حضرت زهرا(س) در امتداد حرکت نبوت نقش‌آفرین بود
کد خبر: 4105452
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

حضرت زهرا(س) در امتداد حرکت نبوت نقش‌آفرین بود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به همراهی و همدلی حضرت فاطمه(س) در جریان اسلام، بیان کرد: حضرت در امتداد حرکت نبوت و دفاع از ولایت تأثیرگذار و نقش‌آفرین بود و با صبوری کردن و ترویج و تبلیغ دین، در شکافی که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه ایجاد شد، سعی بر پر شدن شکاف و خلأ کرد.

معصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاهمعصومه ظهیری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه زندگی فاطمه زهرا(س) از دو جهت باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: مورد نخست بررسی زندگی حضرت فاطمه(س) در نظام تکوین است که خلقتی ویژه و ممتاز داشت و به‌عنوان یک چهره معصوم از میان ۱۴ معصوم به پیکره زنان جامعه تعلق گرفته بود.

وی ادامه داد: بخش دیگر زندگی حضرت فاطمه(س)، تشریعی است یعنی مدل، شیوه و روش زندگی حضرت، قانون‌مدار و تکلیف‌مدار  بودن و دائما در مسیر خدا محوری حرکت کردن است که این بخش می‌تواند برای سراسر جامعه الگو باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه الگوها اختصاص به جنس، زمان و مکان ندارند، افزود: ویژگی‌هایی که حضرت فاطمه(س) دارد، می‌تواند برای وجه زنانگی یعنی همسری، مادری و ایفای نقش در مدیریت خانواده، ارتباط و تعامل با دیگران الگوی کاملی باشد.

وی با اشاره به همراهی و همدلی حضرت فاطمه(س) در جریان اسلام تصریح کرد: دین اسلام در زمان حیات این بانوی بزرگوار همچون نهال تازه غرس شده‌ای بود که به‌دست پیامبر(ص) برای جامعه معرفی شد و زهرای مرضیه(س) با مدارا و صبوری کردن و ترویج و تبلیغ دین بعد از شکافی که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در جامعه ایجاد شد، نقش ویژه‌ای دارد و سعی در پر شدن شکاف و خلأ می‌کند‌.

ظهیری بیان کرد: بخشی از خطبه حضرت فاطمه(س) یادآوری آن چیزی است که پیامبر(ص) برای جامعه به ارمغان آورد چه در ساختار حکومتی پیامبر اکرم(ص) که عدالت محور بود و در برابر ناروایی‌ها، ظلم‌ها و ستم‌ها ایستاد و همچنین مبارزه پیامبر(ص) با تفاخرها را یادآوری می‌کند، همچنین شیوه زندگی عادی مانند بهداشت را بیان می‌کند و برای مثال می‌فرماید که پدر من بود که به شما گفت از آب‌های گندیده نخورید.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) در امتداد حرکت نبوت و دفاع از ولایت تأثیرگذار و نقش‌آفرین بود، افزود: حضرت زهرا(س) را می‌توان با ویژگی‌های مختلفی از نظر اخلاقی ستود مانند اینکه ایشان بانوی عابده اهل عبادت‌های طولانی و مادری مهربان و دلسوز نسبت به فرزندان بوده است.

این استاد حوزه ادامه داد: ایشان به وظایف همسرداری بسیار پایبند بود و چنان با حضرت علی(ع) با مهربانی و صبر رفتار می‌کرد که امام بعد از درگذشت این بانو می‌فرمایند که سنگ صبور خانه خود را از دست دادم و فرمود این بانو هرگز مرا به خشم نیاورد و من نیز او را به خشم نیاوردم.

وی بیان کرد: کنش اجتماعی، آگاه به زمان و مؤثر بودن در فضای جامعه توسط حضرت زهرا(س) در کنار سایر صفات او جز شاخصه‌های مثبت زندگی این بانوی بزرگوار بوده است.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) با اینکه بانویی جوان با فرزندان خردسال و همسری مهربان در خانه حضرت علی(ع) بود، اما هرگز از فعالیت‌های اجتماعی و تأثیرگذاری در امور اجتماعی دست نکشید. کنشگری حضرت به‌ویژه در دفاع از امامت و ولایت و به خانه مهاجران و انصار رفتن و مردم را ترغیب کردن به بازگشت به مسئله غدیر از فعالیت‌های این بانوی بزرگوار بود.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: حضرت فاطمه(س) با الفاظ بسیار زیبا مردم را ترغیب به سؤال پرسیدن مجدد و اینکه شبهات خود را بی‌پاسخ نگذارند، می‌کردند و این امر از مسئولیت‌های اجتماعی ایشان نشئت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) نسبت به فقرا و پر کردن شکاف‌های جامعه حساس بودند و روایات بسیاری آمده که ایشان روحیه بخشش داشتند که این بعدی از کنشگری اجتماعی ایشان است.

ظهیری با بیان اینکه خوبان اختصاص به جامعه، نسل و عصر خاصی ندارند، افزود: خوبان می‌توانند برای آحاد مردم و همه اجتماعات الگو باشند، بانویی که فرزند خاتم الانبیا و بسیار ساده زیست است و از جهت حضور در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی بسیار فعال و همسری نمونه است که هم فرزندان او را ستودند و هم می‌تواند الگو برای سایر افراد باشد.

وی در پایان گفت: حضرت فاطمه(س) به فریادرسی جامعه اقدام کردند و جامعه را از سراشیبی سقوط به صعودی که پیامبر اکرم(ص) پایه‌گذاری کرده بودند، هدایت کردند که این می‌تواند الگو باشد که زنان به‌عنوان نیمی از پیکر جامعه در مسیر کمال و رشد جامعه نقش خود را پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha