نمايش هجرت پیامبر(ص)؛ ایده نگارش کتاب مصور در عربستان + فیلم
کد خبر: 4099714
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

نمايش هجرت پیامبر(ص)؛ ایده نگارش کتاب مصور در عربستان + فیلم

مرکز بین‌المللی فرهنگی ملک عبدالعزیز موسوم به «إثرا» همزمان با برگزاری نمایشگاهی درباره هجرت پیامبر اکرم(ص)، مهمترین کتاب مصور را درباره این موضوع منتشر کرد.

کتاب مصور هجرت پیامبر(ص)

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، مرکز بین‌المللی فرهنگی ملک عبدالعزیز (إثرا) اولین نمایشگاه خود با موضوع بررسی هجرت پیامبر را در تالار بزرگ این مرکز افتتاح کرد.

این نمایشگاه با عنوان «هجرت در رکاب پیامبر(ص)» همزمان با آغاز سال نوی ۱۴۴۴ هجری قمری با حضور مقامات بلندپایه، پژوهشگران هنر و تاریخ اسلامی، فرهیختگان و میهمانانی از کشورهای مختلف جهان آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه به مدت ۹ ماه در شهرهای ریاض، جده و مدینه برپا خواهد بود و سپس با هدف روشنگری یکی از مهمترین مقاطع تاریخ اسلام که همان هجرت پیامبر(ص) در سال ۶۲۲ میلادی از مکه به مدینه است در تعدادی از شهرهای جهان برپا خواهد شد. 

به‌تازگی کتاب مصوری درباره هجرت پیامبر(ص) از سوی این مؤسسه به چاپ رسیده است. ادریس تریواثان، نویسنده و محقق مطالعات اسلامی و متصدی نمایشگاه إثرا نقشی کلیدی در سرپرستی و ویرایش این کتاب داشته است.

این کتاب شامل هفت فصل و 240 صفحه است و کارشناسانی از جمله عبدالله الکادی، کمیل الموصلی، داود استفن کیسویت، حمزه یوسف، اویدیو سالازار، و تالیا کندی در نگارش فصل‌های مختلف آن کمک کرده‌اند.

تریواثان همچنین در تلاش برای جمع‌آوری روایت با استفاده از جغرافیا، داستان‌گویی و مناظر به همراه تصاویر با وضوح بالا از مسیر واقعی، از متخصصان این زمینه‌ها کمک گرفته است.

عبدالله الرشید، مدیر إثرا در این باره می‌گوید: متواضعانه معتقدیم که این کتاب و این نمایشگاه نشان‌دهنده گام‌های واقعی رو به جلو و دانش، دانش، دانش و تفاهم بین همه اقوام و مذاهب است. امیدواریم که همانطور که درباره هجرت بیشتر می‌آموزیم، تشویق شویم تا از ارزش‌ها و عملکرد کسانی که سفر کرده‌اند الگوبرداری کنیم و این منجر به درک، همدلی و بردباری بیشتر شود.

وی ادامه داد: اطمینان داریم که تلاش‌های ما منجر به تحقیقات و بینش‌های بیشتری خواهد شد، زیرا محققان آینده از این اثر برای یادگیری بیشتر استفاده می‌کنند.

سایر بخش‌های این کتاب توسط فرح ابوشلیح، رئیس موزه إثرا، انس صالح صرافی، دبیر کل دارالفنون الاسلامیه و لیلا الفداق، مدیر موزه ملی عربستان سعودی نوشته شده‌اند.

تریواثان به عرب نیوز گفت: واقعه هجرت برای مسلمانان سراسر جهان مهم است. این واقعه سرآغاز تقویم اسلامی است. هجرت رویدادی بسیار مهم و اساسی برای یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان است. این رویداد به معنای واقعی کلمه هویت این افراد را از مناطق دوردست از مراکش تا اندونزی تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی به داستان هجرت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ‌وقت نمایشگاه یا فیلمی درباره آن ساخته نشده است. بنابراین، چهار سال پیش، فکر کردیم این خلاء را جبران کنیم و نمایشگاهی در مورد هجرت ایجاد کردیم و این نمایشگاه حاصل زحمات ماست.

تریواثان می‌گوید این یک کار واقعاً عاشقانه بوده است که دانشمندان، هنرمندان، افراد مختلف و مؤسسات از سراسر جهان در آن همکاری کردند. این واقعاً یک تلاش جمعی بوده است و ما واقعاً مفتخریم که می‌توانیم آن را با عموم به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: ما همزمان با این نمایشگاه، یک کاتالوگ نمایشگاهی نیز تولید کردیم و چیزی که در مورد این نوع فهرست منحصر به فرد است، این است که دارای فصول بسیاری از نویسندگان مهمان، بسیاری از دانشمندان معتبر از سراسر جهان است؛ از جمله دکتر عبدالله الکادی که متخصص در زمینه هجرت و یکی از مهم‌ترین سیره‌نویسان پیامبر اسلام در حال حاضر به شمار می‌رود.

انتشار و عرضه کتابی درباره هجرت پیامبر (ص) در نمایشگاه ریاض عربستان

ما همچنین فصلی از شیخ حمزه یوسف از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا داریم و همچنین فصل‌هایی را متخصصان إثرا نوشته‌اند. آنچه در مورد این کتاب منحصر به فرد است و با سایر کتاب‌های منتشر شده در هجرت متفاوت است، تمرکز آن بر چشم‌انداز مسیر هجرت است.

وی افزود: با بسیاری از فیلمسازان و عکاسان برای مستندسازی این منظره کار کردیم. بسیاری از تصاویری که آنها گرفته‌اند در این کتاب گنجانده شده که باورنکردنی است.

تریواثان افزود: همچنین می‌خواستیم درباره روش‌هایی که مسلمانان به‌طور خلاقانه داستان هجرت را در طول نسل‌ها بیان کردند اطلاعاتی را در کتاب بیاوریم. بنابراین به میراث هنری و ادبیات جهان اسلام نگاه کردیم و تعداد زیادی از این آثار را در این کتاب و در نمایشگاه گنجاندیم.

همچنین می‌خواستیم بفهمیم که نسل‌های کنونی چگونه خاطرات یا احساسات خود را درباره داستان هجرت بیان می‌کنند لذا سفارش دادیم که آثار هنری جدیدی در نمایشگاه گنجانده شود. برخی از آنها نیز در این کتاب گنجانده شده است. این کتاب به دو زبان انگلیسی و عربی در إثرا موجود است و در همه فروشگاه‌های آنلاین بزرگ به فروش می‌رسد.

یکی از ماکت‌های نمایش داده شده در این نمایشگاه اخیراً در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد. تریواتان گفت: به عنوان بخشی از نمایشگاه، سفارش ساخت صندل‌های مشابه با کفش‌های عصر پیامبر را دادیم زیرا می‌خواستیم کفشی را که پیامبر در طول سفر به پا می‌کرد، نشان دهیم. این صندل‌ها بر اساس منابع مکتوب اولیه هستند و منابع زیادی وجود دارد که جزئیات ظاهر آنها کفش‌های پیامبر را توصیف می‌کند.

وی ادامه داد: واکنش‌ها به نمایش صندل‌ها باورنکردنی بوده است. من فکر می‌کنم مردم واکنش مثبتی نشان دادند، زیرا می‌توانند از طریق دارایی‌های پیامبر با شخصیت ایشان بهتر ارتباط برقرار کنند. بنابراین آنها می‌توانند به روشی نزدیک‌تر و بهتر به این رویداد احساس قرابت کنند.

انتهای پیام
captcha