توجه به زیرساخت‌های علمی زرشک
کد خبر: 4092050
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸

توجه به زیرساخت‌های علمی زرشک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی از پیگیری تکمیل ارزش افزوده و فرآوری زرشک از طریق دانشگاه‌ها و مقالات علمی تاکید کرد.

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۲۳ مهرماه در جشنواره ملی زرشک در روستای هریوند شهرستان سربیشه گفت: در مورد خواص غذایی و دارویی محصولات مزیت دار استان اسناد علمی زیادی وجود دارد، اما هنوز به صورت عملیاتی اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی از کارکردهای شکرگزاری نعمت زرشک، به برگزاری جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و افزود: برگزاری این جشنواره بستر و زمینه ساز حوزه فراوری و تکمیل زنجیره این محصول می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی از ارائه منابع علمی در زمینه محصولات کشاورزی مزیت دار استان به سرمایه گذاران استقبال کرد و ادامه داد: امسال در گام نخست جشنواره ملی زرشک برگزار شده است در حالی که باید این جشنواره از سال‌های گذشته به صورت ملی به آن پرداخته می‌شد.

اشرفی با بیان اینکه کشاورزی پیشران اقتصاد خراسان جنوبی است، تصریح کرد: در گام دوم همایش علمی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود که بر اساس آن بتوان آنچه موجب زنجیره ارزش افزوده و فراوری می‌شود از طریق دانشگاه‌ها و مقالات علمی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه فعالیت کمیته‌های ۹ گانه جشنواره ملی زرشک به صورت مستمر ادامه می‌یابد، بیان کرد: این جریانی که شروع شده با قوت پیگیری خواهد شد و امید است با برگزاری جشنواره شاهد افزایش ارزش افزوده این محصول مزیت دار استان باشیم.

وی با بیان اینکه کشاورزان اطمینان داشته باشند معرفی محصولات مزیت دار استان با همت دستگاه‌های دولتی ادامه خواهد یافت و کشاورزان نیز در راستای تقویت و بهبود مستمر تولید باکیفیت زرشک پای کار باشند، اظهار کرد: فرآوری محصولات وقتی ارزش افزوده خواهد داشت که وارد عرصه تجاری شود و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای محصولات کشاورزی کمیته خاصی تعریف شده است.

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه نیز در این مراسم جمعیت شهرستان سربیشه را ۴۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان سربیشه مرزی و شرقی ترین شهرستان استان و کشور است.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه ۷۰ درصد حدود ۳۰ هزار نفر ساکن روستا هستند، افزود: ۲ هزار خانوار در قالب ۸ هزار نفر بهره بردار زرشک این شهرستان هستند.

وی خواستار افزایش خرید توافقی زرشک با قیمت مناسب شد و ادامه داد: بزرگانی چون پرفسور بلالی مود و پروفسور معتمد نژاد در نتیجه زحمت و رزق حلال ناشی از کشاورزی در این منطقه پرورش یافته‌اند.

لکزایی با بیان اینکه احداث ۲ تا ۳ کارخانه فرآوری زرشک آغاز شده است، یادآور شد: سالن بزرگی در شهرستان برای فعالیت چند مرکز خرید و بارگاه زرشک پیش بینی شده است.

حجت الاسلام رضایی، امام جمعه مود نیز اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که تولید محصول صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید اداره امور اراضی شهرستان سربیشه را ویژه ببیند تا کشاورزان در باغات خود مکانی برای نگهداری ابزار آلات کشاورزی داشته باشند، افزود: اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری این نیست که همه دستگاه‌های اجرایی از بذر و نهال و امثال آن را تهیه کنند که کشاورز محصولی را تولید کند.

امام جمعه مود با اشاره به تنوع تولید محصولات کشاورزی در شهرستان سربیشه، یادآور شد: فرآوری، جلوگیری از خام فروسب و نظارت کارشناسان ویژه برای کشت محصولات متناسب با اقلیم هر منطقه از مهم‌ترین درخواست‌هاست.

ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری پژوهش محور

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی نیز گفت: لازم است برای جذب سرمایه گذاران در زمینه فرآوری محصولات مزیت دار استان مانند زرشک شرایط تسهیل شود تا پژوهشگران دانش فنی خود را در اختیار بگذارند.

وی بر ایجاد کارخانه فرآوری و تولید مکمل غذایی و دارویی این محصول تأکید و خواستار راه اندازی این مهم شد و افزود: اگر برگزاری این جشنواره در بعد فرااستانی باعث شود هر خانواده ایرانی در روز یک لیوان آب یا شربت زرشک استفاده کنند ۲۰ برابر تولید فعلی نیاز کشور خواهد بود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی با اشاره به خواص ریشه، برگ، ساقه و میوه زرشک، گفت: درختچه زرشک شامل برگ، ساقه منشأ تولید مکمل و دارو هستند و امید است استانداری و مسئولان برای راه اندازی کارخانجات تولید مکمل دارویی و غذایی زرشک حمایت‌های لازم را انجام دهند.

پویان ادامه داد: ریشه زرشک در کاهش فشار خون، پاکسازی رگ‌ها، داروی ترک اعتیاد، تنظیم حرکات روده گوارشی مؤثر بوده و برگ آن نیز برای جلوگیری از زخم روده، سفت شدن لثه، استفاده از آن به عنوان دهان شویه تأثیر بسزایی دارد.

وی از زرشک به عنوان معدن طلا در استان نام برد و گفت: میوه زرشک نیز برای جلوگیری از کلسترول خون، جلوگیری از افزایش اوره خون، درمان زخم معده، سالک، تقویت کبد و جلوگیری از کبد چرب و سایر موارد مؤثر است.

پویان، خواستار ایجاد کارخانه فرآوری زرشک و تولید مکمل غذایی و دارویی، ساخت مکمل غذایی ضد پلاک های عروقی برای جلوگیری از سکته شد و یادآور شد: محققان استان حاضر هستند دانش فنی خود را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند چراکه در دنیا و ایران زرشک بدون دانه به صورت انحصاری در اختیار خراسان جنوبی قرار داشته و امید است این جشنواره بستری برای ارسال زرشک استان به دیگر نقاط کشور و دنیا باشد.

انتهای پیام
captcha