پاپ برای آگاهی از حقایق از زندان‌های بحرین دیدن کند
کد خبر: 4096634
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
الاخبار نوشت؛

پاپ برای آگاهی از حقایق از زندان‌های بحرین دیدن کند

پایگاه خبری الاخبار در تحلیلی نوشت: کنفرانس تسامح و تساهل دینی که از امروز پنجشنبه در بحرین برگزار می‌شود، نمایشی برای سرپوش گذاشتن بر نقض گسترده حقوق بشر از سوی آل خلیفه است و پاپ باید در سفر به بحرین برای شرکت در این کنفرانس، از زندان‌های این کشور بازدید کند تا با حقایق از نزدیک آشنا شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الاخبار، حدود دو هفته پیش، دفتر مطبوعاتی واتیکان برنامه سفر پاپ فرانسیس به بحرین برای شرکت در اختتامیه کنفرانس «شرق و غرب برای همزیستی انسانی» اعلام کرد. این کنفرانس با حضور برخی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و مدنی، بین سوم و ششم نوامبر 2022 (امروز 12 تا 15 آبان) انجام می‌شود.

تلاش حکومت بحرین برای سرپوش‌گذاشتن بر حقایق

در ابتدا، ممکن است این صحنه عادی به نظر برسد، اما نکته این رویداد این است که اولین واکنش‌ها در استقبال از پاپ، در بیانیه جمعیت اسلامی الوفاق بود که آن را شیخ علی سلمان، دبیرکل آن به علاوه چهار تن از علمای رهبران مذهبی و سیاسی که در زندان مرکزی جاو زندانی هستند نوشتند.

این مواضع منتشر شده از سوی این گروه سیاسی که دولت بحرین همچنان به دنبال هر فرصتی برای سرکوب آن است بیانگر سطح پویایی و آگاهی سیاسی جنبش مطالبه‎گری در بحرین است. این زندانیان از برجسته‌ترین حامیان تسامح دینی حقوق شهروندی، عدالت اجتماعی و حفظ ارزش‌های انسانی و مشارکت سیاسی هستند.

پس ماجرای شعار تسامح دینی حکومت آل خلیفه چیست؟ زندان‌ها از واقعیت اوضاع داخلی به ما چه می‌گویند؟! صادقانه بگوییم، آنچه دولت از آغاز بحران سیاسی تاکنون بیشترین استفاده را داشته است، جستجوی آلترناتیوهای رسانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت بحران سیاسی بوده است.

ما به برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی برای سرپوش‌گذاشتن بر واقعیت‌های داخلی عادت داریم. حکومتی که 38 مسجد را تخریب کرده و دستور سلب تابعیت 19 عالم شیعی را صادر و مجلس علمای اسلامی را منحل کرده، مدعی تسامح دینی است.

برجسته‌ترین این مخالفان، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور است که پس از مدت‌ها حصر خانگی در تبعید به سر می‌برد. تبعیض در نهادهای دولتی فراگیر شده و چه در مشاغل دولتی، چه در پست‌های وزارتی و نظام انتخاباتی، ناعادلانه است.

به هر حال، تصادفی نیست که نمایش انتخابات پارلمانی و شهرداری چند روز پس از سفر پاپ و برگزاری این رویداد برپا می‌شود. 

مخالفان سیاسی، حامی اصلی همزیستی مذاهب

با وجود فشارهای مختلف سیاسی و نفرت‌پراکنی علیه مخالفان حکومت و استفاده از همان واژگانی که از داعش شنیده بودیم از طریق تریبون‌های رسمی، زندان‌ها یکی از روشن‌ترین موارد نقض حقوق بشر در بحرین است. شخصیت‌هایی که ارزش‌های تساهل دینی را ترویج می‌کنند، بازداشت می‌شوند که از جمله آن‌ها شیخ عبدالجلیل المقداد است که در صندوق عقب ماشین امنیتی به بیمارستان منتقل شد. او تقریباً خفه و با وحشیانه‌ترین شکل به زندان برده شد،شیخ عبدالجلیل از درمان محروم می‌شود، این بخشی از زندگی در زندان است.

از سال 2011، نیروهای امنیتی که بر اداره زندان‌ها نظارت می کند، با پیگیری مستقیم وزیر کشور بحرین، روی روش‌های نوین شکنجه کار کرده است. محرومیت از درمان به یکی از روش‌های مطلوب شکنجه در میان مخالفان سیاسی، به ویژه زندانیان عقیدتی که از بیماری‌های صعب العلاج رنج می‌برند، تبدیل شده است. 

پاپ باید از زندان‌های بحرین دیدن کند

در این زندان‌ها که بیش از 20 هزار زندانی عقیدتی در آنها وجود دارد، حتی یک زندانی را نمی‌یابید که ارزش‌های تساهل مذهبی را رد کند، بلکه آنها را در موضع واحدی در حمایت از جامعه مدنی می‌بینیم.

 آنها آزار و اذیت سیاسی علیه خود در بحرین را محکوم می‌‌کنند، همچنین هرگونه آزار و اذیتی را که به دلایل مذهبی علیه مسیحیان و دیگران در هر کجا انجام می‌شود، به ویژه در سرزمین‌هایی که گروه‌های تکفیری در آن فعالیت می‌کردند، محکوم می‌کنند. آگاهی یافتن از حقایق کار سختی نیست، بنابراین پاپ باید خواستار دیدار رهبران دینی و سیاسی از زندان‌های بحرین شود تا خود این حقایق را به چشم ببیند.

انتهای پیام
captcha