برگزاری کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان
کد خبر: 4092897
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

برگزاری کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان

نخستین کنگره بین‌المللی «راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان» با حضور فرهیختگان، دانشمندان، محققان و مدعوین از 30 کشور جهان در ساری برگزار شد.

کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهانبه گزارش ایکنا از مازندران، نخستین کنگره بین‌المللی «راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان» امروز، 27 مهر با حضور آیت‌الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، رئیس کنگره بين‌المللی غدیر کشور، آیت‌الله سیدجمال‌الدین مهرپرور رئیس ستاد نهج‌البلاغه کشور، آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه استان مازندران‌، سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، سردار مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران، فرهیختگان، دانشمندان، محققان، مدعوین از سی کشور جهان در سالن اجتماعات شهید حاج قاسم سلیمانی مجتمع اقامتی فراجا ساری برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی، دبیر نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) و گرامیداشت یاد و نام ۱۰هزار و ۴۰۰ شهید دوران دفاع مقدس و ۴۳ شهید مدافع حرم دیار علویان گفت: مرحوم حجت‌الاسلام محمد دشتی، آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی،‌ آیت‌الله عبدالله نظری خادم‌الشریعه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری رئیس اسبق حوزه‌های علمیه مازندران و دیگر بزرگان این استان در راستای ترویج غدیر و نهج‌البلاغه قلم زدند و قدم‌های استواری برداشته‌اند.

مبلغ غدیر باشیم

ابراهیمی با بیان اینکه غدیر مطلق به فرد خاص نیست و در این برهه از زمان باید مبلغ غدیر باشیم، گفت: باطن دین،‌ قرآن و نبوت به ولایت برمی‌گردد و برای فهم درست قرآن باید به سیره ائمه اطهار(ع) توجه کرد. اگر حجتی از طرف خداوند در زمین وجود نداشته باشد زمین اهل خود را فرو می برد، باطن دین باید از نهج‌البلاغه که روح نازله امیرالمؤمنین علی(ع) است استخراج شود.

وی ادامه داد: باید با پیروی از سیره علی(ع) که اسیر نفس نبود ولایتمداری را مشق کرد تا دسیسه‌ها و فتنه‌های استکبار خنثی شود.

ابراهیمی یادآور شد: فراخوان برگزاری این کنگره بین‌المللی به پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه در مازندران به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی در سایت www.co_ghadir1401mazandaran.ir بارگذازی شده بود. این کنگره از سوی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه، شورای سیاست‌گذاری، سازمان اکو، بنیاد بین‌المللی غدیر و سایر نهادهای فرهنگی در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه این کنگره در دو محور گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه برگزار می‌شود، آشنایی با فرهنگ غدیر به‌عنوان الگوی حکومتی برای جوامع انسانی، آشنایی با نهج‌البلاغه به‌عنوان گنجینه بیکران معارف اسلامی، گشودن افق‌های جدید با بهره‌گیری از سرچشمه‌های غدیر و نهج‌البلاغه، تأمین نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه به‌عنوان کلید حل مشکلات عصر حاضر را از اهداف این کنگره برشمرد. 

ابراهیمی مقابله علمی با بحران‌های مختلف اجتماعی حاکم بر جوامع انسانی از منظر نهج‌البلاغه، گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه خوانی در جامعه را از دیگر اهداف این کنگره عنوان کرد. 

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان گفت: غدیر و پیام جهانیان، تبیین مبانی معرفتی فرهنگ غدیر در قرآن مجید به سیره معصومین، فرهنگ غدیر از نگاه متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان، غدیر از منظر حضرت علی(ع)، نقش و رسالت رسانه‌ها در گسترش جهانی فرهنگ غدیر و مروجان و پژوهشگران شناسایی غدیر از جمله محورهای این کنگره به شمار می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه باید غدیر را به‌عنوان الگوی حکومتی در جامعه و جهان معرفی کنیم، گفت: تبیین آموزه‌های نهج‌البلاغه و نقش نهج‌البلاغه در زندگی مسالمت‌آمیز در جهان معاصر از محورهای این همایش است.

ارسال 302 مقاله به دبیرخانه

حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه ۳۰۲ مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده است، گفت: هر مقاله با حضور دو داور ملی دانشگاهی و حوزوی داوری شده است.

وی با بیان اینکه این کنگره دارای امتیاز isc پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است، یادآور شد: ۶۹ درصد مقالات رسیده از مازندران بود که ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان از برادران بوده‌اند و باقی صاحبان آثار از طیف بانوان بوده‌اند. مقالات و آثار برگزیده این گنگره پس از ارزیابی نهایی توسط کمیته داوران، علاوه بر چاپ در قالب کتاب، به صورت پوستر نیز رونمایی می‌شود ضمن این که به آثار برگزیده و منتخب این کنگره بین‌المللی جوایز نفیس و ارزشمندی اهدا می‌شود.

دبیر نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر با بیان اینکه ۲۸ مقاله منتخب شد، افزود: ۱۶۸ مقاله در مرتبه دوم به عنوان چکیده مقاله مورد تأیید هیئت داوران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ۳۷۶ پژوهشگر به دبیرخانه این کنگره مقاله ارسال کردند، یادآور شد: مقالات رسیده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی بوده و بسیاری از مقالات رسیده با همکاری جامعة‌المصطفی و جامعة‌الزهرا(س) قم دریافت شده است.

یادآور می‌شود که نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان با ارائه سخنرانی سخنرانان و مقالات پذیرفته شده در کنگره در سالن اجتماعات شهید حاج قاسم سلیمانی مجتمع اقامتی فراجا ساری در حال برگزاری است.

انتهای پیام
captcha