فعالیت منبرهای تبلیغی بر مبنای تفسیر قرآن باشد
کد خبر: 4083595
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
تفسیر؛ گام اصلی فهم قرآن / 2

فعالیت منبرهای تبلیغی بر مبنای تفسیر قرآن باشد

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، یکی از ابزارهای تبلیغی مهم را منبرهای تبلیغی دانست و گفت: از عواملی که سبب شده منبرهای زمان ما کم رونق‌تر شود، بی‌توجهی به تفسیر قرآن کریم است.

آیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبریآیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت استفاده از تفسیر قرآن در سخنرانی‌ها و منابر گفت: قرآن به عنوان معتبرترین و محکم‌ترین متن وحیانی در زمان ما و به عنوان متنی که اصلاً در آن تحریف راه پیدا نکرده و از هر جهت مورد اطمینان است، وجود دارد.

وی با بیان اینکه این گنجینه ارزشمند واقعاً مورد بهره‌برداری کافی و قابل قبول قرار نگرفته که این جای تأسف است، اضافه کرد: یکی از ابزارهای تبلیغی مهم در حال حاضر منبرهای تبلیغی است گرچه مقداری این مسئله نیز کمرنگ و از نظر کمی و کیفی محدود شده است اما با این حال به نظر می‌رسد یکی از عواملی که سبب شده منبرهای زمان ما کم رونق‌تر شود عدم استفاده کافی و قابل قبول از قرآن کریم در آن‌ها است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مطمئناً اگر منبرهای ما بر مبنای قرآن کریم و تفسیر آن باشد این مسئله بسیار می‌تواند اثرگذار باشد چراکه همه مسلمانان آن را قبول دارند و به عنوان یک متن معتبر می‌شناسند اما ممکن است در برخی از احادیث، روایات و حکایات مثلاً اشکال سندی شود یا احیاناً معتبر نباشند اما کسی در اعتبار قرآن شکی ندارد لذا بسیار معقول و به جاست که سعی کنیم محور منبرها قرآن کریم به همراه تفسیر و تحلیل باشد.

کلانتری با یادآوری اینکه قرآن کریم می‌فرماید که این قرآن بشریت را به سوی بهترین و محکم‌ترین راه‌ها هدایت می‌کند، افزود: قرآن می‌تواند مبیّن و بیانگر هر چیزی در عرصه هدایت، رشد، کمال و معنویت باشد و همچنین در فرد، جامعه و خانواده منشأ آثار شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه درباره قرآن متأسفانه بیشتر به بخش تلاوت و خواندن آن اهمیت می‌دهیم که این مسئله بسیار مهم و ارزشمند است اما قطعاً کافی نیست، اظهار کرد: باید علاوه بر قرآن‌خوانی به فکر قرآن‌دانی نیز باشیم یعنی مضامین آیات را بفهمیم. مرحله بالاتر از دانستن یعنی قرآن فهمی نیز است که نیاز به تدبر، تأمل و فکر در مضامین آیات شریفه قرآن دارد.

وی با تأکید بر اینکه روحانیون که اهل منبر هستند درباره مضامین و مفاهیم آیات قرآن، پژوهش کنند، گفت: اگر مراحل ذکر شده را طی کردیم مرحله قرآن‌محوری می‌رسد به این معنا که اخلاق، رفتار، زندگی، خانواده و تربیت براساس قرآن کریم باشد؛ علاوه بر آن، مرحله قرآن‌سالاری نیز است که یعنی نه تنها فرد و خانواده بلکه حکومت ما نیز اگر برنامه‌ای دارد و می‌خواهد جامعه را اداره کند بر اساس قرآن کریم باشد به این معنا که اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تربیت و سیاست ما قرآنی باشد؛ همه این‌ها زمانی عملی می‌شود که روحانیون فاضل، علما و مبلغان ما سعی کنند که محور اصلی آن‌ها در منبرها و بیاناتشان قرآن کریم بر مبنای تفاسیر خوب، روشن و متقن باشد.

کلانتری در پایان تأکید کرد: اگر در منبرها آیات قرآن تفسیر شود منبر نورانیت پیدا می‌کند و می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد و در دل‌ها نفوذ می‌کند و مردم با شور و اشتیاق بیشتری به منبر گوش می‌دهند؛ لذا می‌طلبد در این زمینه مبلغان و علما توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha