احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت منابع و مصارف آبی است
کد خبر: 4091085
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

احیای دریاچه ارومیه نیازمند مدیریت منابع و مصارف آبی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مشکل احیای دریاچه ارومیه با ساماندهی منابع و مصارف آب و دیگر اقدامات می‌تواند رفع شود.

رئیس سازمان محیط زیست و استاندار آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی استانداری، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز، ۱۹ مهرماه در دیدار با عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی، گفت: مشکل احیای دریاچه ارومیه با ساماندهی منابع و مصارف آب و دیگر اقدامات می‌تواند رفع شود.

وی اظهار کرد: مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از خشکی دریاچه بسیار ضروری بوده و علی رغم این‌که ممکن است تغییر اقلیم منطقه، عامل مهم کاهش آب دریاچه ارومیه باشد اما دخالت عوامل انسانی چون کشت محصول پرآب بر و حفر چاه‌های غیرمجاز نیز می‌تواند مهمترین دلیل خشکی دریاچه تلقی شود.

وی با تأکید بر این‌که سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های حوضه دریاچه ارومیه باید به تکالیف خود در زمینه کشت‌های جایگزین و کشت‌های کم آب‌بر و رهاسازی به موقع آب عمل کنند، افزود: وزارت نیرو نیز بایستی حقابه را به جای مسیر رودخانه‌ها بر سر تالاب تحویل دهد.

سلاجقه، در خصوص رویکرد جدید دولت در حمایت از طرح‌های صنعتی و معدنی در کشور، ادامه داد: آئین نامه تسهیل فرایندها و ضوابط استقرار واحدهای صنعتی تدوین شده و هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تأکید کرد: با اجرایی شدن این آیین نامه، بخش اعظمی از مشکلات صدور مجوزها رفع می‌شود.

عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی هم در این دیدار با اشاره به مشکلات زیست محیطی و موانع موجود بر سر راه صنعتگران و معدن کاران استان، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با بیش از ۸.۵ میلیون تن ذخایر معدنی با مشکلات عدیده صدور مجوز مواجه بوده و لازم است تا با لحاظ ضرورت‌های زیست محیطی در این خصوص گره گشایی شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۶۵۰ معدن در استان، ادامه داد: ۵۰ درصد این معادن غیرفعال هستند از این رو لازم است تا با توجه به اشتغال بالا و ارزش افزوده مناسب این صنعت، توجه جدی به آن انجام بگیرد.

خرّم درخصوص احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای جلوگیری از کاهش آب این دریاچه انجام گرفته اما نیاز داریم تامتولیان امر، بیش از پیش تلاش کنند. برای تکمیل طرح‌های شبکه فاضلاب شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص و اجرایی شدن این طرح‌ها، پساب فاضلاب‌ها به این دریاچه رهاسازی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha