اقتصاد دانش‌بنیان یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی است‌
کد خبر: 4091593
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

اقتصاد دانش‌بنیان یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی است‌

مسئول ارزیابی شرکت‌های فناور گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی است‌ و در سال جاری می‌خواهیم دغدغه‌های کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان را بشنویم و مشکلات این بخش را حل کنیم‌.

اقتصاد مقاومتی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمزه حسنی، مسئول ارزیابی شرکت‌های فناور، امروز ۲۱ مهرماه، در سومین گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی که با حضور سرپرست معاونت علم‌وفناوری ریاست جمهوری، در دبیرستان معارف امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، با اشاره به شعار امسال، اظهار کرد: اقتصاد دانش‌بنیان یک رکن مهم اقتصاد مقاومتی است‌. در سال جاری می‌خواهیم دغدغه‌های کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان را بشنویم و مشکلات این بخش را حل کنیم‌. ذهن نخبگان ما پیشران اصلی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است. اقتصاد دانش‌بنیان از دانش و دانشگاه سرچشمه می‌گیرد و همین آن را نسبت به سایر اقتصادها متمایز می‌کند.

وی با اشاره به شاخصه‌های اقتصاد دانش‌بنیان، بیان کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان یک شاخص مهم است، اما شاخصه‌هایی مانند سهم درآمدی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید داخلی و سهم این شرکت‌ها از تولید اشتغال، صادرات و بهره‌گیری از منابع بانکی نیز از جمله شاخص‌های اقتصادهای دانش‌بنیان است که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

حسنی با اشاره به سخنان رهبری در ابتدای امسال در مورد سنجش میزان پیشرفت حوزه دانش‌بنیان، تصریح کرد: ما باید یک تجربه موفق از توسعه در حوزه دانش‌بنیان داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم‌.

مسئول ارزیابی شرکت‌های فناور با بیان اینکه تاکنون ۷۵۳۰ شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور شناسایی شده‌اند که البته برآورد می‌شود تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در کشور وجود داشته باشند که باید شناسایی شوند، گفت: از این تعداد، ۴۰۰ شرکت در خراسان رضوی قرار دارند؛ هرچند از این لحاظ خراسان رضوی پس از تهران و اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد، اما انتظار ما این است که با توجه به ظرفیت و موقعیت استان، تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری یک شرکت دانش‌بنیان، حاصل کار یک مجموعه علمی است که کسب‌وکار می‌دانند. از ابتدای دهه ۹۰ اقداماتی انجام شده و قوانینی تصویب یا اصلاح شده‌اند که می‌توانند به توسعه اقتصاد و تولید دانش‌بنیان کمک کنند. قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور» و همچنین قانون «جهش تولید دانش‌بنیان» بخشی از این قوانین هستند که اجرای آن‌ها باید از سمت جامعه دانش‌بنیان کشور مطالبه شود.

حسنی با تاکید بر اهمیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بیان کرد: در ماده ۱۰ این قانون به بحث تولید بار اول اشاره شده است. ذیل این ماده، اگر دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی بخواهند کالاهای وارداتی را که نمونه مشابه داخلی ندارند را در داخل تولید کنند، می‌توانند این کار را خارج از ضوابط قانون مناقصات انجام دهند.

مسئول ارزیابی شرکت‌های فناور اضافه کرد: همچنین در این قانون به موضوعاتی مانند اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیز اشاره شده است که به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند از طریق معافیت‌های مالیاتی، بخشی از هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را کاهش دهند. شرکت‌های غیر دانش‌بنیان که به دنبال تحقیق و توسعه و همکاری مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان هستند نیز می‌توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی وجود دارند که اگرچه اکنون شرایط شناسایی شدن به عنوان شرکت دانش‌بنیان را ندارند، اما در آینده می‌توانند به این عنوان شناخته شوند. این شرکت‌ها را به عنوان دانش‌بنیان نوع سه شناسایی و وارد چتر حمایتی خود قرار می‌دهیم و برای تسریع تبدیل آنان به شرکت‌های دانش‌بنیان هدف‌گذاری می‌کنیم. همچنین برای اصلاح سازوکارهای مرکز مشاوره مرکز دانش‌بنیان نیز اقداماتی انجام شده است.

حسنی با بیان اینکه از ابتدای امسال میزان تقاضا برای ارزیابی دانش‌بنیان سه برابر شده است، اظهار کرد: ما تلاش کردیم زمان ارزیابی را کوتاه‌تر کنیم. هدف ما این است که ضمن حفظ تمام شاخص‌های ارزیابی، شرکت‌هایی که واقعا این شاخص‌ها را دارا هستند را شناسایی کنیم‌. لذا برنامه دیگر ما این است که همکاران‌مان به شرکت‌هایی که در تنظیم فرم‌های ارزیابی مشکل دارند، کمک کنند.

حسنی همچنین در خصوص برنامه تولید فناورانه، بیان کرد: از اجرای این برنامه در کشور سه سال می‌گذرد و با استفاده از منابع خود دستگاه‌ها، این برنامه تا کنون حدود ۳هزار میلیارد تومان به بومی‌سازی اقلام تحریمی و راهبردی کمک کرده است.

در ادامه مسعود میرزایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: در سال جدید و پس از فرمان رهبر معظم انقلاب، پارک علم‌وفناوری خراسان رضوی با توجه به مزیت‌های استانی و بر اساس پروژه‌های نیازمحور، برنامه‌هایی مبنی بر سرمایه‌های طبیعی موجود استان ترسیم کرده است.

وی با اشاره به وجود سرمایه‌های عظیم طبیعی در کشور، افزود: یک درصد از جمعیت و همچنین یک درصد از مساحت کل کره زمین را ایران به خود اختصاص داده است. به علاوه حدود ۴درصد از ذخایر معدنی دنیا در کشور ما قرار دارد که ۷۰درصد این میزان، در شرق کشور است. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های این مجموعه پرداخت و گفت: با توجه به اینکه خراسان رضوی منطقه ویژه صنایع‌غذایی در کشور است، دومین برنامه ما در حوزه صنایع‌ غذایی است، اما متاسفانه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ‌ و ارشاداسلامی، اصول فناوری دانشی در این وزارتخانه‌ها نبوده است‌. معاونت علمی‌وفناوری تلاش کند تمام وزارتخانه‌ها به یک پیکر واحد تبدیل شده و نظام یک خروجی کلان باشند. 

میرزایی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری تقاضای تاسیس پردیس صنایع معدنی را ارائه شده است، عنوان کرد:  بنا است که در آینده، یک دهکده فناوری در منطقه طرق مشهد با مدیریت پارک علم‌وفناوری ایجاد شود که در این خصوص قرار است، زمین موردنیاز برای استقرار این دهکده را در اختیار ما بگذارند. متاسفانه پارک علم و فناوری منجمد شده و حتی یک سانتی‌متر فضا نداریم. 

وی افزود: مکاتبات بسیاری با ریاست جمهوری انجام شده که یک کارخانه خانه‌سازی با زیربنای ۸۰ هکتاری را در اختیار پاک علم و فناوری قرار گیرد، ضمن اینکه مکاتبات مربوطه با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و راه و شهرسازی انجام شده است‌. متقاضیان بسیاری پشت درها منتظر هستند که اتفاقات خوبی رقم بخورد که بتوانیم این مجموعه‌ها را مستقر کنیم. 

رییس پارک علم‌وفناوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید برخی تفکرات فناوری فرهنگی را در این مجموعه آموزش دهیم، اضافه کرد: در این خصوص از فرهنگ صرفا کلیشه‌ای بهره نمی‌بریم، بلکه درصدد آموزش  برخی تفکرات فناوری فرهنگی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی در مجموعه علم‌وفناوری هستیم، چراکه قرار است، جوانان در این مسیر قرار بگیرند، اما هنوز شفاف‌سازی مسیر فناوری اتفاق نیفتاده است. 

میرزایی خاطرنشان کرد: اگر امروز در حوزه تولید علم در دنیا حرفی برای گفتن داریم، به دلیل روشنی مسیر تولید است، اما در فناوری اینگونه نیست، لذا در کنار وظایف مذکور، آموزش فناوری را اصلی‌ترین وظیفه خود می‌دانیم. 

انتهای پیام
captcha