نذر خون را تا اربعین ادامه دهیم
کد خبر: 4079850
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
مجید مسلمی:

نذر خون را تا اربعین ادامه دهیم

معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه خون و فرآورده‌های آن ماندگاری محدودی دارند، از مردم خواست نذر خون خود را محدود به روزهای تاسوعا و عاشورا نکنند و حداقل تا اربعین حسینی و حتی به کل سال تسری دهند.

نذر خون را تا اربعین گسترش دهیم

مجید مسلمی، معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به استقبال مردم از اهدای خون در ایام ماه محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: استقبال مردم از اهدای خون در این دو روز بسیار قابل توجه است اما از آنجایی که خون و فرآورده‌های آن ماندگاری محدودی دارند از مردم می‌خواهیم نذر خون خود را محدود به روزهای تاسوعا و عاشورا نکنند و حداقل تا اربعین حسینی و حتی به کل سال تسری دهند.

وی به مسئله گرمای هوا و پیک هفتم کرونا اشاره کرد و گفت: اهدای خون در ایام محرم موجب شد بتوانیم ذخایر خونی خود را بازسازی کنیم. خون مورد نیاز ما بود و خوشبختانه اهدای خون در این ایام رشد قابل توجهی داشته است.

اهداکنندگان بار اولی خون

مسلمی از تأثیر طرح نذر خون در ایام محرم بر فرهنگسازی اهدای خون در طول سال سخن گفت و اظهار کرد: انگیزه‌های مذهبی یکی از عوامل جدی در خصوص اهدای خون است. بسیاری از کسانی که نذر خون می‌کنند، اهداکننده بار اول هستند و هر اهداکننده خون بار اولی وقتی که برای اهدای خون اقدام و سیستم اهدای خون را می‌بیند و تجربه این کار را پیدا می‌کند احتمال اینکه علاقه‌مند به تداوم اهدای خون شود بسیار زیاد است و ماه محرم فرصت مغتنمی برای این موضوع است.

افزایش نیاز به خون در تهران

وی در پاسخ به اینکه آیا میزان نیاز به خون در استان تهران در حال افزایش است؟ گفت: بله؛ در شهر بزرگی مثل تهران مرتب شاهد افتتاح بیمارستان‌های جدید هستیم که هر کدام چندین اتاق جراحی دارند. بسیاری از بیماران نیز از سایر شهرهای کشور برای جراحی به تهران می‌آیند که همین مسئله موجب شده به خون بیشتری نیاز باشد و روز به روز درخواست‌ها به خون بیشتر شود بر همین اساس به دنبال راه‌های جدید تأمین خون مورد نیاز بیماران هستیم.

مسلمی در خصوص راهکارهای جدید افزایش اهدای خون در کشور گفت: راهبردهای ما کوتاه مدت و بلند مدت است. در کوتاه مدت، افزایش تیم‌های خون‌گیری سیار، ایجاد مراکز جدید و گسترش ساعات خون‌گیری را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: راهکارهای بلند مدت ما فرهنگسازی است. پویش یکشنبه‌های اهدای خون محله محور شهر تهران را با هماهنگی اداره سلامت شهرداری تهران اجرا و از صبح تا شب در یک محله حضور داریم. البته از قبل هماهنگی لازم انجام و آموزش‌های مورد نیاز به اهالی محله داده شده است. همچنین تلاش می‌کنیم از طریق مادران آن محله در خصوص اهدای خون فرهنگسازی کنیم.

چالش اهدای خون بانوان و جوانان

معاون اهداکنندگان انتقال خون استان تهران در پاسخ به اینکه آیا گروه‌هایی هستند که در فرهنگ‌سازی برای اهدای خون از آنها غفلت شده است؟ گفت: به نظر نمی‌رسد گروهی مورد غفلت قرار گرفته باشد؛ بیشتر چالش اهدای خون را بین بانوان و جوانان داریم و علاقه‌‌مندیم این دو گروه وارد حوزه اهدای خون شوند. جمعیت کشور در حال پیر شدن است و باید جوانان بیشتر برای اهدای خون تشویق شوند. کارهای خوبی در این خصوص انجام شده که یکی از بهترین کارها رفتن به داخل محلات و برقراری ارتباط با مردم و جوانان است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با چالش امکانات و تجهیزات دریافت خون در کشور مواجه هستیم؟ گفت: تجهیزات خون‌گیری گران قیمت است، چراکه با استاندارد بالایی فرآورده‌های خونی تولید می‌شود. هزینه‌ تجهیزات از طریق دولت تأمین می‌شود؛ ما معمولاً در تجهیزات مشکل نداریم اما در نیروی انسانی مشکل داریم و از آنجایی که مراکز اهدای خون در حال افزایش است جا دارد که نیروی انسانی بیشتری در این بخش جذب شود.

مسلمی در پایان تصریح کرد: از ابتدای امسال 100 درصد نیاز بیمارستان‌ها به خون را تأمین کرده‌ و توانستیم همه نیازها را تأمین کنیم.

انتهای پیام
captcha