تأسیس هفت پردیس تخصصی با محور دانش‌بنیان در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4094040
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
در راستای تحقق شعار سال صورت گرفت

تأسیس هفت پردیس تخصصی با محور دانش‌بنیان در خراسان‌رضوی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در راستای تحقق شعار سال، براساس مصوبات قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان، هفت پردیس تخصصی علاوه بر پردیس‌های قبلی با هدف افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اولویت‌ها و مزیت‌های استان، تشکیل شده است.

رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی، با اشاره به آخرین وضعیت شاخص‌های اشتغال و بیکاری استان تابستان سال جاری، اظهار کرد: نرخ بیکاری کشور و استان در فصل تابستان سال جاری به ترتیب ۸.۹ و ۷.۲ درصد است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۳ دهم  و ۷دهم درصد کاهش داشته تصریح کرد: این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب ۰.۷ و ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: جمعیت بیکار کشور و استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته برای کشور ۱۶۲ هزار و ۶۲۹ نفر کاهش و برای استان۳۶۸۳ نفر افزایش یافته است.

جمشیدی با اشاره به جمعیت شاغل کشور و استان در فصل تابستان سال‌جاری اضافه کرد: جمعیت شاغل کشور و استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۷۳ هزار و ۷۳۳ نفر و ۱۳۰ هزار  و ۳۶۳  نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی این سازمان در خصوص رشد اقتصادی برای سال ۱۴۰۱ استان، اظهار کرد: از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، رشد اقتصادی پیش‌بینی شده خراسان رضوی برای سال جاری معادل ۷.۲درصد برآورد و برای عملیاتی کردن به استان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تحقق رشد اقتصادی تعیین شده تصریح کرد: تحقق رشد اقتصادی در خراسان رضوی برای سال ۱۴۰۱ نیز با توجه به متوسط ۱.۵۸ درصدی رشد اقتصادی بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷، با وجود نوسانات زیاد، مشکل، در عین حال، امکان‌پذیر است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه با اقدامات معمول و مرسوم‌ امکان مدیریت اقتصاد استان به سختی امکان‌پذیر است، افزود: در همین راستا قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان به ریاست استاندار خراسان رضوی در دی ماه سال گذشته با ساختاری جدید فراتر از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان و سایر کارگروه ها و ستادهای موجود در استان و در سه سطح ستادی، دستگاهی(عملیاتی) و مردمی با هدف برنامه‌ریزی و هدایت جریان اقتصادی و تحقق اهداف کلان توسعه خراسان رضوی متشکل از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، دستگاه‌های اجرایی و نهادها و بنیادهای عمومی و خصوصی موثر در توسعه استان، راه اندازی شده است.

جمشیدی افزود: تعیین ۹ راهبرد و حدود ۸۰ هدف کمی طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴، از جمله آخرین اقدامات انجام شده این قرارگاه است.

وی با اشاره به تمام‌شماری طرح‌های موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته، تمام شماری از طرح های موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، با مراجعه به محل و ثبت اطلاعات مکانی در راستای وظایف نظارتی عالیه استان، انجام گردید.

جمشیدی با اشاره به آخرین وضعیت پرداختی تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در استان اظهار کرد: تاکنون تعداد ۸۹۰۵ طرح به مبلغ ۷۹۰۰ میلیارد ریال از مجموع سهمیه ابلاغی به استان، توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: در این طرح، ضمن مراجعه به محل و مصاحبه با متقاضی، اطلاعات پرسشنامه‌ای ۸۷۳۷ طرح به میزان کل تسهیلات ۷۶۶۹ میلیارد ریال و با میزان اشتغال روستایی معادل ۲۰ هزار و ۴۶۲ نفر نفر دریافت شد که نتایج آن از جمله تعیین میزان انحرافات و ثبت اطلاعات مکانی طرح‌ها و پروژه‌ها و پیشنهادات و توصیه‌های لازم برای مرحله بعدی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در سال‌های آتی، مدنظر قرار خواهد گرفت. 

تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی

جمشیدی با اشاره به تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی در استان، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حسب عمل به تکلیف قانونی ماده ۲۷ برنامه ششم توسعه کشور، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای تعداد ۱۷۰۳ روستا و در سطح همه شهرستان‌های خراسان رضوی (بیش از سهمیه ابلاغ شده در قانون برای استان) تدوین و برای اجراء به دستگاه های اجرایی و فرمانداری ها ابلاغ گردیده است. 

وی، تلفیق ۱۷۰۳ سند توسعه روستایی استان برای همان تعداد روستای بالای ۲۰ خانوار و با پوشش قرار دادن همه شهرستان‌های استان، بسترسازی با هدف افزایش تولید و اشتغال در سطح روستاهای استان و معرفی بیش از ۱۲۰ هزار طرح و پروژه با پیش‌بینی بیش از ۹۰ هزار شغل را از جمله از دستاوردهای این اقدام، اعلام کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی بیان کرد: در سال گذشته، گزارش نتایج برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی برای استان و ۳۳ شهرستان نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم کشور در حال حاضر مقدمات تهیه و تدوین برنامه هفتم توسعه کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در دست برنامه ریزی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود پس از تعیین ساختار و ساز و کار تدوین برنامه و مشخص شدن جایگاه استان‌های کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط در هر استان نسبت به تدوین برنامه استانی، اقدامات لازم را به‌عمل خواهند آورد. 

جمشیدی در خصوص تشکیل پردیس‌های تخصصی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و در راستای تحقق شعار سال، براساس مصوبات قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان، هفت پردیس تخصصی علاوه بر پردیس‌های قبلی با هدف افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اولویت‌ها و مزیت‌های استان، تشکیل شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، با اشاره به تدوین سند آمایش خراسان رضوی افزود: سند آمایش استان که به همه دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده، حاوی اهداف بنیادین، نقش استان در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای برحسب بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، چشم‌انداز توسعه استان و ماموریت‌های آن، راهبردهای پابرجا، شکل‌بندی کلان نظام فضایی استان، قلمروهای اولویت‌دار توسعه فعالیت و استقرار جمعیت، قلمروهای نامناسب توسعه فعالیت و استقرار جمعیت، تخصص‌ها و اولویت‌های توسعه استان، تصویر سازمان فضایی استان در افق توسعه یافتگی است.

وی در پایان گفت: براساس الزامات تعیین شده در سند ملی و استانی آمایش سرزمین، همه دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی مکلف به اجرای مفاد این سند هستند. 

انتهای پیام
captcha