دوشنبه‌های کارآفرینی برنامه‌ دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی برای تحقق شعار سال
کد خبر: 4094971
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

دوشنبه‌های کارآفرینی برنامه‌ دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی برای تحقق شعار سال

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دوشنبه‌های کارآفرینی و چهارشنبه‌های ارتباط با صنعت از جمله برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه تحقق شعار سال محسوب می‌شود و این دانشگاه پیشران بحث کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان در استان خواهد شد.

رسول خداویردی‌وند کشتیبان، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، رسول خداویردی‌وند کشتیبان، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی ۵ آبان ماه در همایش دوره تشکیلاتی مسئولان پژوهشی و فناوری بسیج دانشجویی دانشگاه‌های ارومیه اظهار کرد: در جهان امروز با دو نوع نظام نوآوری و آموزش عالی در کشورهای در حال توسعه روبه‌رو هستیم، نظام نوآوری تحت تاثیر و تلاقی بین بخش‌ها، نهادها، سازمان، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف موجود در جامعه با فرآیند علم، فناوری و تکنولوژی است که نظام تکنولوژی را پدید می‌آورد.

وی افزود: نظام نوآوری در کشورهای مختلف موجب ایجاد جریان انتقال اطلاعات و نوآوری در جامعه می‌شود که هدفش سوق دادن جامعه به سمت توسعه متوازن است و نظام آموزش عالی مسئولیت پرورش نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف را برعهده دارد.

خداویردی‌وند کشتیبان بیان کرد: در کشورهایی که توسعه پیدا کردند، نظام نوآوری با نظام آموزش عالی همراه و در کنار هم قرار گرفتند و تقابل این دو نظام موجب سرعت یافتن فرآیند توسعه می‌شود.

وی ادامه داد: برای دست‌یابی به توسعه مطلوب و قرارگیری دو نظام مذکور کنار هم باید دانشگاه‌ها و مجموعه‌های آموزش عالی آمادگی لازم و ویژگی‌هایی داشته باشد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید دارای آموزش، پژوهش، کارآفرینی و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باشد و این تعریف صرفا برای کشور ما نیست و همه کشورهای توسعه یافته چنین دانشگاه‌هایی دارند.

وی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یعنی؛ متخصص و کارآفرینی که در دانشگاه تربیت شده باید مشکلی از مشکلات جامعه را مرتفع کند و بستر این نوع اقتصاد، شناسایی دردهای جامعه و ارائه راهکار مناسب توسط دانشگاه و مراکز آموزش عالی است.

خداویردی‌وند کشتیبان عنوان کرد: دوشنبه‌های کارآفرینی و چهارشنبه‌های ارتباط با صنعت از جمله برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه تحقق شعار سال محسوب می‌شود و این دانشگاه پیشران بحث کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان در استان خواهد شد.

وی افزود: وقایع اخیر روی داده در کشور قلب، روح و جان همه را محزون کرده است، ما همه یک ملت هستیم که در یک سرزمین زندگی می‌کنیم و حوادث تلخی که اتفاق می‌افتد دل ما را آزرده می‌کند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: شهادت هموطنانمان در حادثه تروریستی شاهچراغ را تسلیت می‌گویم، جنگ رسانه‌ای سنگین و پیچیده‌ای در کشور روی داده است زیرا دشمنان به این نتیجه رسیدند در میدان جنگ سخت توانایی مقابله با جمهوری اسلامی را ندارند بنابراین در بستر جنگ نرم و پیچیده با ابعاد مختلف دشمنی خود را با ایران عزیز ادامه دادند.

وی گفت: دشمنان با حوادث و شیوه‌های مختلف در جاهای متفاوت درصدد ضربه زدن به کشور ما هستند و این طراحی انجام شده مانند سنگریزه‌هایی است که به دماوند اصابت می‌کند که در ثلابت، استواری و عزت کشور خللی ایجاد نمی‌کند.

خداویردی‌وند کشتیبان اظهار کرد: مقام معظم رهبری با دید بلند و روشنفکری که در بحث نظام جمهوری اسلامی دارند چندماه قبل به بحث جهاد تبیین اشاره فرمودند و ایشان در ادوار مختلف وظایف و مسئولیت دانشگاه‌ها را بیان نمودند.

وی افزود: جهاد تبیین باید در چهارچوب دانشگاه قرار گیرد که در تعریف آن می‌توان گفت:«جهاد تبیین یعنی جنگ رسانه‌ای روی داده در کشور  علیه این سرزمین و وارونه جلوه دادن حقایق را با روشنگری، تحلیل و شفاف‌سازی وقایع پاسخ دهیم» و راهبرد این امر گفتمان و نقد منصفانه است و باید مطالبه‌گری و نقد را با رعایت اصول و چهارچوب جهاد تبیین در دانشگاه‌ها پیاده شود.

اردوهای راهیان‌ پیشرفت و طرح جامع راه از نمودهای مهارت‌آموزی برای دانشجویان است

حجت منتظر خراسان، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی در این همایش اظهار کرد: بعد از دوسال که فضای آموزشی به علت شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی بود اولین ترم جدی حضوری است.

وی افزود: دانشگاه وظایفی چون تامین محتوای آموزشی، تامین استاد، ایجاد شرایط آرام و مفید برای تحصیل، برنامه‌ریزی آموزشی، خدمات رفاهی، خوابگاه و … اما موارد مذکور شرایط لازم محسوب می‌شود.

منتظر خراسان بیان کرد: شرایط کافی این است که دانشجو باید مهارت و توانمندی‌هایی کسب کند تا زمانی که شخص وارد جامعه شود بتواند توانمندی‌های خود را ارتقا داده و مشکلاتی نداشته باشد.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم در تشکل‌های دانشجویی تمریناتی به‌عنوان ارتقای مهارت‌های دانشجویی انجام دهیم در این تشکل زیست دانشجویی و دانشگاهی را می‌آموزیم تا نقش خود را در جامعه به درستی ایفا کنیم.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اصلی‌ترین دغدغه دانشجویان آینده، شغل و تامین نیازهای جامعه توسط رشته تحصیلی آن‌ها است که بسیج دانشجویی به‌عنوان یکی از تشکل‌ها به دنبال این مسئله بوده که از طریق برنامه‌های علمی و آموزشی این قرابت تحصیلی را با بازار کار ایجاد کند.

وی گفت: ما سعی می‌کنیم در بحث‌های فناوری، علمی، پژوهشی و آموزشی هدف بسیج دانشجویی روشن‌سازی راه تحصیلی انتخاب شده برای دانشجویان است.

منتظر خراسان عنوان کرد: فعالیت‌های آموزشی ما در دانشگاه یک اصل و فعالیت‌های تشکلی یک عامل مقوم است یعنی دانشجو در دانشگاه تحصیل کرده و مهارت استفاده از تحصیلات را می‌آموزد.

وی افزود: اردوهای راهیان‌ پیشرفت و طرح جامع راه از نمودهای مهارت‌آموزی برای دانشجویان است و مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند:« مشکل اصلی دشمنان ما ایران قوی است» و مرور تاریخ ایران کمک شایانی به سیر حرکت پیشرفت کشور و تبیین می‌کند.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: مطرح کردن مشکلات و ایجاد ارتباط سیستم‌های دارای مشکل با فناوران داخل استان از شیوه‌های حل مشکلات است و نام این طرح نظام مسائل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در اقتصاد دانش‌بنیان تلاش می‌کنیم به مرحله‌ای برسیم کاری که انجام‌ می‌دهیم به تولید ثروت منتهی شود و در هر سیستمی اگر محصول و دانش به ثروت نرسد شکست خورده محسوب می‌شود.

فروش 200 میلیارد تومانی محصولات دانش‌بنیان در سال 1400

محمد فتحعلیلو، معاون فناوری پارک علم و فن‌آوری آذربایجان‌غربی در این همایش اظهار کرد: فناوری و پژوهش براساس مدل‌های مرسوم یک زنجیره و زیست‌بوم است که حلقه اول آن به مدارس و محصلان برمی‌گردد و بخش دیگر زنجیره دانشگاه‌ها هستند و پس از آن مراکز رشد و فناوری که در کل جهان به این شکل وجود دارد و محصول فناورانه‌ای که تولید می‌شود اگر مشتری و بازار نوداشته باشد یا نیازی از جامعه را برطرف نکند صرفه اقتصادی نخواهد داشت و موجب سرخوردگی و یاس می‌شود.

وی افزود: پارک فناوری استان نوپا است که در سال 1395 تشکیل شده و بالغ بر 150 شرکت دانش‌بنیان و فناور در این پارک مستقر هستند و این شرک‌ها حدود هزار نفر نیروی کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های معتبر دارند و و سال گذشته با توجه به شرایط کرونا و اقتصاد ضعیف بالغ بر 200 میلیارد تومان فروش محصولات فناورانه این شرکت‌ها ثبت شده است.

فتحعلیلو بیان کرد: ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و مراکز رشد مستقر در دانشگاه‌ها موجب رفع مشکلات فناورانه استان می‌شود و زمینه‌های این امر را ایجاد کردیم و همه ما باید ارادت ملی خود را بیش از پیش افزایش دهیم زیرا دشمنان شبانه‌روزدر تلاشند تا مانع پیشرفت ایران اسلامی شوند و خودباوری و ایمان به استعدادهای داخلی و اتکا به جوانان صلاحی در برابر هجمه‌های دشمنان محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha