هجرت پیامبر(ص)؛ آغاز تشکیل حکومت اسلامی + فیلم
کد خبر: 4088372
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

هجرت پیامبر(ص)؛ آغاز تشکیل حکومت اسلامی + فیلم

هجرت پیامبر اکرم(ص) پس از ۱۳ سال مقاومت سرسختانه در برابر مشرکین مکه و بعد از آنکه مشرکین موفق به قتل پیامبر خدا(ص) نشدند آغازی بر حرکت پر قدرت اسلام شد.

مرقد مطهر پیامبر(ص)، مدینههجرت پیامبر اکرم(ص) پس از ۱۳ سال مقاومت سرسختانه در برابر مشرکین مکه و بعد از آنکه مشرکین موفق به قتل پیامبر خدا(ص) نشدند آغازی بر حرکت پر قدرت اسلام شد. جان فشانی حضرت علی(ع) در شب اول ماه ربیع (لیلة المبیت) این امکان را برای پیامبر فراهم کرد تا به راحتی از صحنه ترور مشرکین خارج شوند و مشرکین در تصمیم شومی که برای پایان کار اسلام گرفته بودند ناکام ماندند. با ورود پیامبر(ص) به مدینه این حرکت شتاب گرفت و با وحدت و بستن پیمان نامه‌ها در یثرب که بعد از ورود پیامبر خدا(ص) «مدینه النبی» نام گرفت، حکومت اسلامی تشکیل شد.

زمانی که مشرکان تصمیم به قتل پیامبر گرفته بودند و شمشیر زنانی از قبایل مختلف با شمشیرهای آخته، خود را برای قتل پیامبر(ص) آماده کرده بودند؛ حضرت علی(ع) با فداکاری و از جان گذشتگی خود، در بستر پیامبر خوابید تا پیامبر خدا به راحتی از مکه خارج شود. این افتخاری است برای حضرت که خود را مهیای شمشیرهای آخته نمود تا حرکت اسلام ادامه پیدا کند و آیه «وَ مِنَ اَلنّٰاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ اِبْتِغٰاءَ مَرْضٰاتِ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ رَؤُفٌ بِالْعِبٰادِ؛ و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می‌فروشد [مانند امیرالمؤمنین (علیه السلام)] و خدا به بندگان مهربان است.» در حق ایشان نازل شد.

با هجرت پیامبر خدا و استقرار مسلمانان در مدینه، حکومت اسلام شکل گرفت و آغازی شد بر نابودی شرک و بت پرستی در منطقه عربستان به گونه‌ای که بعد از 10 سال تمام سرزمین‌های حجاز، اسلام آوردند و قبله مسلمانان از بت‌های مشرکان پاک سازی شد و علاوه بر مکه خیلی از مناطق اطراف مکه و مدینه و حتی یمن اسلام آوردند؛ به گونه‌ای که در حجة الوداع، هزاران مسلمان با پیامبر(ص) در حج و مراسم غدیر شرکت داشتند که این‌ها فقط بخشی از مسلمانان بودند.

انتهای پیام
captcha