روحانیت باید متعهد به حضور در کنار مردم باشد
کد خبر: 4103843
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
حجت‌الاسلام علی عباسی:

روحانیت باید متعهد به حضور در کنار مردم باشد

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: پوشیدن لباس روحانیت توفیق بزرگ است و طلاب باید متعهد به حضور در کنار مردم باشند و خود را خادم مردم و بندگان خدا بدانند.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، ظهر امروز 10 آذرماه، در آیین عمامه‌گذاری تعدادی از طلاب غیرایرانی نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در تبریز که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: لباس روحانیت نمادی از یک صنف و نشانی است از یک نهاد مهم که رسالتی بزرگ بر دوش دارد. این نهاد برای انجام آن رسالت باید از بهترین ابزارها بهره گیرد تا روز به روز بر سرعت و کیفیت عمل او افزوده، و موفقیت او در پیشبرد اهدافش بیشتر شود. لباس مقدس روحانیت هم یک نماد است و تمام بهره‌هایی که از نمادها به دست می‌آید، از این لباس هم انتظار می‌رود. این لباس وابسته به یک ایده، رسالت و فرهنگ است که با آغاز تاریخ انسان آغاز شده و به اندازه همه پیامبران الهی، سابقه دارد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: اگر از لباس روحانیت به عنوان لباس پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) یاد می‌شود، به این معنا نیست که پیامبر(ص) و امام صادق(ع) همین عمامه، عبا و قبا را با سبک امروزی آن، در بر داشته‌اند. این سخن بیان وابستگی این لباس به اسلام و تشیع، و پیوند آن با نبوت و امامت است و به همین دلیل بزرگداشت این لباس نیز، تعظیم یکی از شعائر الهی به شمار می‌رود. از این رو جمله زیبای شهید مطهری هم بسیار جالب توجه است که فرمودند: «من در تمام عمرم یک افتخار بیشتر ندارم، آن هم همین عمامه و عباست».

عباسی ادامه داد: این لباس که لباس عالمان دین است، برای ابلاغ پیام دین، دفاع از وحی و ایفای وظیفه سترگ تعلیم و تربیت است. این لباس، معرف روحانی است که در انجام وظایف باید حضور خود را ابراز کند. پزشک، پلیس و راننده تاکسی هر کدام با استفاده از نماد ویژه‌ای، هویت صنفی و نوع خدمات اجتماعی خود را اعلام می‌کند. روحانیت نیز با این لباس هویت، حضور و آمادگی خویش را برای خدمات صنفی خاصّی اعلام می‌کند. پیامبران خدا نیز در آغاز رسالت خویش، ناگزیر از معرفی جایگاه و اعلام هویت خود بوده‌اند. به عنوان مثال خداوند متعال در آیه 158 سوره اعراف می‌فرمایند؛ قُل یا ایُّهَا النّاسُ اِنّی رَسُول الله اِلَیکُم جَمیعاً؛ و امروز این مهم برعهده نهاد روحانیت است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان اینکه پوشیدن لباس طلبگی به معنای اعلام آمادگی برای خدمتگزاری به دین و مردم است، اظهار کرد: دقت در اعمال، رعایت تقوای الهی، مراعات احکام و...، از وظایف روحانیون و توقعات به‌جای مردم از آنان به شمار می‌آید و باید متعهد به حضور در کنار مردم باشند و خود را خادم مردم و بندگان خدا بدانند. پوشیدن لباس روحانیت، توفیق بزرگی است.

انتهای پیام
captcha