اصلاح ساختار بودجه به دلیل هم‌زمانی بررسی برنامه هفتم امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 4104186
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایکنا:

اصلاح ساختار بودجه به دلیل هم‌زمانی بررسی برنامه هفتم امکان‌پذیر نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: به دلیل همزمانی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و لایحه قانون برنامه هفتم احتمال اصلاح ساختار بودجه مطابق خواسته مقام معظم رهبری بسیار اندک است.

احمد انارکی محمدی

احمد انارکی محمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه بررسی همزمان لایحه قانون برنامه هفتم و لایحه قانون بودجه 1402 دشوار است، گفت: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی در انتظار لایحه قانون برنامه هفتم است و طبق گفته آقای قالیباف مجلس ابتدا برنامه هفتم را بررسی می‌کند و سپس به لایحه بودجه 1402 خواهد رسید.

وی افزود: به احتمال بسیار زیاد تصویب صددرصدی لایحه بودجه در سال جاری امکان‌پذیر نباشد و بخشی از آن به سال بعد موکول شود و نمایندگان مجلس هم به دنبال چنین موضوعی هستند اما در مقابل رئیس مجلس بررسی لایحه بودجه را ارجح‌تر از لایحه قانون برنامه هفتم می‌داند.

احتمال اندک اصلاح ساختار بودجه

عضو سابق کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه دولت از فردا بررسی لایحه بودجه را آغاز خواهد کرد، گفت: من فکر می‌کنم با توجه به تدوین همزمان این دو لایحه، به احتمال بسیار زیاد لایحه بودجه 1402 با تأخیر بسیار زیاد به مجلس ارائه خواهد شد و در نتیجه نباید انتظار داشت ساختار بودجه به آن شکلی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند اصلاح شود و نسبت به بودجه سال جاری تغییر اساسی در آن اتفاق بیفتد.

انارکی محمدی افزود: اصلاح ساختار بودجه می‌تواند تغییر اساسی در نظام اقتصادی کشور و نوع تصمیم‌گیری‌ها به وجود آورد و کمک شایانی به دولت در حوزه پیشبرد امور داشته باشد.


بیشتر بخوانید:


 

وی ادامه داد: باید برای بودجه 1402 همه سناریوها در نظر گرفته شود، چون امکان دارد تحریم‌ها تشدید شود یا اینکه عکس آن اتفاق بیفتد و مذاکرات در مسیر پیشرفت پیش برود.

تصمیمات خلق‌الساعه، آفت بودجه

این کارشناس اقتصادی تصمیمات خلق‌الساعه را آفت بودجه عنوان کرد و در این رابطه با ذکر مثالی گفت: در وضع عوارض صادرات شرایط خوبی برای صادرکنندگان رقم نمی‌خورد یا اینکه فشارهای مضاعف برروی شرکت‌ها و تولیدکنندگان وجود دارد. طبق آمارهایی که از سوی دولت ارائه شده حجم صادرات و واردات با یکدیگر همخوانی ندارد، طوری که 4.2 میلیارد دلار تراز منفی در این رابطه وجود دارد و این نشان می‌دهد تصمیمات خلق‌الساعه اثرات منفی خود را برجای گذاشته و ضروری است پیش از اتخاذ هر تصمیمی همه سناریوها در نظر گرفته شود.

انارکی محمدی بررسی لایحه قانون برنامه هفتم را مهمتر از لایحه بودجه 1402 دانست و گفت: لایحه قانون برنامه هفتم باید هرچه سریع‌تر تصویب شود و بدون آن تکلیف کشور در پنج سال آینده مشخص نیست. می‌شود بودجه را به صورت یک سوم یا حتی دو سوم تصویب کرد اما بدون قانون برنامه هفتم در بلاتکلیفی به سر خواهیم برد ولی متأسفانه بررسی لایحه بودجه برای دولت مهتر از لایحه قانون برنامه هفتم است و همین مسئله تضادی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از پیش‌بینی‌ها محقق نشده است، تأکید کرد: باید پذیرفت که درآمدهای دولت از طریق فروش نفت، دریافت مالیات و فروش املاک مازاد و از طریق صادرات مواد معدنی به شدت کاهش یافته و به نظر بعید است با توجه به کاهش درآمد دولت اتفاق خاصی در بودجه سال آینده رخ دهد.

لزوم نگاه واقع‌بینانه به بودجه

این کارشناس اقتصادی گفت: باید به بودجه نگاه واقع‌بینانه داشت، چون تمام بخش‌ها نیازمند بودجه هستند و در این راستا بهتر است بودجه با هدف سهولت در تأمین حداقل‌های زندگی مردم نوشته شود و برای تعریف پروژه‌های عمرانی جدید اصلاً نباید دولت اقدامی انجام دهد، چون تأمین منابع مالی آن کاری سخت و دشوار است.

به گفته انارکی محمدی، شرایط برای دولت سخت است و معلوم نیست می‌خواهد در این شرایط چه کند.

انتهای پیام
captcha