اعتبارات پژوهشی یزد به موضوعات اجتماعی و فرهنگی اختصاص می‌یابد
کد خبر: 4097245
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

اعتبارات پژوهشی یزد به موضوعات اجتماعی و فرهنگی اختصاص می‌یابد

رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از اختصاص اعتبارات پژوهشی موضوع بند هـ ‍‍‍‍‍‍‍‍تبصره 9 قانون بودجه 1401 به موضوعات اجتماعی و فرهنگی خبر داد.

مهدی دهقان‌منشادی، رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی مدیریت و برنامه‌ریزی، مهدی دهقان‌منشادی، رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد مطرح شده در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده و همچنین تأکید استاندار یزد مبنی بر اهمیت نقش پژوهش در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی استان و نیز مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مقرر شد در سال جاری اعتبارات پژهشی موضوع بند هـ تبصره 9 قانون بودجه 1401 به موضوعات اجتماعی و فرهنگی اختصاص یابد.

رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود: بدین منظور با انجام مکاتبه یا تشکیل نشست‌های مختلف، نیازهای پژوهشی حوزه اجتماعی و فرهنگی با نظر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوطه و نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی احصا شد. از جمله جلساتی که در این زمینه تشکیل شد؛ نشست هم‌اندیشی با دفاتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌نشین شهر یزد جهت طرح موضوعات اجتماعی و فرهنگی بود.

دهقان‌منشادی گفت: موضوعات و نیازهای احصا شده در چند نشست کارشناسی جمع بندی شده و پس از آن در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان به تصویب رسیده است.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با ارسال فراخوانی عمومی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نیز در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) از پژوهشگران درخواست کرد تا کاربرگ‌های پیشنهادی (پروپوزال) خود را جهت بررسی ارسال کنند. پس از مهلت زمانی فراخوان، تعداد 39 کاربرگ‌ پیشنهادی برای 10 عنوان پژوهشی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان دریافت شده است.

رئیس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، گفت: با بررسی دقیق کاربرگ‌های پیشنهادی و با در نظر گرفتن شاخص‌های ارزیابی این کاربرگ‌ها و نظرات اعضای کمیته پیش‌بینی در دستورالعمل اجرایی مرتبط، کاربرگ‌های‌ پیشنهادی ارسالی 10 متقاضی برای 10 طرح پذیرفته شد.

دهقان‌منشادی اضافه کرد: این عناوین پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان باید به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شود تا پس از ثبت در سامانه سمات و طی مراحل قانونی مطابق با دستورالعمل به مرحله انجام درآیند.

به گفته وی، بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات فرزندآوری و نگرش‌ها در خانوارهای استان، ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی و ارایه تجارب موفق و راهکارهای کاهش، تحلیل و بررسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در مدارس استان یزد و ارائه راهکارهایی برای کاهش آن، واکاوی سبک زندگی اجتماعی فرهنگی یزدی‌ها در گذشته و حال، شناسایی فرصت‌های (آینده) شغلی بانوان مبتنی بر پایداری خانواده‌، بررسی توانمندی‌ها و سنجش استعدادهای دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌نشین شهر یزد، تدوین برش استانی طرح جامع مهندسی فرهنگی کشور و ارائه برنامه عملیاتی استان یزد، شناسایی ظرفیت‌های بهبود وضعیت سرگرمی و اوقات فراغت شهروندان استان، آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی توسعه صنعتی شهرستان میبد و واکاوی چالش‌ها ( اجتماعی، فرهنگی و امنیتی) و فرصت‌های گردشگری استان عناوین این 10 طرح بودند.

یادآور می‌شود این طرح‌های پژوهشی پس از انجام و تصویب، جهت اجرای نتایج به دستگاه‌های اجرایی مرتبط ابلاغ شده و برای استفاده عموم پژوهشگران بر روی سامانه پژوهش‌های توسعه‌ای استان به نشانی http://research.yazdmporg.ir قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha