زندگی امام حسن عسکری(ع) و فصل جدیدی در تفسیر قرآن و علم
کد خبر: 4089831
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸

زندگی امام حسن عسکری(ع) و فصل جدیدی در تفسیر قرآن و علم

مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: قدرت بیان علمی امام حسن عسکری(ع) باعث شد تا فصل جدیدی در مناظرات گشوده شود تا آنجا که یعقوب بن اسحاق کندی از فیلسوفان عرب در مناظره با امام درمانده شده و از پیروان آن حضرت شد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) با سه خلیفه عباسی زندگی کرده و شش سال امامت مسلمین را برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه هر کدام از این سه خلیفه قصد داشتند امام را به قتل برسانند، افزود: امام در طول عمر کوتاه خود با تمام این دشمنی‌ها علاوه بر تربیت شاگردان، کتاب‌ها و نامه‌هایی برای آگاهی بخشی به جامعه و هدایت و راهنمایی برجای گذاشت؛ این آثار شامل احکام و بیان مسائل فقهی است.

هاشمی بیان کرد: تفسیر قرآن بسیار مورد توجه این امام همام بود به گونه‌‌ای که یک متن جامع در تفسیر قرآن به آن حضرت منسوب شده که در زمره کهن‌ترین آثار تفسیر امامیه است.

وی تصریح کرد: در زمان امام حسن عسکری(ع) توجه به تعالیم قرآنی و مناظرات و نشر احکام دیده می‌شد و از طرفی قدرت بیان علمی امام باعث شد تا فصل جدیدی در مناظرات گشوده شود تا آنجا که یعقوب بن اسحاق کندی از فیلسوفان عرب در مناظره با امام درمانده شده و از پیروان آن حضرت شد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اينکه لقب «فقیه» یکی از القاب آن حضرت است که نشان از احادیث ایشان در حوزه فقه دارد، یادآور شد: چه خوب است به بهانه شهادت‌‌ها یا ولادت‌های ائمه اطهار(ع) کتاب‌هایی را که در این حوزه به رشته تحریر درآمده مطالعه کنیم‌.

هاشمی با بیان اینکه کتاب زندگانی امام حسن عسکری(ع) از ولادت تا شهادت نوشته سیدمحمدکاظم قزوینی یکی از کتب مهم است که خواندن آن توصیه می‌شود، یادآور شد: افزایش درک علمی و خوانش زندگی ائمه اطهار(ع) و تطبیق با زندگی امروز، موجبات زندگی سعادتمند را برای هر فردی فراهم می‌آورد.

انتهای پیام
captcha