مفاتیح‌الجنان را با ابزار هنر و دیجیتال به جوانان معرفی کنیم
کد خبر: 4101526
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
حجت‌الاسلام صدیقی:

مفاتیح‌الجنان را با ابزار هنر و دیجیتال به جوانان معرفی کنیم

حجت‌الاسلام صدیقی با بیان اینکه عمومی کردن مفاتیح برای نسل جوان از طریق هنر از نکات مهمی است که‌ باید پیگیری شود، گفت:‌ استفاده از شبکه‌های مجازی و ایجاد کلیپ‌ نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

مفاتیح‌الجنان را با ابزار هنر و دیجیتال به جوانان معرفی کنیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، پیش همایش یکصدمین سال تألیف کتاب وزین مفاتیح الجنان با محوریت دانشگاه علوم و حدیث برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام بهشتی، قائم مقام ستاد اقامه نماز طی سخنانی از قول حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: مرحوم آیت‌الله مشکینی فرمودند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی مجتهد نبود ولی کتاب ایشان کنار قرآن نشست. انجام واجبات تکلیف است اما مستحبات نشانه عشق هستند.
 
وی افزود: اگر بخواهیم دعاهای کتاب مفاتیح الجنان را به دنیای دانش‌آموزان بیاوریم، می‌توانیم از ایده‌هایی همچون برگزاری مسابقات و ... استفاده کنیم.
 
حجت‌الاسلام بهشتی با‌ بیان اینکه در طول عمر دو بار مفاتیح الجنان را مطالعه کرده‌ام، گفت: باید بتوانیم برای مقاطع سنی مختلف دعاها و ثمرات آن را بیان کنیم. زمانی کتابی در اختیار یکی از دوستان بنده بود که اغلب صفحات آن سفید بود و فقط برای هر روز یک دعای کوتاه در آن قرار داشت. لذا باید کارهایی از این دست از کتاب مفاتیح اخذ کرده و برای مقاطع مختلف سنی استفاده کنیم. انقلاب اسلامی کاری کرد که فضای تبلیغ دین و شیعه در جهان ایجاد شد. سه کلمه شهادت، فاطمه(س) و دعای کمیل تأثیرات عمیقی در مقاطع مختلف جهان به ویژه شیعیان آفریقا داشته است.
 
ضرورت پرداختن به دعا
 
در ادامه حجت الاسلام غلامعلی، معاون آموزشی دانشگاه قرآن و حدیث طی سخنانی اظهار کرد: امروز ضرورت پرداختن به دعا از دوران‌های دیگر بیشتر است. در جامعه‌ای قرار داریم که نوجوانان در فضای خود زندگی می‌کنند و ما در فضای دیگری قرار داریم. نسل امروز تحت تأثیر فضای مجازی به گونه‌ای تفکر می‌کند که نسل گذشته آن را درک نمی‌کند.
 
غلامعلی بیان کرد: حاج شیخ عباس قمی در ۶۵ سالگی توانسته کارهای ماندگاری کند که‌ یکی از آن‌ها مفاتیح است که در کنار قرآن قرار گرفته است. باید راز ماندگاری مفاتیح در این صد سال را به دست آورد و آن را با زبان نوجوانان و جوانان بیان کرد. آن چیزی که در همایش مدنظر است شامل بکارگیری مفاتیحی که وقف و ابتدا داشته باشد، مفاتیح منتخب دانش‌آموزی، مفاتیح ویژه دانشجویان، ایجاد شناخت‌نامه برای مفاتیح مانند شناخت نامه قرآن استاد خرمشاهی، ارائه مقالات راجع به نقش تربیتی مفاتیح و دعا در میان نوجوانان و جوانان، برپایی نمایشگاه جانبی ویژه مفاتیح الجنان است. باید کاری کنیم که معارف دعا در جامعه تبدیل به هنجار شود نه اینکه ناهنجاری‌های غربی و زشت در جامعه هنجار شود.
 
در ادامه، سعیدی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه پیام غدیر نیز در سخنانی گفت: مؤسسه پیام غدیر و کانون مدارس اسلامی‌ اهمیت فراوانی برای مسائل مذهبی و ادعیه قائل هستند. به‌همین جهت تصمیم بر این شد تا همایشی برای یکصدمین سال تألیف مفاتیح الجنان برگزار شود. امروز بیگانگان و شبکه‌های بعضاً معاند برای این گونه از تفکرات اسلامی نظیر ادعیه و ... برنامه دارند و ما نیز‌‌ باید در این زمینه فعالیت داشته باشیم.
 
سعیدی‌نژاد ادامه داد: با شکل‌گیری طرح‌ اولیه این همایش، زمینه‌ برای برگزاری همایش ایجاد شد. مرحوم شیخ عباس قمی فرموده بودند که کتاب مفاتیح‌‌ را به حضرت زهرا(س) تقدیم کرده‌اند. با هماهنگی‌هایی که در‌ رابطه با برگزاری همایش با نهادهای مختلف انجام شد، قرار‌‌ بر این‌ شد تا همایش یکصدمین سال تألیف کتاب مفاتیح برگزار شود.
 
وی بیان کرد: قرار بر این شد تا در آستانه میلاد امام رضا(ع) همایشی در تالار شیخ صدوق شهر ری برگزار شود و از ائمه جمعه و مسئولان آموزش و پرورش، مربیان امور تربیتی و نهادهای مختلف در این همایش استفاده شود.
 
تقطیع مفاتیح
 
وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ دعا و زیارت در مفاتیح وجود دارد که حدود یک‌ صفحه هستند که این دعاها هم اکنون‌ تقطیع و فرازبندی شده و آماده چاپ است. امیدواریم‌ تقطیع مفاتیح با کمک شورای عالی قرآن به خوبی انجام شود.
 
مفاتیح‌الجنان را با ابزار هنر و دیجیتال به جوانان معرفی کنیم
 
سعیدی‌نژاد اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده در این زمینه قرار شد تا در روز ۹ خردادماه سال ۱۴۰۲ همایش یکصدمین سال تألیف کتاب مفاتیح الجنان با حضور همه دست اندرکاران و نهادهای مختلف برگزار شود. همچنین، هماهنگی‌های لازم انجام شده تا چنانچه فرصت باشد، اعضای شورای همایش خدمت مقام معظم رهبری رسیده و از بیانات ارزشمند ایشان استفاده کنند.
 
در ادامه، بکایی، از ادعیه خوانان کشور طی سخنانی بیان کرد: در مفاتیح اگرچه قالب دعاست اما معارف دیگری نیز در آن آمده و می‌توان از مفاتیح برای برنامه زندگی استفاده کنیم؛ اما چون از قدیم این کتاب به نام دعا مشهور شده امروز نیز از آن‌ فقط به نام کتاب دعا نام برده می‌شود.
 
شاگردی کردن برای دعاخواندن 
 
وی تصریح کرد: بضاعت ما در دعاخوانی بسیار اندک است. در قدیم دعا را علما می خواندند و این جایگاه کم کم رها شده و در سطح مداحان قرار گرفت. دعاخوانی جایگاه ویژه‌ و الزاماتی دارد. دعاخوانان در قدیم درس دعا خواندن داشتتد و شاگردی می‌کردند تا دعاخوان شوند. امروز کسانی که دعا می‌خوانند هیچ کدام از این مراحل را پشت سر نگذاشته‌اند.
 
بکایی با بیان اینکه امروز هنوز دعای کمیل در رسانه ملی به غلط خوانده می‌شود، گفت: ذکر مصیبت در جای خود بسیار مهم است و دعا نیز در جای خود حائز اهمیت فراوان است. مدت‌هاست که مردم از لذت دعا مرحوم هستند و باید در این زمینه گام برداشت.
 
در ادامه، انجام، مدیریت شبکه عربی آفریقایی رسانه ملی نیز بیان کرد: امروز به ۳۳ زبان برنامه در صدا و سیما پخش می‌شود اما در دعا دستانمان خالی است و کاری که باید انجام شود تهیه ترجمه‌های روان است.‌ باید سبد دعا در رسانه ملی پربارتر شود. امروز خواندن دعا نسبت‌ به تلاوت قرآن در جامعه بیشتر است. اگر امروز با خلأ نسلی مواجه هستیم، به این دلیل است که محتوای لازم‌ برای نوجوانان و جوانان تولید نشده است.
 
در ادامه، قاسم تبار، مدیر گروه معارف سیما نیز در سخنانی پیشنهاد داد تا همایش به سه کمیته اجرایی، رسانه‌ای و محتوایی تقسیم شده و پویش رسانه‌ای و کتابخوانی در این‌ زمینه ایجاد شود و گفت: تهیه و تولید مستندات تلویزیونی، تهیه موشن گرافیک و کومیک موشن از کتاب‌های مرحوم شیخ عباس قمی(ره) و ایجاد سایتی به نام مرحوم شیخ عباس قمی از جمله برنامه‌هایی است که دنبال خواهد شد.
 
در ادامه، نصیری، نماینده خبرگزاری ایکنا نیز در سخنانی، بیان کرد: سازمان قرآنیان دانشگاهیان کشور و مجموعه ایکنا با ۲۱ زبان می‌تواند با ترجمه اخبار، مصاحبه‌ها و برنامه‌های همایش و نیز انتشار یک‌ شماره از ماهنامه رایحه با عنوان شیخ عباس قمی(ره) در خدمت مسئولان برگزاری همایش باشد.
 
در ادامه رفیعی، از حوزه علمیه قم و از روضه خوانان کشور در سخنانی بیان کرد: ترجمه تحت‌الفظی مفاتیح و ماه درخشان دو کتابی است که در رابطه با مرحوم شیخ عباس قمی(ره) نگاشته شده و در این همایش رونمایی خواهد شد.
 
در ادامه ناسخیان، عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی پیام غدیر گفت: برای ورود مفاتیح به دنیای دانش‌آموزی و دانشجویی باید دنیای این دو قشر را درک کرده و به صورت تربیتی، اساسی و ریشه‌ای با ایشان برخورد کنیم. در این زمینه باید طوری برخورد کنیم که دانش‌آموزان و دانشجویان به خوبی جذب معارف دینی شوند. جریانات روز بخشی از ضعف عملکرد ما در حوزه نوجوانان و جوانان است.
 
باید و نبایدهای زندگی را تبیین نکردیم
 
در ادامه حجت‌الاسلام حسینی کوهساری، از سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: اگر امروز با گسست نسلی مواجه هستیم، به این دلیل است که نتوانستیم مفاتیح الحیات یعنی باید و نبایدهای زندگی‌ را برای نوجوانان و وجوانان تبیین کنیم.
 
وی تصریح کرد: در انتشار و تقطیع مفاتیح ویژه دانش‌آموزی و دانشجویی باید دقت کنیم که این کار به خوبی انجام شده و در اختیار نسل امروز قرار گیرد تا به خوبی از معارف آن استفاده کنند.
 
در ادامه حجت‌الاسلام صدیقی، رئیس همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد تألیف کتاب مفاتیح الجنان نیز در سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکریم که توفیقی عطا فرمود که در راستای برگزاری این همایش گام برمی‌داریم. کتاب مفاتیح عالم خاص خود را در میان کتاب‌های دعا دارد؛ چراکه صاحب آن شخصیتی عالم، عارف و عابد بوده است.
 
عاقبت انسان غیرعامل 
 
وی گفت: در این کتاب شریف آمده است که خدا هفتاد بلا به کسی که انسان غیر عامل است، نازل می‌کند و از ذکر خدا لذت نمی‌برد. خداوند متعال ویژگی‌هایی به مرحوم شیخ عباس داده که جلوه آن با عنایت حضرت زهرا(س) در کتاب مفاتیح دیده شد که این کتاب رنگ خدا گرفت.
 
مفاتیح‌الجنان را با ابزار هنر و دیجیتال به جوانان معرفی کنیم
 
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) شخصیتی بسیار خاضع و متواضع بودند. توجه ایشان‌ همواره این بود که عبادت برای خداست. ایشان پس از چندی نماز جماعت مسجد گوهرشاد را ترک کردند که مبادا در دل ایشان امری مادی قرار گرفته باشد.
 
وی بیان کرد: نکته بعدی، زهد فراوان مرحوم شیخ عباس قمی(ره) است. یکی از فرزندان ایشان نقل می‌کند که ما خیلی به ایشان فشار آوردیم که چرا از پذیرفتن پول حلال خودداری می‌کنید و ایشان در جواب فرموند که من طاقت حساب و کتاب حلال و حرام قیامت را ندارم. ایشان تا آخر عمر با شهریه زندگی می‌کردند.
 
حجت‌الاسلام صدیقی اظهار کرد: مرحوم‌شیخ عباس قمی(ره) در پایان عمر‌ به شدت گریه می‌کردند. یکی از نکات بارز زندگی ایشان تأثیر نفس آن مرحوم بود. یکی از علما نقل می‌کند که شخصی بیماری حصبه داشت و مرحوم شیخ عباس قمی(ره) دارو را با انگشتان خود در دهان این بیمار قرار داد و بیمار شفا گرفت. ایشان فرمودند که من یک عمر قال باقر(ع) و قال صادق(ع) گفتم و خواستم بیینم این انگشتان من تأثیری دارد یا خیر.
 
وی تصریح کرد: پس از پایان کتاب مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس قمی(ره) کتاب را برای چاپ به انتشارات برده و پس از چند روز دوباره آن را پس گرفتند و بعد از یک سال دوباره آن را برای چاپ بردند. وقتی از ایشان سوال شد که چرا چنین کاری کردید؟ در پاسخ گفتند که من خود هنوز به این دعاها عمل نکرده بودم.
 
عمومی کردن مفاتیح برای نسل جوان
 
وی افزود: عمومی کردن مفاتیح برای نسل جوان از طریق هنر از نکات مهمی است که‌ باید پیگیری شود.‌ باید از هنرمندان و اساتید برای شیرین کردن ادعیه مفاتیح برای نسل جوان استفاده کنیم. استفاده از شبکه‌های مجازی و ایجاد کلیپ‌ها با نشانی مفاتیح، از مسائلی است که باید بدان توجه کرد. امروز نیازمند آن‌ هستیم که دولت انقلابی و خدامحور در دانشگاه‌ها و مدارس هیئت‌های مفاتیحی همانند هیئت‌های امام‌ حسینی ایجاد شود تا بخشی از هیئت‌ها به دعا اختصاص داده شود و عزاداری را با دعا همراه کنند.
 
وی در پایان اظهار کرد: می‌توان از دعاهای مفاتیح به عنوان مواد درسی استفاده کرد و متون اخلاقی و تربیتی به تناسب رتبه بندی شده و از مهدها تا دانشگاه استفاده شود.
انتهای پیام
captcha