نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از سرنوشت زندانی سعودی
کد خبر: 4098727
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱

نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از سرنوشت زندانی سعودی

سازمان حقوق بشری القسط نسبت به سرنوشت نامعلوم «محمد القحطانی» زندانی سیاسی عربستانی شدیدا ابراز نگرانی کرد. همچنین گزارشگر سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، خواستار اطلاع‌رسانی مقامات سعودی درباره وضعیت سلامتی وی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از العالم، سازمان حقوق بشری القسط نسبت به  نگرانی‌های فزاینده درباره سرنوشت و امنیت محمد القحطانی، مدافع حقوق بشر بازداشت شده در زندان‌های عربستان هشدار داد.

این سازمان تأکید کرد که از ۲۴ اکتبر از تماس القحطانی با خانواده جلوگیری شده است و مقامات سعودی از ارائه هرگونه اطلاعاتی در مورد او یا محل بازداشتش خودداری کرده‌اند.

این امر پس از آن صورت گرفت که خانواده محمد القحطانی شکایتی را مبنی بر حملات مکرر زندانیان مبتلا به مشکلات روانی در زندان الحائر ریاض به وی ارائه کردند.

مقامات زندان او را در بند زندانیان سیاسی قرار ندادند. در ماه می 2022، القحطانی توسط یک زندانی که از مشکلات روانی رنج می‌برد مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اواسط سال 2021 یک زندانی دیگر تلاش کرد زندان را به آتش بکشد.

این سازمان گفته است که نگهداری این دو گروه در یک بخش توسط مدیریت زندان نشان دهنده قصد آنها برای به خطرانداختن جان زندانیان سیاسی است.

القسط هشدار داد که شرایط مشابه، جان برخی زندانیان را گرفته است، مانند موسی القرنی، زندانی سیاسی که در اکتبر 2021 توسط یک زندانی خطرناک در زندان ذهبان به طرز وحشتناکی به قتل رسید.

القحطانی به دلیل پرونده‌های قضایی مربوط به فعالیت صلح‌آمیز حقوق بشری خود در حال گذراندن یک محکومیت 10 ساله است که حدود دو هفته دیگر  در 22 نوامبر 2022 به پایان می‌رسد.

 روند نگران کننده رفتار مقامات سعودی در تداوم بازداشت برخی زندانیان عقیدتی پس از پایان دوره محکومیت و تلاش آنها برای افزایش مجازات برخی دیگر از زندانیان قبل از پایان دوران محکومیت، نگرانی از تشدید حکم صادر شده علیه القحطانی را افزایش می‌دهد.

لینا الحذلول مدیر نظارت و ارتباطات در القسط گفت: القحطانی شکنجه‌های سختی را تحمل کرده که سال‌ها طول کشیده و طی آن مورد آزار و اذیت و برخورد شدید قرار گرفته و این به خاطر فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه وی بوده است.

الحذلول افزود: جامعه جهانی باید از القحطانی حمایت کند و برای آزادی فوری او فشار بیاورد.

القسط از مقامات سعودی می‌خواهد که سرنوشت و محل اختفای محمد القحطانی را فاش کنند و فوراً و بدون قید و شرط او و همه کسانی را که به‌دلیل استفاده مسالمت‌آمیز از حقوق اولیه خود بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

روز گذشته گزارشگر سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر وضعیت مدافعان حقوق بشر است خواستار افشای سرنوشت این زندانی عقیدتی مشهور در زندان‌های عربستان شد.

ماری لاولور، کارشناس سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نگرانی خود را از سرنوشت محمد القحطانی فعال سعودی که سال‌ها در زندان به سر می‌برد و ارتباط خانواده‌اش با او از ۲۳ اکتبر قطع شده است، ابراز کرد.

او گفت: من نگران گزارش‌هایی هستم که نشان می‌دهد این خانواده از 23 اکتبر 2022، یعنی پس از اینکه شکایتی درباره حملاتی که سایر زندانیان علیه او انجام داده بودند مطرح کردند، هر گونه ارتباط با وی را از دست داده‌اند.

وی افزود: از مقامات ذیصلاح در عربستان سعودی می‌خواهم که محل اختفا و وضعیت فعلی سلامتی القحطانی را به خانواده او اطلاع دهند و به خانواده و وکیلش اجازه دهند با وی در ارتباط باشند.

انتهای پیام
captcha