تجارت حلال کشورهای اسلامی و کسری 63 میلیارد دلاری
کد خبر: 4103601
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

تجارت حلال کشورهای اسلامی و کسری 63 میلیارد دلاری

برمبنای گزارش سازمان همکاری اسلامی درباره اقتصاد حلال سال 2022، کشورهای عضو این سازمان دارای 63 میلیارد دلار کسری تجارت در اقتصاد حلال هستند.

به گزارش ایکنا به نقل از وب‌سایت سازمان همکاری اسلامی، این کسری تجارت شامل محصولاتی از قبیل محصولات غذایی، مد، دارویی و مواد آرایشی و بهداشتی بوده است و تنها 3 کشور از میان اعضای سازمان همکاری اسلامی جزء 20 صادرکننده برتر محصولات اقتصاد حلال در جهان بوده‌اند.

لطیفه البوعبدلاوی، مدیرکل مرکز اسلامی توسعه تجارت نیز به نوبه خود گفت: نزدیک به چهار دهه است که این مرکز به دنبال تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای سازمان همکاری اسلامی بوده است. اقدامات مرکز شامل ترویج محصولات و خدمات اقتصاد حلال و توسعه مشارکت‌ها و ائتلاف‌های راهبردی بین طرفین بوده است.

بنا بر گزارش سازمان همکاری اسلامی اگرچه کشورهای عضو در بخش‌های غذا، دارو و لوازم آرایشی وابسته به واردات هستند اما در زمینه صادرات محصولات پوشاک و کفش یک منبع مهم تلقی می شوند در سال 2021 این کشورها، در حدود 101 میلیارد دلار کفش و لباس صادر کرده‌اند، در حالی که میزان واردات آنها تنها در حدود 35 میلیارد دلار بوده است.

از نظر سرمایه‌گذاری، در مجموع 180 طرح سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد حلال کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صورت گرفته و 120 قرارداد به ارزش 7.9 میلیارد دلار به امضا رسیده است.

بر اساس این گزارش، ارزش دارایی‌های مالی اسلامی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال 2020 به 3.32 تریلیون دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 با نرخ رشد مرکب سالانه 7.8 درصد به 4.82 تریلیون دلار برسد. در سال 2021، قراردادهای مالی 23 درصد از کل قراردادها در کشورهای عضو را تشکیل می‌داده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین در سال 2021 شش بازار از 10 بازار بزرگ جهانی در زمینه رسانه و سرگرمی را به خود اختصاص داده‌اند این کشورها در سال 2021 حدود 141 میلیارد دلار برای رسانه و سرگرمی هزینه کرده‌اند و انتظار می‌رود تا سال 2026 این مبلغ به 231 میلیارد دلار آمریکا برسد.

این گزارش با اشاره به اینکه آموزش اسلامی عامل مهمی در توانمندسازی اقتصاد حلال است و آموزش کارگران این صنعت در زنجیره تأمین حلال ضروری است، خاطرنشان کرد: مصرف‌کنندگان مسلمان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال 2021، 15 میلیارد دلار برای آموزش عالی هزینه کردند.

انتهای پیام
captcha