بیمارانی که مبلغان فرهنگ ایران اسلامی می‌شوند
کد خبر: 4088072
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
رونق گردشگری سلامت در مشهد

بیمارانی که مبلغان فرهنگ ایران اسلامی می‌شوند

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه مشهد از افزایش تعداد گردشگران سلامت در مشهد مقدس خبر داد و گفت: رونق گردشگری سلامت نه تنها مهاجرت پزشکان را کم می‌کند بلکه زمینه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی را فراهم می‌کند.

سه‌شنبه/ رونق گردشگری سلامت در مشهد؛ بیماران مبلغان فرهنگ ایران اسلامی خواهندشد

به گزارش ایکنا، امروز 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است. صنعتی با بالاترین پتانسیل برای نشان دادن ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دینی یک کشور به سراسر جهان و تحقق دیپلماسی فرهنگی یک کشور.  

رسانه‌‌های رسمی و سیاستمداران یک کشور هر قدر از فرهنگ، زیبایی، امنیت و ... کشورشان تعریف کنند تا وقتی که مردم و گردشگرانی که به آن کشور سفر کرده‌اند صحت این ادعاها را تأیید نکنند، مردم سایر کشورها تبلیغات رسمی را باور نخواهندکرد؛‌ البته خلاف این مسئله نیز صادق است.

مثلاً هر قدر کشورهای معاند و دشمنان ایران در خصوص کشورمان بدگویی کنند و ایران را کشوری منزوی، خطرناک و عقب‌مانده توصیف کنند، وقتی گردشگری وارد ایران می‌شود و خلاف آنچه ادعا شده را می‌بیند، به یک مبلغ همیشگی برای فرهنگ و ملت ایران تبدیل خواهدشد؛ مردم سایر کشورها نیز حرف گردشگری که به ایران سفر کرده است را بیشتر و بهتر باور می‌‌کنند و این یک پتانسیل قوی برای معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی است.

این ظرفیت بزرگ با وجود بارگاه منور امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و سایر اماکن مذهبی کشور که محل پناه هزاران زائر داخلی و خارجی است، به پتانسیلی بالفعل برای ایران تبدیل شده است که باید در خصوص آن برنامه‌ریزی قوی انجام شود.

یکی از بخش‌های تخصصی و مهم گردشگری که در دهه اخیر به شدت مورد توجه کشورهای مختلف از جمله کشورهای رقیب منطقه‌ای ایران قرار گرفته، حوزه گردشگری سلامت است. این نوع خاص از گردشگری با توجه به توانمندی ایران در حوزه درمان و نیز حضور بالفعل گردشگران مذهبی در ایران فرصتی بی‌مانند است که می‌تواند یک موهبت برای رشد اقتصاد کشور باشد اما آیا از این ظرفیت استفاده می‌شود؟

رشد گردشگران سلامت در مشهد

داوود خوش‌شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه مشهد در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چه تعداد گردشگر سلامت در مشهد مقدس در حال دریافت خدمات سلامت هستند؟ گفت: قبل از کرونا 25 هزار نفر در سال برای دریافت خدمات سلامت به مشهد مقدس سفر می‌کردند که در ایام کرونا این آمار کاهش پیدا کرد اما از ابتدای سال 1401 حضور گردشگران سلامت با شیب تندی افزایش داشته به نحوی که در شش ماه اول سال جاری به عدد 25 هزار نفر رسیده‌ایم و آمار بسیار افزایشی است.

وی با اشاره به اینکه راهبرد دولت سیزدهم ارتباط بیشتر با همسایگان است، گفت: از آنجایی که همسایگان ما با توانمندی‌های درمانی ایران آشنا نبودند طی سفری به کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان ظرفیت‌هایمان را معرفی کردیم.

خوش‌شکن امکانات خوب، پزشکان متبحر و تعرفه‌های پایین را سه مشخصه و مزیت گردشگری سلامت ایران برشمرد و گفت: این سه فاکتور مورد توجه همه گردشگران سلامت قراردارد. کشورهای منطقه مثل ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ... خواهان این مزیت‌ها هستند اما نمی‌دانستند ما همه این مزیت‌ها را داریم.   

سفری یک ساعته با صرفه‌جویی 27 هزار دلاری

وی ادامه داد: پرواز از شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان تا مشهد یک ساعت و 15 دقیقه طول می‌کشد. یعنی مردم این کشور می‌توانند با سفری یک ساعته به مشهد بهترین و به‌روزترین خدمات را با پایین‌ترین تعرفه دریافت کنند و به کشور خودشان بازگردند. اکنون هزینه عمل قلب باز در ایران سه هزار دلار است. هزینه همین عمل در ترکیه 16 هزار دلار و در اروپا 30 هزار دلار است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه مشهد در ادامه تأکید کرد: اگر گردشگران سلامت را در کشورمان تکریم کنیم، با ارتقای فرهنگ جامعه در برخورد با گردشگران سلامت درآمد خوبی نصیب کشور خواهدشد و نیاز است برای حضور و افزایش گردشگران سلامت در کشور پیوست فرهنگی تدوین شود.

سه‌شنبه/ رونق گردشگری سلامت در مشهد؛ بیماران مبلغان فرهنگ ایران اسلامی خواهندشد

وی خاطرنشان کرد: اگر با کسی که از یک کشور خارجی به ایران می‌آید و خدمات سلامت را دریافت می‌کند، برخورد بدی صورت گیرد با هزینه‌های اضافی از این افراد دریافت شود، آنها این رفتار را به فرهنگ ایرانی نسبت می‌دهند و در کشور خودشان از ایران تبلیغ منفی خواهند کرد اما اگر رفتار درستی با این گردشگران داشته باشیم هم به نظام سلامت و هم به نظام اسلامی خدمت کرده‌ایم، چرا که گردشگران سلامت مبلّغ فرهنگ ایران اسلامی در خارج از کشور خواهندشد. لذا بسیار مهم است که با گردشگران سلامت ارتباط درستی برقرار کنیم و رفتار درستی با آنها داشته باشیم.

تأثیر رونق گردشگری سلامت بر مهاجرت پزشکان

خوش‌شکن در پاسخ به این سؤال که گسترش گردشگری سلامت در کشور چه تأثیری بر مهاجرت پزشکان و پرستاران خواهدداشت؟ گفت: به خاطر پایین بودن هزینه تمام شده خدمات سلامت در کشور ما، پولی که به پزشکان پرداخت می‌شود بسیار کم است. مثلاً پزشک فوق تخصص ما بابت یک جراحی 200 هزار تومان دریافت می‌کند اما همین پزشک در کشوری مثل عمان همین خدمت را با 20 میلیون تومان (200 برابر) انجام می دهد. اگر یک مریض خارجی وارد بیمارستان امام رضا(ع) شود و پنج هزار دلار بابت خدمات از او دریافت کنیم، در حال حاضر از 150 میلیون تومانی که این گردشگر سلامت پرداخت کرده نیز شش تا هفت میلیون به پزشک پرداخت می‌شود که این مقدار بسیار کم است و طبیعی است که این پزشک به خارج از کشور مهاجرت می‌کند؛ برای بقای پزشکان و پرستاران در کشور این روند باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر میزان پرداخت اصلاح شود و بتوانیم اساتید پزشکی را در کشور نگه داریم و فقط 10 درصد گردشگر سلامت را افزایش دهیم، نه تنها اقتصاد وزارت بهداشت بلکه اقتصاد کشور متحول می‌شود. از سوی دیگر در کنار درآمدزایی خوب برای کشور و بقای پزشکان و پرستاران در داخل، می‌توانیم دیپلماسی فرهنگی را فعال و هر گردشگر سلامت را به یک مبلغ ایران و فرهنگ ایران اسلامی تبدیل کنیم.

خوش‌شکن در خصوص اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است، گفت: ساماندهی لیدرها و مترجمان گردشگران سلامت، یکی از اقدامات خوب است. قرار است این لیدرها کارت شناسایی داشته باشند و قوانین کاری برای آنها تدوین شود تا بر اساس قوانین و مقررات با گردشگران رفتار کنند و رفتار نامناسب برخی موجب صدمه دیدن گردشگری سلامت کشور نشود.

وی تصریح کرد: اگر دروازه‌های مشهد را به سمت کشورهای خارجی باز کنیم به حدی بیمار خارجی به ایران می‌آید که اقتصاد مشهد و کشور را متحول خواهدکرد. بیش از صد شغل در مسیری که یک گردشگر سلامت وارد کشور می‌شود به او ارائه خدمت می‌کنند و اگر این خدمات مناسب باشند، موجب رونق این صد شغل نیز خواهدشد.

انتهای پیام
captcha