به گزارش ایکنا، به نقل از اداره روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل، با اشاره به اینکه با تاسیس پارکهای علم و فناوری اتفاقات ارزشمندی در زمینه علم و فناوری کشور رخ داده است گفت: اگر فرایند علم و فناوری کشور را پس از انقلاب اسلامی بررسی کنیم، دهه اول، دهه ترویج علم، دهه دوم با تاسیس مقاطع تحصیلات تکمیلی، دهه تولید علم، دهه سوم دهه افزایش کیفیت تولید علم و استانداردسازی و استانداردپذیری و دهه چهارم، دهه تولید ثروت از دانش است و نقش پارکهای علمی در دهه چهارم محسوس است.
وی تاکید کرد: در آموزشهای امروز نظام دانشگاهی، مهارت آموزی و آمادگی برای اشتغال به عنوان یک هدف اصلی دنبال میشود.
وزیر علوم اظهار کرد: چون دانشگاهها را یک نهاد حکمتبنیان میدانیم برای آن اهداف غایتی از آموزش و پژوهش در نظر گرفتیم و رسیدن به آن اهداف با آموزش نظری صِرف، محقق نمیشود، بنابراین آموزش و پژوهش هدفمند را پیگیری میکنیم.
وی به نهادهای علمی کشور توصیه کرد از تجربیات دنیا استفاده کرده و روشهای تبدیل علم به ثروت را کسب و با در نظر گرفتن شرایط بومی پیادهسازی کنند.
زلفیگل بهرهوری را نیاز اصلی دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری برای برنامهریزی دانست و اعلام کرد: سامانه هوشمند بهرهوری نظام آموزش عالی با عنوان "ناب" توسط مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در ذیل سامانه «نان» راهاندازی میشود.
وی هماهنگی و همکاری دانشگاه و پارک علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در آییننامه جدید مدیریت دانشگاهها، به شیوههای این هماهنگی اشاره شده است.
وزیر علوم، تفاوت علم و فناوری را در همگانی بودن علم و در مالکیت بودن فناوری دانست و گفت: علم وقتی به فناوری رسید، ثبت قانونی میشود و برای مخترع و کشور ارزش افزوده ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه فایده نهایی رشتههای علوم پایه، فنی و مهندسی؛ آسایش و رشتههای علوم انسانی؛ آرامش انسان است، گفت: مراکز رشد فناوری میتوانند به یکپارچگی علوم مختلف و ایجاد علوم بین رشتهای کمک کنند.
انتهای پیام