ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد
کد خبر: 4098323
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم در جمع مدیران و خبرنگاران ایکنا:

ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد

همزمان با بیستمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، ظهر امروز نشستی با حضور تنی چند از پیشکسوتان قرآنی و فرهنگی کشور در این خبرگزاری برگزار شد.

ایکنای 20 سالهایکنا امروز میزبانِ مهمانانی از جامعه فرهنگی و قرآنی بود. از پیشکسوتان فرهنگی و قرآنی ایران عزیز که سابقه همراهیشان با ایکنا 19 ساله شده است تا رئیس جدید جهاددانشگاهی که طی هفته جاری کار خود را با زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) و بازدید از نهادهای متعدد جهاددانشگاهی در مشهد مقدس آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئيس‌جمهور در امور روحانیت، حسن مسلمی نائینی؛ رئيس جهاددانشگاهی، احمد مسجدجامعی، قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی، سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حسن بیادی؛ پیشکسوت قرآنی، مهدی قبادی؛ رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی وزارت نیرو، محمدمهدی عزیززاده؛ قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی کشور با حضور ایکنا، بیستمین سال تأسیس و فعالیت این خبرگزاری را گرامی داشتند.

مهمانان از بخش‌های مختلف ایکنا بازدید کردند و پیشکسوتان و مؤسسان ایکنا نیز با تحولات گسترده و اخیر این خبرگزاری آشنا شدند.

در ادامه این مراسم، اهالی ایکنا همراه با مهمانان در سالن شهید حجت‌الاسلام تقوی گردهم آمدند و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، ضمن ابراز خرسندی از حضور مهمان حاضر در بیستمین سالروز تأسیس ایکنا(به شمسی) و خوش‌آمدگویی به آنها، اظهار امیدواری کرد که فعالیت‌های ایکنا با قوت و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

حسن مسلمی نائینی، رئیس جدید جهاددانشگاهی نیز با ابراز خرسندی از اینکه پس از ۳۰ سال بار دیگر در جمع جهادگران جهاددانشگاهی حضور یافته، گفت: جهاد مولود انقلاب است. اگر مشکلاتی در کشور می‌بینیم به این دلیل است که از قرآن دور افتاده‌ایم. آنچه متأسفانه در برخی مراکز علمی می‌بینیم به دلیل دوری از قرآن است. ببینید چقدر از قرآن دوره شده‌ایم که یک جوان در دانشگاه از کلماتی استفاده می‌کند که حتی قبل از انقلاب هم علیه کسی استفاده نمی‌شد.

ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد

وی افزود: طی چند سال اخیر فضای مجازی را در اختیار دشمن قرار داده‌ایم که باید با تلاش‌های مراکزی مثل ایکنا این نقص را برطرف کنیم.

مصداق زینت ائمه(ع) باشیم 

حسن بیادی، پیشکسوت قرآنی نیز با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند: «شما شیعیان باید زینت ما باشید»، گفت: امام صادق(ع) این صحبت را زمانی فرمودند که در مورد رفتار برخی از شیعیان ایشان شکایت‌هایی صورت گرفت. زینت بودن برای ائمه(ع) در زمینه‌های مختلف است. در همه چیز حتی در سازمان‌ها نیز باید زینت ائمه(ع) باشیم.

ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد

وی اضافه کرد: قبلاً هم گفته‌ام اینجا(سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا) باید یک وزارت ارشاد کوچک بر مبنای قرآن باشد. قبلاً ترجمه خبرهای قرآنی تا 40 زبان در ایکنا انجام می‌شد که متأسفانه به دلیل مسایل اقتصادی و همچنین بی‌توجهی‌هایی که صورت گرفت، این تعداد زبان‌ها کاهش پیدا کرد.

بیادی به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده، برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان جهان است. اولین دوره این مسابقات در اصفهان برگزار شد؛ به اذعان اساتید برجسته قرآن سایر کشورها، سطح مسابقه از مسابقات بین‌المللی ایران هم بالاتر است. با انجام چنین اقداماتی زینت امام صادق(ع) می‌شوید و من فکر می‌کنم امام(ع) از شما راضی هستند.

در ادامه مراسم کارت خبرنگار افتخاری ایکنا از سوی رئیس جهاددانشگاهی به حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری اهدا شد.

راه شفا را در قرآن بیابیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو خبرگان رهبری و مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت که مهمان ویژه مراسم بیستمین سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا بود نیز پس از بازدید از بخش‌های مختلف ایکنا، در جمع مدیران، دبیران و خبرنگاران این خبرگزاری سخنان خود را با قرائت آیه 29 سوره رعد که می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ؛ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏‌اند خوشا به حالشان و خوش سرانجامى دارند» آغاز کرد و گفت: کار برای قرآن، بسیار ارزشمند است و نمی‌توان برای کار در عرصه قرآن قیمت تعیین کرد. اگر معتقد هستیم «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» و «قَدْ جاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» باید راه شفا و درمان بیماری‌های فردی و اجتماعی امروز خود را در قرآن پیدا کنیم. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از یک طرف با قرآن مرتبط است و از سوی دیگر با کانون علم، اندیشه، تکنولوژی و هنر مرتبط است؛ لذا این مجموعه را نقطه تلاقی قرآن با هنر و تکنولوژی می‌بینیم.

ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم در ادامه گفت: مزیت رقابتی که این سازمان دارد و دیگران ندارند، ظرفیت عظیم دانشگاهی است. امروز و پس از آشنایی با فعالیت‌ها و دستاوردهای این مجموعه قرآنی بسیار مشعوف شدم که کارهای خوبی اینجا صورت گرفته است اما باید بدانیم راه درازی در پیش است و کارهای بزرگتری باید انجام شود.

وی رسالت اصلی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور را تداوم معارف قرآن تا سطح زندگی اجتماعی با استفاده از ابزار دانش، هنر و تکنولوژی دانست و گفت: باید به بیشترین نحو از ابزارهای موجود بهره ببریم. قرار نیست این سازمان فقط برای دانشگاهیان فعالیت قرآنی کار کند بلکه قرار است از ظرفیت دانشگاهیان برای فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه و سطح جهان اسلام بهره ببرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری مسئله مهم دوم را اهمیت فعالیت در فضای حقیقی در کنار توجه به فضای مجازی دانست و گفت: رسالت اصلی ایکنا فعالیت در فضای مجازی است که بسیار حائز اهمیت است و باید با قدرت این مسئولیت را انجام دهد، اما باید به فضای حقیقی هم توجه کند. طی حدود سه سال کرونا برای همه ما روشن شد که دوری از فضای حقیقی که میدان اصلی تحرک ماست، چه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد. اینکه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویانی امروز به شکل دیگری فکر می‌کنند و برخلاف توقع ما رفتارهایی انجام می‌دهند، معلول دو موضوع است؛ اول، دوری از فضای حقیقی تربیت در دوران کرونا و دوم، انحصار در فضای مسموم مجازی که به دلیل اهمال برخی از مسئولان در دوره‌های گذشته به این وضعیت مبتلا شده‌ است.

این حافظ قرآن افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور باید خلأ حضور در فضای حقیقی را جبران کند. یکی از این اقدامات حضوری، مسابقات بین‌المللی قرآنی دانشجویان است. علی‌رغم اعتراض‌های نابجایی که به همایش‌ها و فعالیت‌های عمومی می‌شود، معتقد هستیم این همایش‌ها برای فرهنگ‌سازی بسیار اثرگذار هستند و اینکه عده‌ای حول محور و موضوع قرآن دورهم جمع می‌شوند به ذات خود مهم و مؤثر است.

وی در ادامه به تشریح این مسئله پرداخت که راهبرد اصلی سازمان فعالیت‌های قرآنی و سازمان‌های مشابه چه باید باشد و گفت: ما نسبت به تمدن‌سازی باید اهتمام جدی داشته باشیم و شاید اصلی‌ترین چالش در مسیر تمدن‌سازی برای امروز جامعه ما تقابل فرهنگ اسلام با فرهنگ کفر و استکبار فرهنگی دشمن در سیطره بر تمامی فرهنگ‌های دیگر با تکیه بر عناوین به ظاهر جذاب است.

«زن، زندگی، آزادی» شعار ماست

این نماینده مجلس خبرگان رهبری به شعار «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد و گفت: این شعار بسیار خوب است و شعار ماست. مکتب اسلام برای زن جایگاه بسیار رفیعی قائل شده است. زن در نگاه اسلامی می‌تواند الگوی مردان و بزرگان باشد. خداوند می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ؛ و براى كسانى كه ايمان آورده‏‌اند خدا همسر فرعون را مثل آورده» (آیه 11 سوره تحریم). جایگاه زن به حدی بزرگ است که خداوند وقتی می‌خواهد یکی از پیامبران بزرگ خود را یاد کند او را به یک زن یعنی حضرت مریم(س) نسبت می‌دهد و می‌گوید که حضرت مریم(س) یک بانوی پاک بود. ما معتقدیم زن محور زندگی است؛ مگر می‌شود بدون زن زندگی کرد؟ اساساً تمام تعالیم قرآن در خصوص حراست از مقام زن برای استحکام بنیان زندگی است. زندگی بدون زن بی‌معناست و خداوند برای اینکه زندگی در کنار زن معنادار شود، اهرم‌های حمایتی برای زن قرار داده است.

ایکنا به تولیدمحتوا با محور «خانواده» بپردازد

اهرم‌های حمایتی از زن

وی اضافه کرد: حجاب، عفاف و .. همه اهرم‌های حمایتی از زن است برای اینکه بتواند زندگی را معنادار کند؛ زنی که در حدیث کساء محور قرار می‌گیرد و می‌فرماید: «هم فاطمه و أبوها و بعلها و بنوها؛ آن‌ها فاطمه و پدر فاطمه و همسر فاطمه و فرزندان فاطمه هستند». در سایه آرامش در کانون خانواده است که انسان می‌تواند به آرامش حقیقی دست پیدا کند و از قید و بند شهوات، اسارت‌های شیطانی نجات پیدا کند. مردی که در کانون خانواده آرامش پیدا کرده می‌تواند زندگی خوبی داشته باشد و آزادانه به فعالیت‌های اجتماعی خود بپردازد ولی مردی که از داشتن یک خانواده محروم است، هر روز اسیر یک هوس و گرفتار یک شیطان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه با این شعار زیبا، می‌خواهند جامعه را به سمت خیانت به زن، متلاشی کردن زندگی‌ها و اسارت برای جوانان ببرند، گفت: به اسم زن، خیانت به زن، به اسم زندگی، انهدام بنیان زندگی‌ساز و به اسم آزادی، اسیر کردن انسان در قید و بند شهوات را مطرح می‌کنند. این ماهیت تمدنی است که به ما هجمه می‌کند. سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور باید بسیار به روز، در قبال هجمه‌های تمدنی دشمن عکس‌العمل و رفتار مناسب به خرج دهد و حتی به شکل ایجابی حرکت و نقشه دشمن را خنثی کند.

سال توجه به خانواده

این نماینده مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرد که سال آینده ایکنا با محور «خانواده» به تولید محتوا بپردازد و تمام فعالیت‌ها را بر کانون خانواده متمرکز کند و در ادامه افزود: خانواده بهترین بستر برای حمایت از زن، زندگی و آزادی است. باید بر روی خانواده متمرکز شویم تا وجه تمایز کسانی که حقیقتاً به این شعار معتقد هستند و کسانی که این شعار را وسیله‌ای برای متلاشی کردن خانواده قرار داده‌اند، روشن شود. باید متناسب با حرکت تمدنی با یک افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت فعالیت‌های این سازمان به سمت خانواده و معارف پیرامون خانواده حرکت کند. من فعالیت‌های قرآنی سال آینده خود را در همین خصوص ترسیم کرده‌ام.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در خصوص خانواده، گفت: از ابتدای خلقت خداوند انسان را خانوادگی خلق کرده است؛‌ سعادت و شقاوت در اعضای خانواده بهم گره خورده است. حتی در آموزش روخوانی و روان‌خوانی نیز می‌تواند شعار محوری خانواده دیده شود. مثال‌هایی را انتخاب کنید و آیاتی را برای روخوانی انتخاب کنید که با محور خانواده هماهنگ باشد.

مخالف ایده قرآن برای قرآن هستم  

وی با تأکید بر اینکه مخالف ایده قرآن برای قرآن هستم؛ گفت: نباید ایده قرآن برای قرآن را محور فعالیت‌های خود قرار دهیم. متأسفانه نگاه برخی مفسران این است که قرآن برای قرآن، نه قرآن برای زندگی و نه قرآن برای زندگی اجتماعی در دوره تمدنی انقلاب اسلامی و لذا تفاسیر این افراد هم همانند تفاسیر قرن‌های گذشته است.

مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت در ادامه گفت: قرآن باید راهبر باشد و سازمان قرآنی هم باید راهبر باشد. باید دید مقام معظم رهبری چه خط مشی‌ای برای حرکت فرهنگی کشور بیان می‌کنند و آنها را ملاک فعالیت قرار داد. حضرت آقا در هر جلسه‌ای که قرآنی‌ها محضر ایشان می‌رسند تقریباً همیشه به تقابل جبهه اسلام و کفر، استکبار، به آین آیه آیت‌الکرسی که می‌فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» و جریان طاغوت در عالم اشاره می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید استکبار را برای مردم توضیح داد. استکبار یعنی کسی که همه منابع جهان را متعلق به خود می‌داند. آمریکای جنایتکار نفت ما را متعلق به خود می‌داند و این را باید گفت. تا سال 1930 آمریکایی‌ها می‌گفتند پشتوانه پول ما طلاهای موجود در بانک‌های آمریکاست. از 1930 تا 1970 گفتند پشتوانه پول ما صنعت است و از آن زمان به بعد گفتند پشتوانه پول ما مجموعه ذخائر انرژی موجود در جهان است و این یعنی تمام ذخائر انرژی موجود در جهان را متعلق به خود می‌دانند. لذا خیلی راحت دلار با پشتوانه چاه‌های نفت من و شما را چاپ می‌کنند و تورم 400 درصد خودشان را به کل جهان منتقل می‌کنند. اینها را باید فهمید و گفت.

این استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار کرد: چرا آمریکا جنگ روسیه و اوکراین را به راه انداخت؟ بعد از جنگ جهانی آلمان و ژاپن از داشتن ارتش مستقل محروم شدند. آمریکا 30 هزار نیرو در آلمان و 38 هزار نیرو در ژاپن دارد. آلمانی‌ها بخواهند آب بخورند وابسته به آمریکا هستند. متفکران آلمانی در چند سال اخیر تصمیم گرفتند به سمت روسیه متمایل شوند که مقداری از وابستگی به آمریکا نجات پیدا کنند. آمریکا جنگ اوکراین و روسیه را با تحریک دو کشور راه انداخت تا ارتباط آلمان با روسیه را قطع کند. این یکی از نکاتی است که کمتر گفته شده است.

وی ادامه داد: آمریکا به متحدان خودش هم رحم نمی‌کند و این جنگ را راه انداخت که دسترسی آلمان به روسیه قطع شود؛ اینها را باید گفت. حیله‌های استکبار را در قرآن باید تحلیل کرد. فرعون به عنوان نماد استکبار در قرآن مطرح شده و بیان شده که مردم را به بردگی می‌گرفت. فرعون کارش این بود که انبیای الهی را تحقیر می‌کرد و داشته‌های خود را با ضریب چندبرابر در حلقوم ملت می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پایان گفت: فرعون کاری کرد که هویت مردم و نظام ارزشی مردم تغییر کند و چیزهایی را زیبا ببینند که او دارای آن است و آنچه را که او ندارد را بی‌ارزش ببینند. همین کار را امروز آمریکا می‌کند و داشته‌های خود را نزد جوانان ما با ارزش و آنچه خود ندارد را فاقد ارزش می‌کند. اخلاق، انسانیت، فرهنگ، معارف، ریشه‌های عمیق فطری که در جوامع اسلامی باقی مانده و نظام خانواده را بی‌ارزش می‌کند.

گزارش از زهرا ایرجی

انتهای پیام
captcha