نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی در «آمایش پیشرفت اقتصادی چهارمحال‌وبختیاری»
کد خبر: 4100869
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰

نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی در «آمایش پیشرفت اقتصادی چهارمحال‌وبختیاری»

نویسنده کتاب «آمایش پیشرفت اقتصادی چهارمحال‌وبختیاری» گفت: این پژوهش یک لبیک به فرمان ولی‌فقیه است که مبحث اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و اشتغال دانش‌بنیان را مطرح کرده‌اند و امید است این پژوهش و کارهای نظیر آن، قدمی در جهت نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی در بین مسئولان و مردم باشد.

آمایش پیشرفت اقتصادی چهارمحال‌وبختیاری

«آمایش پیشرفت اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری» عنوان کتابی است که ۲۵ آبان‌ماه در اجلاسیه عمومی بسیجیان چهارمحال‌وبختیاری با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس بسیج مستضعفین و سردار علی‌محمد اکبری، فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) رونمایی شد. کتاب آمایش پیشرفت اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری در دو سطح تولید و اشتغال، مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است که توسط احمدرضا بسیج، مسئول سازمان بسیج اساتید و محمد نیکخواه تهیه و تدوین شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «طرح حاضر در پی منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله‌های پیشرفت اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، افزایش تولید داخلی و نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی با همت بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری و در قالب اندیشکده آمایش تولید و اشتغال استان در طی پنج سال انجام شده است». برای آگاهی از محتوا، گفت‌وگویی با یکی از نویسندگان کتاب انجام شده است که با هم می‌خوانیم:

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه کتاب آمایش پیشرفت اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری در دو سطح تولید و اشتغال مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در سه فصل تنظیم شده است، فصل اول به مباحث کلی و مبانی نظری و روش‌های پژوهشی طرح و فصل دوم به یافته‌های طرح می‌پردازد و سیمای کلی استان را شامل ساختار و تحولات جمعیتی، تحولات بازار کار، ظرفیت اشتغال در استان به تفکیک شهرستان‌ها، شهرک‌های صنعتی استان در شهرهای مختلف، تعداد واحدهای اقتصادی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل شده در جای‌جای استان و سایر امور بالفعل استان به دست می‌دهد.

اولویت‌های تولید و اشتغال در استان

وی با ذکر اینکه در فصل سوم راهبردها و اولویت‌های توسعه و تولید و اشتغال در تک‌تک شهرستان‌های استان مطرح شده است، ادامه داد: این اطلاعات در طی پنج سال از دستگاه‌ها و نهادهای مربوط جمع‌آوری و تدوین شده است و این پژوهش می‌تواند سندی برای مسئولان باشد تا در حوزه‌ اقتصادی اطلاعات دقیق و معتبر را در خصوص توانمندی‌ها و نقص و کاستی‌ها، امکانات و محرومیت‌ها، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل و غیره در نقاط مختلف استان کسب و داده‌ها و یافته‌های این طرح را در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، سیاسی و علمی لحاظ کنند.

بسیج بیان کرد: در این کتاب امکانات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حدود ۱۵ شهرک‌ صنعتی استان به تفکر و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است؛ همچنین واحدهای اقتصادی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل استان وضعیت‌سنتی شده و مؤلفه‌هایی چون ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تعداد کارگران، فاصله تا مرکز شهرستان و استان، امکانات برق، گاز، تلفن، سوخت، تصفیه‌خانه و غیره مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان در خصوص انگیزه تألیف کتاب آمایش پیشرفت اقتصادی چهارمحال و بختیاری، گفت: این کتاب یک پژوهش دقیق و علمی برای احصای اطلاعات جزئی از وضعیت و شرایط اقتصادی شهرستان‌های ۱۰گانه استان است و با هدف کمک به مسئولان و تصمیم‌گیران استان تدوین شده است تا منبعی متقن و علمی و به‌روز از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی نقاط مختلف استان در دست داشته باشند.

بسیج این کتاب را یکی از ابزارها و مقدمات کار اقتصادی در نقاط مختلف استان دانست و توضیح داد: برنامه‌ریزان و مدیران بخش‌های مختلف با مطالعه این کتاب که یک آمایش سرزمینی جامع از سراسر استان است، اطلاعات خود را در خصوص شهرها و روستاهای مختلف استان تکمیل می‌کنند و با رویکردی علمی رسالت خود را انجام می‌دهند.

رئیس بسیج اساتید استان با تصریح اینکه پژوهش و تدوین کتاب آمایش پیشرفت اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری یک کار دلی و بدون رویکرد درآمدزایی انجام شده است، بیان کرد: این کتاب به همت بسیج اساتید استان بدون هیچ چشمداشت و دستاورد مالی انجام شده است. امیدواریم کمکی برای مسئولان استان باشد که بتوانند از ریزترین توانمندی‌های اقتصادی استان مطلع شوند و در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار دهند و برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان اقدام عاجلی انجام دهند.

بسیج با تأکید بر اینکه این پژوهش در راستای اقتصاد مقاومتی و توجه به دانش‌بنیان در مقوله تولید و اشتغال به‌عنوان مطالبات مقام معظم رهبری انجام شده است، گفت: این کتاب درواقع لبیکی به فرمان ولی‌فقیه است که مبحث اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید و اشتغال دانش‌بنیان را مطرح کرده‌اند و امید است این پژوهش و کارهای نظیر آن، قدمی در جهت نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی در بین مسئولان و مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش و تدوین کتاب آمایش اقتصادی چهارمحال و بختیاری از سوی اندیشکده آمایش تولید و اشتغال بسیج اساتید استان در بازه زمانی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ انجام گرفته است، بیان کرد: ممکن است اطلاعات و پیشنهادات این پژوهش با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی اخیر، اعتبارات لازم و منطبق با شرایط فعلی کشور را نداشته باشد و لذا برای ارائه سندی علمی، معتبر، صحیح، دقیق و به‌روز نیاز است پژوهش‌های گسترده‌ای انجام گیرد.

بسیج در پایان گفت: در صورتی که اندیشکده بسیج اساتید استان از مساعدت‌ها، حمایت‌های قانونی، مادی و معنوی سازمان بسیج اساتید کشور و معاونت اندیشکده‌ها در سطح ملی و نیز یاری دستگاه‌های اجرایی استان برخوردار باشد، کارگروه‌های مختلف اندیشکده که از اساتید برجسته استان بهره می‌برد، می‌تواند سند تولید و اشتغال استان برای سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۵ را به‌صورت جامع تدوین کند.

انتهای پیام
captcha