جویای نام بودن؛ آفت فعالیت‌های قرآنی + صوت
کد خبر: 4097805
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
عباسیان مطرح کرد:

جویای نام بودن؛ آفت فعالیت‌های قرآنی + صوت

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی جویای نام بودن را به جای کار کردن آفت فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: هدف باید گسترش فرهنگ قرآنی در کشور باشد.

حسن عباسیانحسن عباسیان، مدیرعامل اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌های این اتحادیه بیان کرد: اتحادیه ستاد است و فعالیت اجرایی ندارد، بلکه کارها را به مؤسسات واگذار می‌کند، البته فعالیت‌هایی در راستای منافع مؤسسات انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به این فعالیت‌ها ادامه داد: به تازگی با مدیران اعم از مدیران کل تبلیغات اسلامی و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کرده‌ایم که قول همکاری و مساعدت در مورد اتحادیه و مؤسسات قرآنی داده‌اند و پیگیر نتایج آن هستیم. همچنین، آقای انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری، به تبریز آمد و به همراه ایشان نزد استاندار رفتیم و تفاهم‌نامه‌ای با ایشان منعقد خواهد شد.

اتحادیه مکان ثابتی ندارد

عباسیان با پرداختن به برخی موارد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: بنا شد مکان ثابتی برای اتحادیه در نظر گرفته شود. هم‌اکنون در یکی از اتاق‌های اداره ‌کل تبلیغات اسلامی استان مستقر هستیم و اتحادیه مکان ثابتی ندارد. البته اتحادیه یک قطعه زمین دارد، ولی متأسفانه برای ساخت آن بودجه‌ای وجود ندارد.
 
مدیرعامل اتحادیه‌ قرآنی آذربایجان شرقی تصریح کرد: توافق شد که یک مجتمع بزرگ قرآنی به منظور بهره‌مندی مؤسسات، اتحادیه، قرآن‌آموزان و مربیان ساخته شود و استاندار در سفرهای شهرستانی از مؤسسات قرآنی بازدید کند. همچنین دیدارهایی میان مدیران مؤسسات قرآنی استان با استاندار صورت بگیرد و پشتیبانی از مؤسسات ادامه یابد.

در نظر گرفتن منابع درآمد پایدار 

وی ادامه داد: در مورد رسیدن اتحادیه و مؤسسات قرآنی به منابع درآمدی پایدار بنا شده است، چیزهایی که از آن‌ها می‌توان درآمد پایدار داشت به اتحادیه واگذار شود. البته فعلاً در حد حرف است و مشخص نیست که کدام به نتیجه برسد. مقرر شده است یک نماینده از مؤسسات قرآنی در شورای فرهنگ عمومی استان باشد تا اظهار نظر اتحادیه و مؤسسات قرآنی برای تصویب طرح‌های مذهبی و قرآنی اخذ شود. با شهردار محترم تبریز نیز دیدار کردیم و بنا شد طرح‌های قرآنی شهرداری را با هزینه شهرداری مؤسسات اجرا کنند.
 
عباسیان با اشاره به بیمه اجتماعی معلمان اظهار کرد: در استان ما خیلی از این قضیه استفاده نشد. بیش از 10 یا 15 نفر ثبت‌نام نکردند. قبلاً تعداد زیادی از طریق بیمه صندوق هنر بیمه شده بودند و احتمال می‌دهم به دلیل بیمه‌های دیگری که داشتند چندان استقبال نشد.
 
مدیرعامل اتحادیه قرآنی آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود 130 مؤسسه قرآنی داشتیم، ولی به دلیل شیوع کرونا یک‌سوم تعطیل شده‌اند، گفت: مؤسسات درآمد و سرمایه چندانی ندارند و برگزار نشدن کلاس‌ها عامل مضاعفی برای تعطیلی آن‌ها شد. حدود 580 خانه‌ قرآن نیز فعال بودند که این عدد به 470 رسیده‌ است. علاوه بر این، فشارهای اقتصادی اثرگذار بوده است. البته شاید آمار دقیقی وجود نداشته نباشد، چون خانه‌های قرآن زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی هستند.
 
وی درباره برنامه اتحادیه برای مؤسسات تعطیل‌ شده، بیان کرد: تمام فعالیت‌های اتحادیه در راستای کمک به مؤسسات است تا بتوانیم مسائل قرآنی را در شهر و استان بیشتر رواج بدهیم و در این راستا هم مؤسسات فعال و هم غیر فعال مد نظرند.
 
عباسیان در مورد تعامل و همکاری دستگاه‌های استان با اتحادیه اظهار کرد: انتظار ما برآورده نمی‌شود. نه فقط اینجا بلکه در اکثر شهرها همین‌طور است. اختلافات و تنش‌هایی که قبلاً در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل تبلیغات اسلامی بوده، با ادغام از بین نرفته است و هنوز کم‌لطفی‌ها به اتحادیه وجود دارد.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر وضعیت بودجه‌های قرآنی استان، گفت: متأسفانه بودجه‌ای نیست و حتی در حرف برای فعالیت‌های قرآنی بودجه‌ای تخصیص داده نمی‌شود.

دستگاه‌های دولتی اتحادیه را مقابل خود نبینند

عباسیان با اشاره به اینکه انتظارمان از دستگاه‌ها و مسئولان استان این است که نه به عنوان یک دستگاه بلکه به عنوان یک شخص شیعه و مسلمان پای کار باشند، بیان کرد: هر دستگاهی یک قسمت فرهنگی دارد که باید کارهایی را انجام دهد، اما نمود کارهای فرهنگی‌شان چیست؟ گزارشی را ارائه دهند. بنر چسباندن و شعارنویسی کار فرهنگی نیست، بلکه کار فرهنگی باید ریشه‌ای و بنیادی باشد. ما بازوی فرهنگی دستگاه‌های دولتی و خصوصی هستیم و انتظار می‌رود که اگر می‌خواهند کار فرهنگی انجام دهند به ما کمک کنند تا ما آن کار را به نام خودشان انجام دهیم. عِده و عُده و اطلاعات این کار را داریم، ولی بی‌مایه فطیر است. دستگاه‌های دولتی ما را کنار خودشان ببینند نه در مقابل و کمک کنند. هدفمان این است که فرهنگ قرآنی در کشور گسترش یابد و مشکلات به سبب دوری از قرآن است.
 
مدیرعامل اتحادیه قرآنی آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و موانع فعالیت‌های قرآنی در این استان اظهار کرد: بزرگترین چالش دوگانگی‌ است. هر مجموعه‌ای می‌خواهد کار را به نام خودش انجام دهد و هدف پیش رفتن کار نیست؛ یعنی اگر کاری به نام من انجام نشود، می‌خواهم که انجام نشود و نه فقط در استان ما بلکه در استان‌های دیگر هم این‌طور است و همه جویای نام هستند نه کار.
 
وی گفت: انتظار داریم که متدینین دچار دوگانگی نشوند و به قصد قربت کار کنند. شاید اگر ما قرآنی‌ها به حرف قرآن عمل می‌کردیم، وضعیت بهتری داشتیم و واقعاً قرآنی بودیم. خیلی از عزیزان عنوان قرآنی را یدک می‌کشند، ولی به حرف قرآن عمل نمی‌کنند. اگر قصد قربة الی الله وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات خود به خود حل می‌شود. 
 
کد
انتهای پیام
captcha