جایگاه تعاون در حکمرانی، دین‌داری و سبک زندگی تعریف شود
کد خبر: 4079873
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
پناهیان در جلسه اعضای شورای علمی اندیشکده تعاون:

جایگاه تعاون در حکمرانی، دین‌داری و سبک زندگی تعریف شود

حجت‌الاسلام پناهیان در نخستین جلسه اعضای شورای علمی اندیشکده تعاون گفت: باید مشخص شود که تعاون در میان سه امر بزرگ حکمرانی، دین‌داری و سبک زندگی چه جایگاهی دارد؛ اصل فراگیری روح حاکم بر تعاون است و ما اساساً از آن دور افتاده‌ایم و کل قوانین و ساختار‌های اجتماعی ما از چنین موضوع مهمی فاصله گرفته است.

حجت‌الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین جلسه اعضای شورای علمی اندیشکده تعاون و توسعه عصر یکشنبه ۳۰ مرداد، به همت اندیشکده تعاون در سالن جلسات شهید تقوی این خبرگزاری برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه در این نشست گفت: اقتصاد زیرمبنا به حساب می‌آید و هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی باید با توسعه اقتصادی همراه باشد. زندگی مردم در گرو نوع فعالیت معیشتی است که آن را انجام می‌دهند و سبک زندگی در این رابطه خیلی تعیین‌کننده است حتی تعیین‌کننده‌تر از عقایدشان، چون عقاید منهای سبک زندگی در برخی موارد نجات‌بخش است، اما در واقع یک‌سوم وقت مردم صرف تأمین معاش می‌شود.

تعاون؛ روح حاکم بر اقتصاد

وی افزود: تعاون باید روح حاکم بر اقتصاد و سبک زندگی مردم باشد و با تعاون می‌توان قانون‌گذاری و سبک زندگی و شیوه حکمرانی را تغییر داد. متأسفانه روح حاکم بر قوانین ما ضد روحیه تعاونی است و برخی می‌خواهند نگاه فردی و نگاهی برآمده از فرهنگ غربی را به کشور تحمیل کنند.

دبیر مجمع راهبردی اندیشه مهدویت با بیان اینکه تعاون در همه حوزه‌های زندگی بشری حاکم است، گفت: در دین بر تعاون تأکید شده و باید آن را به همه ابعاد زندگی بشری تسری بخشید. تعاون نوعی سبک زندگی است و می‌تواند ساختار‌های قانونگذاری و اداری کشور را تحت تأثیر قرار دهد و حتی تقسیم‌بندی وزارتخانه‌ها را متأثر کند.

پناهیان با ذکر آیه‌ای از سوره مبارکه «الصف» گفت: در آیه چهار این سوره آمده است: «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ» بُنیانٌ مَرصوصٌ مربوط به نوع شکل‌گیری تعاون است، پس دین نوعی زندگی جمعی است و بدون تعاون لاجرم نمی‌شود قیام به قسط کرد.

ضرورت ورود آموزش و پرورش به فراگیری روحیه تعاون

پناهیان با بیان اینکه آموزش و پرورش باید زندگی جمعی یا تعاونی را به دانش‌آموزان بیاموزد، عنوان کرد: تعاون استعداد‌های فردی دانش‌آموزان را رشد و توسعه می‌دهد. تعاون قابلیت این را دارد که مسئله فردیت و جمعیت را کنار یکدیگر قرار دهد، یعنی در تعاون این امکان فراهم است که استعداد‌های فردی شکوفا و در نهایت با هم جمع بسته شوند.

وی با بیان این مطلب که قانون نباید اجازه دهد هرنوع فعالیت اقتصادی خارج از تعاونی صورت پذیرد، گفت: تعاون مسیر گفت‌وگو بیشتر را فراهم می‌کند و امکان استخراج موضوعات مرتبط با تعاون از خیلی از آیات قرآن و احکام میسر است.

جایگاه تعاون در حکمرانی، دین‌داری و سبک زندگی تعریف شود

استاد حوزه تأکید کرد: باید دین را فهمید و در مقام عمل باید کمک کرد دین در ذهن مردم از پراکندگی خارج شود و انسجام پیدا کند. مرحوم شاه‌آبادی گفته است که اساساً دین فردی تعریف شده و باید کمک کرد تا این تعریف تغییر کند و با تغییر آن، با مقوله ولایتمداری مواجه خواهیم شد و ولایتمداری هم نوعی تعاون است، اما حاضر به تعاون با یکدیگر هستیم.

تعاون؛ موجب هم‌دلی و هم‌فکری

پناهیان تعاون را موجب همدلی و هم‌فکری دانست و گفت: بررسی‌های روانشناسی نشان می‌دهد همدلی ۷۸ درصد خلاقیت را افزایش می‌دهد، درصورتی‌که بدون همدلی، خلاقیت ۱۱ درصد رشد پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: باید مشخص شود که تعاون در میان سه امر بزرگ حکمرانی، دین‌داری و سبک زندگی چه جایگاهی دارد. اصل فراگیری روح حاکم بر تعاون است و ما اساساً از آن دور افتاده‌ایم و کل قوانین و ساختار‌های اجتماعی ما از چنین موضوع مهمی فاصله گرفته که باید نگاهمان را به تعاون تغییر دهیم.

استاد حوزه در پایان گفت: چنین مباحثی باید به قانون تبدیل شود، چون اگر قانون نباشد صحبت کردن درباره آن بی‌فایده است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معلم قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۲۲:۳۱
0
0
با سلام
امکانش هست گزارشی تهیه کنید از وضعیت معلمان قرآنی در آموزش و پرورش اینکه شامل طرح رتبه بندی نشدند در حالی که پیمانی هستند و بعد ده سال حالا میگن اصلا شما معلم نیستید و باید آزمون بدهید
captcha