیونیستی دارای تمانم نشانه‌ها و شاخص‌های افول و ضعف است و گزاره افول رژیم صهیونیستی یک گزاره شعاری، تبلیغاتی و رسانه‌ای نیست. نشانه دیگر این افول آن است که از 25 هزار نیروی احتیاط که برای پیوستن به ارتش درخواست شد کمتر از 5 هزار نفر به آن پیوستند و این گویای آن است که انسجام داخلی، هویت ملی و امید به آینده مردم در داخل سرزمین‌های اشغالی به حداقل خودش رسیده است.

کد

صدرالحسنی در پایان تصریح کرد: براساس همین دلیل باید گفت برای نابودی کامل رژیم صهیونیستی نیازی به یک جنگ طولانی و سخت نیست بلکه این رژیم از درون در حال پوسیدن و متلاشی شدن است و با یک فشار و ضربه کوچک گروه‌های مقاومت منطقه نابود خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha