جهاددانشگاهی زمینه جذب نخبگان را فراهم کند
کد خبر: 4086780
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
دهقانی فیروزآبادی:

جهاددانشگاهی زمینه جذب نخبگان را فراهم کند

رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با اعضای ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد گفت: جهاددانشگاهی باید فرصت را برای جذب نخبگان فراهم کند و پناهگاهی برای آنها باشد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشوربه گزارش ایکنا از یزد، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی کشور و سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، امروز، 29 شهریورماه در دیدار با اعضای ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد، گفت: این استان ویژگی‌ها و شاخصه‌های خاصی دارد از جمله نخبگانی که علاقه‌مند به استان هستند.

وی ادامه داد: برنامه‌های دانش‌بنیان، سطح اندیشه‌ها، افق نگاه‌ها و دغدغه‌ها در سطح کشور متفاوت است و ایران اسلامی مردمی با شم اقتصادی خوب دارد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به زیرساخت‌های توسعه داده شده گفت: در سطح کشور پارک‌ها، دانش‌بنیان‌ها و تنوع زیرساخت فناوری وجود دارد و در این سال‌ها برای جذب منابع تلاش شده است، اکنون دوره افتتاح پروژه‌ها گذشته و دوران، دوران محتوا است.

وی ادامه داد: از یک سو موضوع دانش‌بنیان بودن مطرح می‌شود و از سویی موضوع هایتک بودن وجود دارد و هایتک بودن لزوماً راهکار کشور نیست و دانش‌بنیان بحث دیگری است. فرایندهای دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرد و این مسئله که هر شرکت و کارخانه‌ای به راحتی دانش‌بنیان نمی‌شود، مدنظر باشد.

سرپرست معاونت علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت، زنجیره است گفت: دانشگاه مرکز است و اطراف دانشگاه دانش بنیان‌ها را تشکیل می‌دهد و دانش‌بنیان‌ها مراکز نوآوری و اطراف آنها صنعت شکل می‌گیرد و صنعت وقتی پویا است که فناورانه باشد و باید در این زمینه مفاهیم جدیدی تعریف کنیم.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه اقتصاد ما دولتی است و قسمت عمده‌ای از آن برعهده دولت قرار دارد، نقش پُررنگ استانداری را یادآور شد و گفت: اگر بخواهیم اقتصاد دانش‌بنیان به معنای واقعی محقق شود باید اقتصاد دولتی ورود کند و به دانش‌بنیان‌ها اعتماد و تکیه شود. مجموعه‌های بزرگ می‌توانند فناور و دانش‌بنیان شوند به شرطی که فضایی با امکانات به آنها اختصاص یابد و بدین‌گونه مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: دولت در استانداری می‌تواند هزاران مسیر در حوزه دانش‌بنیان را بازگشاید و صندوق‌های پژوهش و فناروی و معاونت علمی و فناوری پوشش ریسک را اجرایی کنند و لذا در صورتی که فضایی برای این مجموعه‌ها آماده و فراهم شود، تا قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را نشان داده و محقق کنند، قطعاً شاهد تحولاتی خواهیم بود چراکه دوران، دوران تحول به معنای واقعی است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: جهاددانشگاهی در سطح کشور و استان یزد پروژه‌های کلان ملی را به شرط ضمانت برعهده گرفته و به پروژه‌های کوچکتر تقسیم و برای دانش بنیان‌های استان کار تعریف کند، بدین ترتیب دانش بنیان‌ها و نخبگان واقعی که قدرت حل مسئله دارند در صحنه حضور می‌یابند.

رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: جهاد دانشگاهی نهاد ارزشمندی است و زمانی که مباحث علم و فرهنگ با صنعت و دانشگاه مطرح نبود، در این زمینه فعال بوده است و در 15 الی 20 سال اخیر جهاد دانشگاهی مقداری به سمتی حرکت کرده که به اثرگذاری اجتماعی کمتر فکر کرده است اما امروز باید در میدان حضور فعال داشته و به تبیین مشاغل مختلف بپردازد و فرصت را برای جذب نخبگان فراهم و پناهگاهی برای نخبگان باشد.

سرپرست معاونت علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه استارتاپ‌های موفق در کشور عمدتاً نرم‌افزاری هستند، گفت: استارتاپ‌های حوزه ای سی تی عمدتاً از ترم سوم و چهارم دانشگاه فعالیت خود را آغاز می‌کنند و اواخر ارشد چند سالی است که از دوران فعالیت آنها می‌گذرد، البته کشور در بحث خدمات بسیار تشنه و بازار رقابت هم وجود ندارد؛ لذا این استارتاپ‌ها عموماً به سرانجام می‌رسند این در حالی است که در حوزه علوم انسانی و ... بدین گونه نیست.

رئیس جهاددانشگاهی در پایان بیان کرد: جهاددانشگاهی استان یزد توانمندی‌هایی دارد و رئیس این واحد صرفاً ریاست همان واحد استانی را برعهده ندارد بلکه باید تمام ظرفیت کشور را در نظر گرفته و با بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور به فعالیت و ارائه خدمات بپردازد.

انتهای پیام
captcha