دوستی ۲۵ ساله با یار مهربان
کد خبر: 4100570
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

دوستی ۲۵ ساله با یار مهربان

داوود صادقی‌پور، ۲۵ سال است با کتاب مانوس شده و مشتری پرو پاقرص کتاب‌های کتابخانه مرکزی تبریز است که غالب اوقات کتابی بر دست دارد و یا کتابی را به دیگران معرفی کرده و یا هدیه می‌کند.

داودصادقی پور، کتابخوانداوود صادقی‌پور ۷۹ ساله، یکی از چهره‌های شناخته شده کتابخانه مرکزی تبریز است که پیش از ایام کرونا در دورهمی‌های کتابخانه حاضر می‌شد و یادداشت‌‌‌‌برداری‌ خود از کتاب‌ها را برای دیگران می‌خواند. وی متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۲ است که در رشته برق در کشور آلمان تحصیل کرده و سپس به مدت ۳۰ سال در دانشگاه تبریز خدمت کرده است؛ او ۲۷ سال قبل و پیش از بازنشستگی نیز به خاطر علاقه وافر خود به حوزه ادبیات، در کنکور شرکت کرده و در مقطع کارشناسی ادبیات تحصیل کرده است.

صادقی‌پور در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با علاقه‌اش نسبت به کتاب و کتابخوانی، گفت: به مطالب عرفانی و آثار عرفانی چون مولانا و همچنین آثار سعدی و حافظ علاقه دارم و در تمام حوزه‌ها و موضوعات مطالعه و نکات مهم و مفید را یادداشت‌برداری کرده‌ام.

وی با تأکید بر اینکه از زمان بازنشستگی تاکنون تنها سرگرمی‌اش کتابخوانی بوده است، افزود: پیش از بازنشستگی نیز کتاب می‌خواندم و علاقه داشتم اما بعد از بازنشستگی بیشتر فرصت کتابخوانی یافته‌ام و دائما با کتاب مانوسم و حقیقتاً کتاب بهترین دوست سال‌های بعد از بازنشستگی بوده است.

صادقی‌پور با اشاره به داستانی از گفت‌وگوی با یزید بسطامی با یک جوان در مورد حد زهد، گفت: با توجه به حقوق بازنشستگی برای برخی دوستان و آشنایان کتابی خریده و هدیه می‌دهم که این امر باعث خرسندی من است.

وی با اشاره به یادداشت‌برداری و گردآوری برخی مطالب از کتاب‌ها، گفت: جلال‌الدین همایی دو جلد کتاب راجع به افکار مولوی دارد که بسیار در بازار جست‌وجو کردم و در بازار نیافتم، با توجه به مبلغ زیاد کپی کردن، از این‌رو تصمیم گرفتم خودم بنویسم که در قالب پنج جلد نگارش شد؛ بسیار این چنین گردآوری‌هایی در حوزه کتابخوانی دارم، اما به چاپ نرسانده‌ و فقط در منزل و بین آشنایان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادقی‌پور مطالعه کتاب «چشمه روشن» غلامحسین یوسفی را برای مطالعه به جوانان توصیه کرد و افزود: در این کتاب شرح احوال و آثار حدود 150 شاعر و نویسنده آورده شده است و درس‌های بسیاری برای زندگی جوانان دارد که در این رابطه نیز یادداشت‌برداری انجام شده که در اختیار جوانان قرار می‌دهم.

این کتابخوان با بیان اینکه خواندن برخی کتاب‌ها وقت و انرژی بسیاری می‌طلبد، به‌ویژه اگر حاوی واژگان سخت و نیاز به ترجمه داشته باشد،  تصریح کرد: دخترم در ترجمه برخی واژگان انگلیسی کمکم می‌کند، اما برخی کتاب‌ها را به راحتی مطالعه می‌کنم. به طور میانگین روزی حداقل ۸ ساعت کتاب می‌خوانم و در کنار آن نیز خریدهای منزل و یا سایر امور را انجام داده و همواره کتاب و یا یادداشت‌هایی همراه دارم تا در اوقات بیکاری مطالعه کنم و تا پاس از شب در حال مطالعه هستم.

صادقی‌پور، کتاب را بهترین دوست و هم‌نشین بیان کرده و گفت: کتاب نه ضرری دارد و نه مزاحمتی؛ هر زمان که فرصت داشته باشیم می‌توانیم آن را به دست گرفته و مطالعه کنیم و هر زمان که شرایط مهیا نباشد، آن‌را کنار بگذاریم.

وی که کتاب‌های بسیاری خوانده در معرفی کتاب‌ها بسیار متبحر بوده و در تمامی حوزه‌ها کتابی برای معرفی دارد؛ حتی از قیمت بسیاری از آنان نیز باخبر است. این دوستدار کتاب معتقد است کتابخوانی مستلزم داشتن یک اراده قوی است و توصیه می‌کند که حتی در اتاق انتظار مطب یا جاهای دیگر، کتابچه یا مطلبی برده و زمان را با مطالعه و افزایش آگاهی سپری کنیم.

انتهای پیام
captcha