آیین اعطای اعتبارنامه شرکت‌های خلاق در قم برگزار شد
کد خبر: 4091005
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

آیین اعطای اعتبارنامه شرکت‌های خلاق در قم برگزار شد

آیین اعطای اعتبارنامه هشت شرکت خلاق و رونمایی از سامانه‌های فناورانه «خانه خلاق» و «نوآوری اشراق» با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

اعطای اعتبارنامه به شرکت‌های خلاق قم

به گزارش ایکنا از قم، آیین اعطای اعتبارنامه هشت شرکت خلاق و همچنین رونمایی از سامانه‌های فناورانه خانه خلاق و نوآوری اشراق با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته، 18 مهرماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این مراسم بیان کرد: اعتبارنامه شرکت‌های خلاق را می‌توان مدرکی دال بر اخذ صلاحیت برای فعالیت جدی خلاقان عرصه‌های فناورانه و دانش‌بنیان دانست.

وی با اشاره به انگیزه‌مند بودن فعالیت‌های خانه خلاق و نوآوری اشراق افزود: مدیرعامل محترم خانه خلاق از سال‌ها پیش به مسئله دانش‌بنیانی و فناورانه بودن فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی کشور می‌اندیشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: دانش‌بنیانی و فناورانه بودن فقط به علوم مهندسی و تجربی نباید خلاصه شود و در عرصه‌های فرهنگی نیز می‌توان فعالیت‌ها را با حضور افراد خلاق و با توجه به نظام ارزشی و اصالت‌های کشور خودمان پیش ببریم.

وی گفت: دانش‌بنیان بودن فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به فرهنگ‌سازی بدون وابستگی به بودجه‌های نفتی و دولتی منجر شود و مشارکت مردم در عرصه فرهنگ را افزایش می‌دهد.

در فعالیت‌های فرهنگی باید مخاطب‌شناس باشیم

واعظی با تأکید بر اهمیت شناخت مخاطب در فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: کسی که به‌دنبال فعالیت فرهنگی است علاوه بر اینکه باید خودش دارای معلومات و مهارت‌های لازم باشد، لازم است شناخت دقیقی نسبت به مخاطبان خود کسب کند.

نماینده مقام معظم رهبری در انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگی در عرصه کودک و نوجوان ادامه داد: وجوه فعلی افراد و نسل‌های مختلف براساس هنجارهای محیط، محرک‌های بیرونی و دستگاه‌های ارتباطی شکل می‌گیرد؛ تأثیرگذاری در نسل امروز کودکان و نوجوانان باید با اقناع بیشتر و دقیق‌تر انجام شود.

وی گفت: اموری که خلاقان و نوآوران فرهنگی در آن ورود پیدا می‌کنند، نیازمند صبوری و مقاومت بالایی است، زیرا ایجاد جریان‌های فرهنگی نیازمند انسان‌های بزرگ و اراده‌های بزرگ است.

واعظی با اشاره به اینکه فعالان فرهنگی باید دارای روحیه مشاوره‌پذیری و قبول نقد باشند و کسی که به‌دنبال پیشرفت است، هرگز نباید به عجب و رضایت کاذب نسبت به خودش برسد، یادآور شد: لازم است با بهره‌گیری از عقل عملی به‌عنوان قوه عامله خود به دنبال پیشرفت بوده و به وجود خود وسعت ببخشیم تا بتوانیم حرکت‌های بزرگی را ایجاد کنیم.

مشارکت روشمند مردم در عرصه‌های فرهنگی از طریق شرکت‌های خلاق

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی دو ارزش توأمان را در سرزمین ایران اسلامی آفرید؛ یکی اسلامیت بود که امروزه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به‌عنوان یک بال اصلی در حکومت ایران اسلامی به آن افتخار می‌کنیم. این بعد شامل انفاذ دین در همه ابعاد و اضلاع حیات انسانی است و برکات بسیاری را برای نسل بشر به دنبال دارد.

وی افزود: بُعد ارزشمند دیگر، جمهوریت نظام اسلامی موجود در کشور ماست؛ در زمان تدوین قانون اساسی، برخی می‌گفتند که حکومت را فقط اسلامی بنامیم، اما حضرت امام راحل(ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر، چراکه جمهوریت نظام تکلیف اجتماعی ما را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: وقتی یک فضایی با این عظمت و با دو ضلع اسلامیت و جمهوریت برای کشور ما به ارمغان آورده شده است بسیار تهی مغزانه و غیرمنطقی است که آن را مورد غفلت قرار داده و با نگاه سطحی به آن نگاه کنیم.

وی نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه منطق و فهم جهانی دانست و گفت: در ضلع جمهوریت این نظام همه مردم می‌توانند نظر دهند، مشارکت داشته باشند و به نقش‌آفرینی سیاسی بپردازند. این مسیر باید در عرصه‌هایی همچون فرهنگ و اقتصاد نیز با صلابت امتداد یابد.

قطبی میدان‌های خلاق و دانش‌بنیان را عرصه مشارکت مردم در ساحت فرهنگ و اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: اگر ما به همین میزانی که اقتصاد و متولیان فرهنگی دولتی داریم، به مردم نیز اعتماد کرده و با توجه به بلوغ و قابلیتی که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه ما به دست آمده، کنشگری اقتصادی و فرهنگی را به آنان بسپاریم، قطعاً نتایج خوبی برای ایران اسلامی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به منطقی بودن و ساختارمند بودن عرصه‌های دانش‌بنیان افزود: میدان‌های دانش‌بنیان در سطح دنیا دارای نقش‌آفرینی منطقی و مدون بوده و از این طریق می‌توان به مشارکت روشمند، درست و با بازدهی بالای مردمی رسید.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان کرد: این خانه خلاق اولین فضایی است که در آن فناوری‌های نرم با منطقی مشخص در حال ارائه و ترویج است و این امر در سطح کشور بی‌نظیر است.

وی گفت: خانه خلاق و نوآوری اشراق به‌دنبال این است که با ارائه پشتیبانی‌های مختلف به فعالان فرهنگی کشور کمک کند تا بتوانند در این عرصه به‌صورت دانش‌بنیان و مدون به ارائه خدمات بپردازند و به تولید برند، ارزش افزوده و ترویج فرهنگ اسلامی در سطح کشوری و بین‌المللی برسند.

دیپلماسی محصول؛ پل ارتباطی ما با دنیا

قطبی اظهار کرد: ما می‌توانیم با دیپلماسی محصول ارتباط فرهنگی خود را با ملل دنیا برقرار کرده و به نحوی تحریم‌ها و تنگ‌نظری‌های ناشی از تبلیغات دشمنان اسلام نسبت به ایران اسلامی را از بین ببریم.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۱۶ پرونده شرکت‌های خلاق را داوری کرده‌ایم، گفت: تا این لحظه هشت اعتبارنامه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری برای این ۱۶ پرونده داوری شده صادر شده است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: باید دانست که راه‌اندازی شرکت خلاق و دانش‌بنیان آغاز راه بوده و پس از طی مسیری نسبتاً طولانی با کسب مشاوره‌ها و تجربیات مختلف به دست آمده است.

وی ادامه داد: یکی از محصولاتی که خود خانه خلاق و نوآوری اشراق در مدار تولید داشته، اپلیکیشن «خانواده شایسته» است که کاری نسبتاً خوب بوده و جای پیشرفت نیز دارد.

قطبی اپلیکیشن «گفتیار» را از محصولات در دست تولید خانه خلاق و نوآوری اشراق برشمرد و بیان کرد: اپلیکیشن گفتیار می‌تواند نرم‌افزار خوبی برای کمک به فعالیت هرچه بهتر مداحان و خطبای کشور باشد.

وی گفت: «دستیار فرهنگی» نیز یکی دیگر از محصولات در حال تولید خانه خلاق و نوآوری اشراق است که می‌تواند جهت تولید اپ‌های کوچک برای سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی مختلف مورد استفاده واقع شود.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم اعتبارنامه‌های شرکت خلاق از سوی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی به آن‌ها اعطا شد.

انتهای پیام
captcha