نشست «مادران اهل قلم» در رشت برگزار شد
کد خبر: 4101378
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷

نشست «مادران اهل قلم» در رشت برگزار شد

نشست «مادران اهل قلم» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شعبه گیلان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با هدف تقدیر از مادران نویسنده و معرفی آثار آنان در سالن جلسات حوزه هنری گیلان برگزار شد.

نشست مادران اهل قلم

به گزارش ایکنا از گیلان، نشست «مادران اهل قلم» به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شعبه گیلان با حضور پونه نیکوی، نویسنده و شاعر و مینو امیراردجانی، ناشر و نویسنده به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با هدف تقدیر از مادران نویسنده و معرفی آثار آنان روز گذشته، 29 آبان‌ماه در سالن جلسات حوزه هنری استان در رشت برگزار شد.

سمیه قربان‌پور، معاون دفتر زنان و خانواده استانداری گیلان در این نشست اظهار کرد: در حوزه زنان و خانواده، ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را داریم، بخش عمده‌ای از بار خانواده بر دوش مادران است، لذا آگاه بودن مادران به علم روز می‌تواند در خانواده به ویژه فرزندان تاثیر بسزایی بگذارد.

وی با بیان اینکه مادران اهل قلم جزو مادران شاخص هستند، افزود: از مادران به ویژه مادران اهل قلم در حوزه‌های مختلف علمی، ادبی و فرهنگی حمایت می‌شود زیرا به پویایی جامعه و خصوصا خانواده کمک می‌کند.

قربان‌پور بیان کرد: کتاب و دانش و اطلاعات روز از منابع موثق هستند که می‌تواند پنجره امیدی به سمت دانایی و آگاهی باشد؛ قطعا مادرانی که خودشان روشن بینی داشته باشند می‌توانند منابع موثقی برای انتقال وقایع بدون سیاه‌نمایی و غرض ورزی باشند. یکی از وظایف اصلی مادران این است به فرزندان امید بدهند، مادران باید برای تبیین حقایق و اتفاقات موجود مجاهده داشته باشند تا به فرزندان برای انتخاب مسیر درست کمک کنند و گامی در جهت تحقق زندگی اسلامی بردارند.

پونه نیکوی، نویسنده و شاعر در این نشست گفت: مطالعه و کتاب خواندن یا هر نوع به دست آوردن آگاهی، به‌خصوص از مسیر مکتوبات با وجود فضای مجازی و بمباران اطلاعاتی، ارزش و جایگاه خود را هنوز حفظ کرده و در دل کسانی که اهل اندیشه‌ورزی هستند، نشسته است.

وی با بیان اینکه کتاب یا مجلات ادبی هیچ موقع پیر یا از رده خارج نمی‌شوند بلکه کمک می‌کنند افراد به روشنگری برسند و استخوان‌های آنان زیر چر‌خ‌دنده‌های ظلم خورد نشود، افزود: کتاب خواندن نمی‌تواند صرفا یک سرگرمی باشد، کتاب خوب خواندن آگاهی‌بخش است و در واقع برای اصحاب اندیشه آرامش و خودباوری و دوری از رنج را با آگاهی به وجود آمده، رقم می‌زند.

نیکوی با بیان اینکه فردی که اهل مطالعه است بیشتر وقتش در صف کتاب‌های اثرگذار، سینما و تئاتر می‌گذرد، ادامه داد: کدام مادر نمی‌خواهد در این مسیر روشن آگاهی‌بخش و گستراندن دایره واژگان همراه فرزندش نباشد! کتاب خواندن فرزندان در سبک زندگی و آداب برخورد با آدم‌ها تاثیرگذار است.

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه اهل مطالعه اهل شگفتی است، گفت: کتاب خواندن همواره یک راز و شگفتی و اسرار است، کسی که اهل اندیشه است و کتاب می خواند یک دریچه خیلی نورانی به رویش باز شده که باعث ورود به دنیای دیگر می‌شود و مهارت‌های بیشتری نسبت به افرادی که کتاب خوان نیستند، بدست می‌آورد و در زندگی هم به یک تجزیه و تحلیل متفاوت می‌رسد.

وی گفت: فرد اهل مطالعه پیچیدگی‌ها و زیبایی‌های زندگی را بیشتر درک می‌کند و وارد لایه‌های زیرین زندگی می‌شود و کمتر در معرض خطرها در روابط با افراد قرار می‌گیرد.

مینو امیراردجانی، ناشر عمومی اهل گیلان در ادامه این نشست اظهار کرد: مادران اهل قلم، مادران آگاهی هستند که برای ارتقای زندگی خود و فرزندان‌شان مسیر روشنی را نمایان می‌کنند؛ اینکه مادران در منزل با کتاب مأنوس باشند قطعا فرزندان کتابخوانی هم پرورش می‌دهند. نوشتن و ویراستاری و مطالعه یکی از برنامه‌های عادی منزل ماست که می‌توان نتیجه آن را در اشتیاق فرزندان‌ به مطالعه مشاهده کرد.

وی در خصوص توجه و تاکید به زبان مادری افزود: در راستای حفظ و احیای زبان مادری با توجه به اینکه من و همسرم اصالتا اهل تالش هستیم در قدم اول در منزل تالشی صحبت می‌کنیم و فرزندان بیشتر در معرض زبان مادری قرار می‌گیرند که قطعا تاثیر می‌پذیرند. علاوه‌بر این در حیطه کار هم آثار تالشی را با وسواس بیشتری ویراستاری و منتشر می‌کنیم، تلاش داریم تا در کتابخانه‌های گیلان آثار نفیسی از دیار تالش داشته باشیم.

امیراردجانی خطاب به مادران توصیه کرد: مادران همانظور که برای غذا دادن به فرزندان از روش‌های متعددی بهره‌مند می‌شوند باید از همان ترفندها با هدف پرورش نسل آگاه به کتاب‌خوان کردن، فرزندان اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha