ابراز نگرانی پارلمان اروپا از وضعیت اقلیت‌های دینی در افغانستان
کد خبر: 4102243
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸

ابراز نگرانی پارلمان اروپا از وضعیت اقلیت‌های دینی در افغانستان

پارلمان اروپا نسبت به وضعیت گروه‌های اقلیت هزاره، هندو، سیک، مسیحی و دیگر اقلیت‌ها از زمان تسلط طالبان در آگوست 2021 بر افغانستان، و حملات سیستماتیک و تبعیض گسترده علیه آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایکنا؛ نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از «نقض شدید حقوق بشر» به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای از ادامه «بدتر شدن اوضاع سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه، نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان» ابراز نگرانی کرد.

در این قطعنامه که با 532 رأی مثبت نمایندگان پارلمان اروپا تصویب شد، آمده است: «اعضای پارلمان اتحادیه اروپا محدودیت‌های اعمال شده توسط طالبان بر زنان را محکوم می‌کند. از مقامات طالبان می‌خواهیم تا اطمئنان دهند که تمام محدودیت‌های جنسیتی علیه زنان لغو شود. از کشورهای جهان می‌خواهیم تا بهتر شدن وضعیت حقوق زنان با طالبان تعامل نکنند».

نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه خواسته‌اند که تعامل با طالبان باید مشروط به رعایت حق آموزش و بازگشت زنان افغان به زندگی اجتماعی باشد.

همچنین پارلمان اروپا در این قطعنامه نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت گروه‌های اقلیت هزاره، هندو، سیک، مسیحی و دیگر اقلیت‌ها از زمان تسلط طالبان در آگوست 2021 بر افغانستان، و حملات سیستماتیک و تبعیض گسترده علیه آن‌ها، از جمله بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، اعدام‌های صحرایی و ناپدید شدن اجباری ابراز کرد.

این قطعنامه دو روز پس از آن صادر شد که روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، گفت که اتحادیه اروپا متعهد به کمک به مردم افغانستان است نه به دولت موقت طالبان.

پیش از این نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رأی مثبت 116 کشور قطعنامه‌ای را در مورد افغانستان تصویب کرد که در آن از دولت موقت طالبان خواسته شده تا به حقوق بشر و حقوق زنان احترام بگذارد.

طالبان در 15 اوت 2021 در افغانستان به قدرت رسیدند و موانعی را برای تحصیل و کار زنان و دختران ایجاد کردند. اگرچه موانع تحصیل برای زنان و دخترانی که در دانشگاه و تا کلاس ششم تحصیل می‌کردند پس از مدتی برداشته شد، اما به دختران در مقطع متوسطه و دبیرستان هنوز اجازه تحصیل داده نشده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در ماه ژانویه امسال طی گزارشی اعلام کرد که 7.9 میلیون کودک در سنین واجد شرایط تحصیل در افغانستان در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

جواد پارسامهر 

انتهای پیام
captcha