نقش امام رضا(ع) در گسترش نهضت علمی- اسلامی
کد خبر: 4088261
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
استاد حوزه و دانشگاه در گلستان بیان کرد:

نقش امام رضا(ع) در گسترش نهضت علمی- اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه در گلستان به نقش ویژه امام رضا(ع) در گسترش نهضت علمی اسلامی در جامعه اشاره کرد و گفت: با گسترش نهضت علمی ـ اسلامی در زمان امام رضا(ع) باعث مستحکم شدن اعتقادات مسلمان شده این مسائل موجب شد تا بنیان‌های تمدن اسلامی تقویت شود.

شهادت امام رضا ع

حجت‌الاسلام علی اکبر محمدی مهر، استاد حوزه و دانشگاه در گلستان در گفت وگو با ایکنا از گلستان ضمن تسلیت ایام شهادت امام رضا( ع) با اشاره به شخصیت علمی امام رضا(ع) عنوان کرد: لقب عالم آل محمد(ص) ویژه وجود مقدس امام رضا(ع) است.

استاد حوزه و دانشگاه در گلستان بر نقش امام رضا(ع) در گسترش نهضت علمی اسلام ی در  آن مقطع زمانی اشاره کرد و گفت: علم‌گرایی در دوران حیات امام رضا(ع)نسبت به دوره‌های قبل گسترش زیادی یافته بود به نحوی که جامعه به سمت علم‌گرایی حرکت می‌کرد. راه‌اندازی نهضت ترجمه توسط مامون عباسی نیز از جمله مسائلی بود که جامعه را برای ورود به علم‌گرایی آماده می‌کرد.

حجت‌الاسلام محمدی مهر ادامه داد: با گسترش نهضت علمی ـ اسلامی در زمان امام رضا(ع) باعث مستحکم شدن اعتقادات مسلمان شده این مسائل موجب شد تا بنیان‌های تمدن اسلامی محکم و تقویت شود.

این استاد حوزه همچنین به شیوه رفتار امام رضا(ع) با مأمون و خلفای بنی عباس اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در مقابل مأمون با قاطعیت و نرمش برخورد می‌کرد و این باعث شکل‌گیری تمدن اسلامی در زمان امام رضا(ع) و از بین رفتن فرقه انحرافی و خرافات در میان تشیع شد.

حجت‌الاسلام محمدی مهر با اشاره به اینکه مناظرات علمی در زمان امام رضا(ع) به اوج خود رسیده بود، افزود: جدی‌ترین مناظرات حضرت با اندیشمندان در حوزه توحید بود. امام رضا(ع) در مناظرات راه صحیح حرکت‌های علمی و روشنگری را به جامعه نشان داد و بی‌شک عدم حضور امام(ع) در این مناظرات زمینه برای ايجاد تمدن اسلامی و به کمال رسیدن بشر محقق نمی‌شد.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) پایه‌گذار آزادی اندیشه، نقد و بررسی اندیشه‌ها بود، افزود: امام رضا(ع) نور عقلانیت را در دل جامعه ایجاد کرد و جامعه عقلانی حاصل تلاش‌های امام رضا(ع) بود، لذا اولین خصوصیت جامعه مدنی رسیدن به رشد و کمال است و تمام تلاش امام رضا(ع)در مناظرات حول این محور بود که جامعه را به سمت عقلانیت هدایت کند.

 

 

انتهای پیام
captcha