فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان، در گفتوگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه سال گذشته در راستای کنترل و کاهش طلاق، هشت هزار و ۴۶۸ نفر در ۳۷ مرکز دولتی و غیردولتی بهزیستی استان مورد مشاوره قرار گرفتند، گفت: از این تعداد با ۱۸ درصد سازش موفق به کاهش طلاق شدهایم.
وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی براساس ماموریت ذاتی و قانونی خود در گستره بزرگی از فعالیتهایش در حال ارائه خدمات روانشناختی و اجتماعی است، اظهار کرد: این خدمات هم در رویکرد پیشگیرانه، توانمندسازانه، عوامل خطر و محافظ سلامت اجتماعی برای تمامی افراد جامعه بهویژه گروه هدف بهزیستی قابل ارائه است.
صحاف ادامه داد: هر نوع فعالیت اعم از آموزش مهارتهای زندگی، شناسایی آسیبهای اجتماعی مرتبط و پیشگیری و مداخلات مبارزه با اعتیاد، تاب آوری، خشونت خانگی، مداخلات از طریق اورژانس اجتماعی، بحث زنان و فرزندان و غیره که به نوعی سلامت روانی اجتماعی افراد را تحت الشعاع قرار میدهد متکی به فعالیتها و مداخلات تخصصی از نوع روانشناختی است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجانشرقی، با تأکید بر اینکه بحث سلامت روان یکی از موضوعاتی بوده که ضرورت حفظ، ارتقا و تأمین آن همواره در رأس برنامههای راهبردی و اولویتهای تمام جوامع قرار دارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ یک برنامه اقدام جامع سلامت روان برای ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ تصویب کرد، این برنامه تعهدی برای تمام اعضای who بود تا تمام اقدامات اختصاصی برای ارتقای سلامت روان و همکاری جهت رسیدن به اهداف مشترک تعیین شده را انجام دهند، اهداف کلی این برنامه، ارتقای سلامت روان، پیشگیری از اختلالات روانی، مراقبت، تسهیل بهبودی، ارتقای حقوق انسانی و کاهش مرگ و میر، شیوع و ناتوانی افراد مبتلا به اختلالات روان است.
وی بیان کرد: براساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مداخله در بحرانهای اجتماعی، ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به تمامی معلولان، مددجویان و گروههای آسیبپذیر از قبیل زنان، کودکان، سالمندان نیازمند جامعه است.
صحاف، با اشاره به ارتباط بهزیستی با جامعه مردمی از طریق مشاورههای حضوری و تلفنی در وهله اول، گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ هزار و ۷۳۸ مشاوره حضوری در ۱۷۲ مرکز دولتی و غیر دولتی بهزیستی استان انجام شده است و حدود ۶۸ هزار و ۳۰۶ مشاوره توسط ۱۷ مشاوره به صورت تلفنی و رایگان از طریق تماس با خط ۱۴۸۰ انجام شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی یادآور شد: همچنین در سال ۱۴۰۰، از طریق تماس با خط ۱۲۳ حدود ۹ هزار و ۱۶ مورد تماس تلفنی جهت مداخله در بحرانهای فردی و خانوادگی انجام شده است.
وی با بیان اینکه شرایط ناشی از پاندمی کووید ۱۹ تهدیداتی را متوجه سلامت جسمی و روانی افراد جامعه کرده بود، تأکید کرد: تلاش روانشناسان در تاب آوری افراد خانوادهها در مواجه با بیماری و عوارض ناشی از آن، انطباق با سبک زندگی متناسب با این همه گیری، اصلاح باورهای نادرست و مدیریت هیجان و احساس مردم، کمک شایانی به نظام سلامت کشور کرد.
انتهای پیام