میزبانی در موکب جوانان قمر بنی‌هاشم تمام نمی‌شود
کد خبر: 4086007
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۵
روایت لحظه‌هایی وصف ناشدنی از یک موکب

میزبانی در موکب جوانان قمر بنی‌هاشم تمام نمی‌شود

خادمی زائران حرم، ثواب و صفایش کمتر از دیدن و بوسیدن حرم نیست، در موکب جوانان قمر بنی هاشم فقط جاذبه عشق می‌بینی که بی‌قرارت می‌کند برای رفتن، آنقدر اخلاص که رها می‌شوی از دنیا و زمان و آرزو می‌کنی کاش خادم این موکب بودی، اینجا این میزبانی تمام نمی‌شود تا اربعینی دیگر تا وقتی حسین(ع) هست و اربعین به نامش گره خورده است.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایربه گزارش ایکنا از همدان، اینجا بوی عشق می‌دهد، بوی بهشت، بوی عباس، بوی حسین(ع)، چقدر اینجا دعا به اجابت نزدیک است، اینجا عشق نشانی‌ا‌ش را از چشمان خیس و اشک‌های غلطان بر چهره تک تک خادمان مخلص لو می‌دهد.

اینجا خودش کربلایی است. حکایتی دارد؛ حکایت دل بریدن از حرم و غم هجر اما خادمی زائران حرم، ثواب و صفایش کمتر از دیدن و بوسیدن حرم نیست، در این موکب فقط جاذبه عشق می‌بینی که بی‌قرارت می‌کند برای رفتن، آنقدر اخلاص که رها می‌شوی از دنیا و زمان و آرزو می‌کنی کاش خادم این موکب بودی.

در موکب ساقی عشق، خادمان روزهاست پای آتش محبت امام حسین(ع) و علمدار کربلا ایستاده‌اند، چای عشق دم می‌کنند و لبخند رضایت زائران است که خستگی‌هایشان را از تن بیرون می‌کند. اینجا روایتی از عشقی وصف ناشدنی رقم می‌‌خورد که هیچ جایی نظیرش را ندیده‌ای.

زائران حرم یار دسته دسته با خستگی راه و شوق دیدار حرم حسین(ع) در این موکب توقف می‌کنند و با چه افتخاری از آنها پذیرایی می‌شود و وقتی می‌روند جای خالی‌شان اینجا احساس می‌شود اما میزبانان این موکب، همچنان از زائران تا آخرین روزهای برپایی این عمود پذیرایی می‌کنند.

نگاهشان پر است از شوق همراه با حسرت، خیلی دلشان می‌خواست زائر حسین(ع) باشند اما جا مانده‌‌اند تا میزبان زائران حسین(ع) شوند، مسئول این موکب مصطفی حیدری است، چند سالی است که تجربه پذیرایی از زوار اربعین را در این موکب دارد.

این افتخار نصیبمان شد تا میهمان موکب شویم و در این راه عاشقی ما هم به عنوان خادمی کوچک اینجا قلمی بزنیم به عشق حسین(ع) تا شاید ما نیز در زمره خادمان این موکب باشیم.

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای همدان، خود را نه مسئول موکب بلکه خادمی از خادمان موکب جوانان قمر بنی‌هاشم توچغاز معرفی می‌کند و با اشاره به اینکه روستای توچغاز از روستاهای بخش مرکزی در 6 کیلومتری شهر ملایر با مردمی مومن و انقلابی و شهید پرور است که 34 شهید والامقام و نام آور تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، اظهار کرد: موکب جوانان قمر بنی هاشم امسال برای پنجمین سال است که فعالیت دارد و در سال 97 با همت و همکاری چند تن از جوانان این روستا راه‌اندازی شد، اکنون تعداد زیادی از خادمان زائران ابا عبدالله در این موکب خدمات دهی دارند.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

مسئول موکب جوانان قمر بنی‌هاشم روستای توچغاز ملایر به فعالیت‌های این موکب در سال‌های قبل از کرونا اشاره کرد و گفت: این موکب روزانه به 3 تا 4 هزار نفر خدمات دهی را در سال‌های گذشته داشته است.

وی به تعطیلی دو ساله این موکب در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: این خدمات با توجه به نبود زائران اربعین در حوزه‌های دیگر بود و در دو سال تعطیلی کرونا خدمات این موکب به سمت و سوی تهیه بسته معیشتی برای خانواده‌های نیازمند، تهیه اقلامی از لوازم خانگی برای چند خانواده نیازمند، هزینه ترک اعتیاد چند جوان گرفتار در دام اعتیاد و... رفت.

حیدری تصریح کرد: این موکب از هشتم شهريورماه و پیشتاز از دیگر موکب‌های شهرستان ملایر برپا شده و 50 نفر خادم ثابت شامل 30 نفر خانم و 20 نفر آقا به صورت 24 ساعته به زائران خدمات رسانی می‌کنند.

هیچ زائری نباید از اینجا خسته و گرسنه برود

حیدری با اشاره به اینکه شعار این موکب «هیچ زائری از اینجا خسته و گرسنه نرود» است، افزود: ما کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دهیم و دوست داریم هر زائری که به کربلای معلی مشرف می‌شود با خاطره خوش از این موکب برود و این موضوع نیز فرهنگ‌سازی شده که اهالی روستا نیز زوار را به منازل خود دعوت می‌کنند تا زائران هر آنچه که از امکانات نیاز دارند در اختیارشان باشد.

وی گفت: اینجا همه کارها دلی است و همه کسانی که اینجا خادمی می‌کنند از دل و جان مایه می‌گذارند کسانی که متاهل هستند با خانواده در این موکب به زائران خدمات رسانی دارند.

مسئول موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز تصریح کرد: کسانی که اینجا خادمی می‌کنند در حد توانشان کمک می‌کنند اینجا کسی برای‌ ریا، چشم‌و هم چشمی و یا دهن پر کردن کار نمی‌کند اینجا اخلاص کار می‌کند و بس.

وی با بیان اینکه روزانه اینجا 4 تا 5 هزار پرس غذای سرد و گرم اینجا بین زائران توزیع می‌شود، افزود: با وعده‌های صبحانه، ناهار، شام و میان وعده از زائران پذیرایی می‌کنیم، علاوه بر محل اسکان موقت در موکب حسینیه سیدالشهدای(ع) روستای توچغاز نیز برای زائران در نظر گرفته شده است.

حیدری با بیان اینکه همه هزینه‌های این موکب مردمی و نذورات و بیشتر از سمت و سوی خادمین موکب است، افزود: بیشتر خادمانی که اینجا خدمات می‌دهند خودشان اجاره‌نشین هستند اما به محض برپایی موکب کار و زندگی را تعطیل می‌کنند و خدمت به زائران امام حسین(ع) را بر همه چیز ترجیح می‌دهند.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

وی تصریح کرد: اینجا کسی به کسی دستور نمی‌دهد و هر کس از این موکب می‌گذرد، می‌گوید مسئول موکب کیست همه می‌گویند اینجا همه خادم‌اند کسی مسئول نیست. همه زیبایی موکب این است که بچه‌ها از دل و جان و دل کار می‌کنند، همه موقع کار گریه می‌کنند و در واقع همه چیز را با امام حسین(ع) معامله می‌کنند و کسی برای نفع شخصی خود کار نمی‌کند.

حیدری افزود: در این موکب تعمیرات خودرو، پارکینگ، محل اسکان زائران، استحمام، سرویس‌های بهداشتی و خیاطی، واکس کفش و هر نیازی که زائران داشته باشند از خدمات ارائه شده این موکب به زائران ابا عبدالله حسین(ع) است.

وی با بیان اینکه یک بار به کربلا مشرف شده است، گفت: من از 9 سالگی برای امام حسین(ع) مداحی می‌کنم و این شعر را که «من از کودکی نوکرت بوده‌ام، غلام علی اصغر و اکبرت بوده‌ام» را زمزمه می‌کند.

وی اضافه کرد: دوست داشتم الان کربلا بودم و هر وقت زائران به سمت کربلا می‌روند پیش خودم می‌گویم من روسیاه لیاقت زیارت را ندارم. به عشق امام حسین(ع) اینجا خادمی می‌کنم، تمام خستگی‌ از تنم بیرون می‌رود، دلم کربلا است و امیدم این است دوباره روزی بین‌الحرمین باشم.

نوکری امام حسین(ع)؛ بزرگترین برکت زندگی

مسئول موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز به برکات خادمی در خانه امام حسین(ع) در زندگی‌اش اشاره کرد و افزود: یک بار در بین جاده زمانی که دو طرف جاده بسته شده بود و من با ماشین در حال حرکت بودم نمی‌دانم چه بود چه شد اما با یک زمزمه یا ابوالفضل(ع) و توسل به در این خانه عنایتی دیدم که قابل گفتن نیست و همین که امروز با خانواده‌ام این لیاقت نوکری را به من داده‌اند، همین که می‌توانم با پولی که دارم اجاره خانه‌ام را بدهم برایم کافی است این برکت است و من راضی به رضای خدا هستم.

روزی که این موکب خلوت باشد خادمان دل‌شکسته می‌شوند

وی اضافه کرد: انتظار ندارم آنقدر پول داشته باشم که غرق دنیا شوم و خدا نکند لحظه‌ای غرور مرا بگیرد اما اگر داشته باشم همه سرمایه‌ام را در راه امام حسین(ع) هزینه می‌کنم و بزرگترین آرزو و دعایم عاقبت به خیری است. روزی که گفتند مرزها بسته شد دلم شکست، همه خادمان روزی که این موکب خلوت باشد دل‌شکسته و غمگین هستند.

ناصرسلطان محمدی هم یکی از خادمان و تقریبا مسن‌تر از بقیه خادمان است، ایستاده است گوشه‌ای کنار عمود موکب، تعارف می‌کند. آخر اینجا همه چیزش فرق دارد طعمی دیگر دارد، چای خوش‌طعمی با طعم لیموی تازه با رنگ و لعابی که بوی عطر حسین(ع) می‌دهد را برایمان داخل استکان میریزد و یک قاشق شکر شیرینش می‌کند تا میل کنیم مزه این چای را در هیچ کجای عالم پیدا نمی‌کنی.

وی با بیان اینکه لیاقت می‌خواهد زائر حسین(ع) باشی، بیان کرد: اینجا هستم اینجا پر است از نفس‌های عاشقان حسین(ع)، اینجا نفس می‌کشم و با عشق و با همه وجودم به زائران می‌خواهم به زوار خدمت کنم.

این خادم حسینی با بیان اینکه عاشق این کار است، افزود: تمام لذت زندگی من همین ایام اربعین است در این موکب‌ها عاشقی اباعبدالله الحسین(ع) لذتی وصف نشدنی دارد، اینجا بوی حسین همه جا هست و چه افتخار و لذتی بالاتر از میزبانی از این زائران.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

علی فعلی یکی دیگر از خادمان موکب است، او با همسر و 9 فرزندش و همه عروس‌ها و نوه‌هایش در این موکب خادمی زائران حسین(ع) را دارد. بغضش می‌ترکد، اشک‌هایش سرازیر می‌شوند روی گونه‌های چروکیده از گذر عمرش، سر می‌خورند روی ریش‌های جو گندمی‌اش، با بغضی در سینه که نمی‌دانم چه می‌گوید اما هر چه هست عشق به مولایش حسین (ع) را بیان می‌کند.

این خادم حسینی خودش حرفی نمی‌زند اشکهایش یک دنیا حرف ناگفته است کفشهایمان را جفت می‌کند و سرش را به سوی آسمان بلند کرده و می‌گوید خدایا تو ناظر باش در قیامت من کفش جفت کن این زائران بودم تو نظاره کن خدایا این تمام حرف‌های آقای فعلی است .

آن طرف‌تر، آشپزخانه موکب است با راهنمایی آقای حیدری وارد آشپزخانه می‌شویم همه اینجا خانم‌ها پیر و جوان هستند با رویی گشاده و چهره‌ای پر از لبخند پذیرایمان می‌شوند.

هر کس به کاری مشغول است یکی ظرف می‌شوید و آن یکی پیاز داغ را هم می‌زند تا نسوزد، بوی خورشت قیمه عطر لیموها و در دیگی دیگر عدس پلویی خوشرنگ اینجا تمام مشامت را پر می‌کند و دلت می‌خواهد بنشینی و یک دل سیر قیمه امام حسین(ع) را میل کنی.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

فاطمه فعلی67 سال سن دارد و اینجا با دو بانوی دیگر سرآشپز هستند، با بیان اینکه از هشتم شهریور 24 ساعته شبانه روز فعالیت می‌کند، گفت: همه خانواده با عروس و نوه‌ها برای خدمت به زائران امام حسین(ع) اینجا هستیم.

این خادم حسینی با بیان اینکه سه بار به کربلا مشرف شده است، اظهار کرد: دوست داشتم دوباره کربلا بروم اما اینجا هم کربلا است خدمت به این زوار برکاتی دارد که قابل گفتن نیست و من برکات امام حسین(ع) را بارها در زندگی خود دیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه سلامتی و دل خوش، بهترین برکت زندگی است، گفت: همین که زائران را می‌بینیم و با روی خوش از اینجا می‌روند تمام خستگی‌مان رفع می‌شود.

سکینه حیدری که در کنار دیگر خادمان 14 شبانه روز است اینجا خدمت می‌کند نیز به ایکنا گفت: اینجا به عشق امام حسین(ع) کار می‌کنم کنار این بانوان عاشق حسین(ع)، چند بار به کربلا مشرف شده‌ام دوست داشتم کربلا باشم اما گفتم بهتر است امسال اینجا باشم و در این آشپزخانه برای زوار غذا درست کنم.

وی بیان کرد: اینجا همه نوع غذا داریم از املت گرفته تا خورشت قیمه و قورمه سبزی، عدس پلو و ... صبحانه از لبنیات خود روستا گرفته و هر آنچه در وسعمان باشد از پذیرایی برای زائران حسین(ع) دریغ نمی‌کنیم.

خدمات موکب وصف ناشدنی است

یک خانم مشهدی هم که از مشهدالرضا(ع) راهی این سفر مقدس شده از زواری است که در این موکب با همسر و دخترش توقف کرده‌اند، با بیان اینکه ماشینشان در این مسیر خراب شده است، گفت: همسرم جانباز است و نور آفتاب برایش خوب نیست، ما اینجا در این موکب توقف کردیم، خادمان این موکب ما را شرمنده کردند در حال حاضر ماشین را برای تعمیر به تعمیرگاه برده‌اند تا درست شود، اینقدر به ما محبت شده که قابل گفتن نیست حتی منزلشان را برای استراحت و پذیرایی در اختیارمان گذاشتند.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

آرزویم سربازی امام زمان(عج) است

در ابتدای جاده کنار ورودی موکب جایی که ده‌ها گلدان رنگارنگ و زیبا چیده شده بوی اسفندی که کودکی روی زغال‌های سرخ می‌ریزد توجهم را جلب می‌کند، محمد ابراهیم غضنفری 12 ساله و از خادمان کم سن و سال این موکب است که امسال برای اولین بار با پدر و برادرش در این موکب خدمت می‌کند، بیان کرد: سه بار به کربلا رفته‌ام و امسال دوست داشتم در موکب خدمت کنم و اینجا هستم و هر کاری که از دستم برآید انجام می‌دهم.

موکب جوانان قمر بنی هاشم روستای توچغاز ملایر

این خادم خردسال با بیان اینکه بزرگترین آرزویش ظهور امام زمان(عج) است، تصریح کرد: از امام حسین(ع) می‌خواهم کمکم کند تا در مسیر و مکتب حسینی بوده و فقط سرباز امام زمان(عج) باشم.

چقدر لحظه‌ها برایم زود می‌گذرد در کنار خادمان حسین(ع) وقتی می‌خواهم موکب را ترک کنم یکی از خادمان می‌گوید با تمام وسع مان از آب و چای گرفته تا وعده‌های غذایی پذیرایی از زوار را خواهیم داشت. حکایت این عشق همچنان باقی است و اینجا این میزبانی تمام نمی‌شود تا اربعینی دیگر تا وقتی حسین(ع) هست و اربعین به نامش گره خورده است.

قرار نیست این شوق، این لذت این عشق وصف ناشدنی تمام شود. اربعین امسال نیز تمام می‌شود اما سفر عشق همچنان باقی و عشق حسین(ع) در رگ و خون شیعیان دلباخته‌اش جاری و ساری خواهد ماند.

گزارش از فاطمه رحمتی

انتهای پیام
captcha